22.02.2010

Новини&Законодавство

Новини

 

Фінансові установи позбавлені права в односторонньому
 порядку збільшувати розмір процентів

Законом України від 21.01.2010 р. № 1822-VI 

унесено зміни до деяких законодавчих актів України про заборону фінансовим установам в односторонньому порядку збільшувати розмір процентів та інших платежів, передбачених кредитним договором.

Змінами, унесеними до Цивільного кодексу України від 16.01.2003 р. № 435-IV, відтепер заборонено не тільки банкам, а й іншим фінансовим установам збільшувати встановлений договором розмір процентів в односторонньому порядку, а також визначено, що умова договору щодо права інших фінансових установ змінювати розмір процентів є нікчемною.

Таку ж заборону фінансовим установам на збільшення розміру процентної ставки чи інших платежів, за винятком випадків, установлених законом, унесено до Закону України «Про фінансові послуги та державне регулювання ринків фінансових послуг» від 12.07.2001 р. № 2664-III. Крім цього, фінансовим установам забороняється вимагати дострокове погашення несплаченої частини боргу за кредитом та розривати в односторонньому порядку укладені кредитні договори в разі незгоди позичальника з пропозицією фінансової установи збільшити процентну ставку або інший платіж, передбачений кредитним договором або графіком погашення боргу.

Положення цього Закону застосовуються до всіх кредитних договорів, які було укладено або продовжують діяти після набрання чинності цим Законом.

На момент підготовки номера Закон не набрав чинності.

(Закон України від 21.01.2010 р. № 1822-VI «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо заборони фінансовим установам в односторонньому порядку збільшувати розмір процентів та інших платежів, передбачених кредитним договором»)

 

Підприємцям дозволено діяти за принципом мовчазної згоди

Кабінет Міністрів України врегулював деякі питання застосування принципу мовчазної згоди.

Кабмін установив, як діяти суб’єкту господарювання, якщо у визначений законом строк він не отримав документа дозвільного характеру або рішення про відмову в його виданні. Зокрема, у такому разі суб’єкт господарювання має право провадити певні дії щодо здійснення господарської діяльності або видів господарської діяльності без отримання документа дозвільного характеру через 10 робочих днів із дня закінчення строку, установленого для видачі документа дозвільного характеру або прийняття рішення про відмову в його видачі.

Єдине, що потрібно в цьому випадку від суб’єкта господарювання, — мати копію опису прийнятих документів з відміткою про дату їх прийняття.

Постанова набрала чинності з 5 лютого 2010 року.

(Постанова КМУ від 19.01.2010 р. № 77 «Деякі питання застосування принципу мовчазної згоди»)

 

Кабмін висунув вимоги про надання роз’яснень
 фондами та іншими органами виконавчої влади

Кабмін встановив вимоги до податківців, митників та працівників фондів соціального страхування щодо надання роз'яснень платникам та іншим зацікавленим особам.

Так, Кабмін зобов'язав Державну податкову адміністрацію, Державну митну службу, Пенсійний фонд України, Фонд соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань, Фонд соціального страхування з тимчасової втрати працездатності та Фонд загальнообов'язкового державного соціального страхування на випадок безробіття надавати податкові роз’яснення і роз’яснення з питань загальнообов’язкового державного соціального страхування платникам податків, зборів (обов’язкових платежів), іншим зацікавленим особам про офіційне розуміння окремих положень законодавства виключно у вигляді узагальнюючих податкових роз’яснень та роз’яснень інших органів, визначених ст. 2 Закону України «Про порядок погашення зобов’язань платників податків перед бюджетами та державними цільовими фондами». Також цією постановою висувається вимога щодо затвердження роз’яснень наказами відповідних контролюючих органів.

На момент підготовки номера постанова не набрала чинності.

(Постанова Кабінету Міністрів України від 27.01.2010 р. № 86 «Про надання податкових та інших роз’яснень»)

 

Органи виконавчої влади та фонди зобов’язані
 приймати звітність у вибраній суб’єктом
 господарювання формі

Кабінет Міністрів України вніс зміни до власного розпорядження «Деякі питання організації електронного документообігу та звітності» від 09.09.2009 р. № 1087-р.

Зокрема, п. 1 доповнено абзацом, згідно з яким міністерства, інші центральні органи виконавчої влади та фонди загальнообов’язкового державного соціального страхування, яким надано право приймати звітність в електронній формі, повинні забезпечити прийняття звітних документів відповідно до закону в паперовій або електронній формі за вибором суб’єктів господарювання.

Розпорядження набрало чинності з 27.01.2010 р.

(Розпорядження Кабінету Міністрів України «Про внесення змін до розпорядження Кабінету Міністрів України від 9 вересня 2009 р. № 1087» від 27.01.2010 р. № 163-р)

 

ПФУ вдосконалює порядок розгляду скарг

Пенсійний фонд України затвердив Положення про Комісію Пенсійного фонду України з питань розгляду скарг громадян на рішення органів Пенсійного фонду України щодо пенсійного забезпечення.

Це Положення регламентує порядок роботи комісій з розгляду скарг громадян на рішення органів Пенсійного фонду України щодо пенсійного забезпечення (далі — Комісія), які цією ж постановою наказано створити.

Також постановою вносяться зміни до постанови правління Пенсійного фонду України від 12.10.2007 р. № 18-6, якими надається право громадянам звертатися до Комісій, де їх скарга може бути розглянута, а також вказується, що рішення Комісії, прийняте за розглядом скарги, має рекомендаційний характер.

На момент підготовки номера постанова не набрала чинності.

(Постанова правління Пенсійного фонду України «Про удосконалення порядку розгляду скарг громадян на рішення органів Пенсійного фонду України щодо пенсійного забезпечення» від 24.12.2009 р. № 28-7)

 

Транзитні засоби не враховуються при визначенні
 права перебування на спрощеній системі

ДПАУ повідомила, що вносить зміни до оглядового листа від 10.07.2009 р. № 14487/7/15-0417, присвяченого обкладенню єдиним податком юридичних осіб, у частині, що стосується обліку транзитних засобів.

Як відомо, ДПАУ повернулася до своєї попередньої позиції з цього питання і знову визнала, що такі засоби не потрібно враховувати при визначенні права перебування на спрощеній системі оподаткування, обліку та звітності.

(Лист ДПАУ «Про внесення змін до оглядового листа» від 30.12.2009 р. № 29353/7/15-0117)

 

ДПАУ відкликає свої роз’яснення і не каратиме
 платників, які діяли на їх підставі

Державною податковою адміністрацією України відкликано низку податкових роз'яснень цього відомства щодо оподаткування доходів фізичних осіб, наданих листами:

— від 23.12.98 р. № 15337/10/17-0517;

— від 08.06.2004 р. № 4528/6/17-3116;

— від 18.08.2004 р. № 7127/6/17-3116;

— від 23.09.2004 р. № 477/4/15-1210;

— від 21.09.2005 р. № 18868/7/17-2117;

— від 09.09.2006 р. № 10109/6/17-0716, № 16847/7/17-0717;

— від 29.03.2007 р. № 3050/6/17-0716;

— від 10.08.2007 р. № 3990/С/07115, № 15947/7/17-0717;

— від 03.10.2007 р. № 9629/6/17-0716;

— від 23.11.2007 р. № 5764/Х/17-0715;

— від 12.10.2009 р. № 22292/7/16-0717.

Варта уваги також та частина листа ДПАУ від 01.02.2010 р. № 1886/7/17-0717, де повідомляється, що згідно з п.п. 4.4.2 «д» Закону України «Про порядок погашення зобов’язань платників податків перед бюджетами та державними цільовими фондами» від 21.12.2000 р. № 2181 платників податків, які діяли на підставі цих роз’яснень, не може бути притягнуто до відповідальності лише на підставі того, що надалі таке роз’яснення було змінено, скасовано або надано нове роз’яснення, що суперечить попередньому.

(Лист ДПАУ «Про відкликання листів» від 01.02.2010 р. № 1886/7/17-0717)

 

Думка Мінпраці щодо розміру мінімальної
 заробітної плати у 2010 році

Міністерством праці та соціальної політики України надано роз'яснення щодо розміру мінімальної заробітної плати у 2010 році.

Зокрема, зазначається, що зміни розміру мінімальної заробітної плати іншими законами України та нормативно-правовими актами є чинними виключно після внесення змін до закону про Державний бюджет України на відповідний рік.

А отже, оскільки відповідно до Закону України «Про внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2009 рік» з 1 листопада 2009 року мінімальну заробітну плату встановлено на рівні прожиткового мінімуму для працездатної особи в розмірі 744 грн., то такий розмір мінімальної заробітної плати діє до прийняття Закону України «Про Державний бюджет України на 2010 рік», в якому буде встановлено розміри мінімальної заробітної плати у 2010 році.

(Лист Міністерства праці та соціальної політики України «Щодо розміру мінімальної заробітної плати у 2010 році» від 03.02.2010 р. № 98/13/84-10)

 

ФСС з ТВП роз’яснює розрахунок страхового тарифу

У листі від 01.02.2010 р. № 02-24-181 Виконавча дирекція ФСС з ТВП надає роз’яснення щодо розміру прожиткового мінімуму при розрахунку страхового тарифу.

Зокрема, зазначається, що на сьогодні чинним є Закон України «Про встановлення прожиткового мінімуму та мінімальної заробітної плати» від 20.10.2009 р. № 1646, яким з 1 січня 2010 року прожитковий мінімум для працездатних осіб установлено в розмірі 869 грн.

Ураховуючи це, а також посилаючись на листи ДПАУ від 24.12.2009 р. № 28800/7/17-0217 та від 14.01.2010 р. № 160/6/17-0716, якими пропонується застосовувати саме цей розмір прожиткового мінімуму, Виконавча дирекція ФСС з ТВП вважає, що для визначення розміру страхового тарифу до Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності для застрахованих осіб з 1 січня 2010 року повинен застосовуватися розмір прожиткового мінімуму для працездатних осіб, визначений ст. 1 Закону № 1646, а саме 869 грн.

(Лист Виконавчої дирекції ФСС з ТВП «Про надання роз’яснення [щодо розміру страхового тарифу до Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності для застрахованих осіб]» від 01.02.2010 р. № 02-24-181)