14.11.2011

Новини&Законодавство

Новини

 

Унесено зміни до низки бухгалтерських стандартів

Наказом Міністерства фінансів України (далі — МФУ) від 26.09.2011 р. № 1204 внесено зміни до П(С)БО 2 «Баланс», П(С)БО 3 «Звіт про фінансові результати», П(С)БО 16 «Витрати», П(С)БО 25 «Фінансовий звіт суб'єкта малого підприємництва» і П(С)БО 29 «Фінансова звітність за сегментами».

Крім того, змінено План рахунків бухгалтерського обліку активів, капіталу, зобов'язань і господарських операцій суб'єктів малого підприємництва, затверджений наказом МФУ від 19.04.2001 р. № 186, та Інструкцію про застосування Плану рахунків бухгалтерського обліку активів, капіталу, зобов'язань і господарських операцій підприємств і організацій, затверджену наказом МФУ від 30.11.99 р. № 291 (далі — Інструкція № 291).

Переважно коригування зазначених документів пов'язані зі змінами, унесеними до Податкового кодексу України від 02.12.2010 р. № 2755-VI (далі — ПКУ) Законом України від 07.07.2011 р. № 3609, зокрема:

— з П(С)БО 16 «Витрати» вилучено положення про визначення собівартості за прямими витратами, пов’язаними з виробництвом продукції, виконанням робіт, наданням послуг;

— у Звіті про фінансові результати (форма № 2) вилучено рядок 045 «Загальновиробничі витрати», оскільки такі витрати підлягають уключенню до собівартості реалізованої продукції;

— у П(С)БО 25 визначено, що у Звіті про фінансові результати Фінансового звіту суб’єкта малого підприємництва (форма № 2-м) загальновиробничі витрати відображаються у складі собівартості реалізованої продукції (товарів, робіт, послуг). У попередній редакції загальновиробничі витрати наводилися у статті «Інші витрати» цього Звіту;

— з Інструкції № 291 вилучено кореспонденцію рахунків Дт 79 — Кт 91;

— перенесено з 1 січня 2012 року на 1 січня 2013 року дату набуття чинності наказом МФУ «Про затвердження Положення бухгалтерського обліку «Податкові різниці» від 25.01.2011 р. № 27.

Крім цього, змінами до зазначених нормативних документів описано особливості ведення обліку та складання фінансової звітності підприємствами, що здійснюють виробництво, транспортування, постачання теплової енергії та надають послуги з централізованого водопостачання та водовідведення.

Наказ № 1204 набрав чинності з 28.10.2011 р.

(Наказ Міністерства фінансів України «Про затвердження Змін до деяких нормативно-правових актів Міністерства фінансів України з бухгалтерського обліку» від 26.09.2011 р. № 1204)

 

Затверджено новий Порядок визначення
 відповідності платників ПДВ критеріям,
 що дають право на отримання автоматичного
 відшкодування ПДВ

На виконання пп. 200.18 — 200.21 ПКУ Міністерство фінансів України наказом від 21.09.2011 р. № 1178 затвердило Порядок визначення відповідності платника податку критеріям, що дають право на отримання автоматичного бюджетного відшкодування податку на додану вартість.

Також визнано таким, що втратив чинність, наказ ДПАУ «Про затвердження Порядку визначення відповідності платника податку критеріям, що дають право на отримання автоматичного бюджетного відшкодування податку на додану вартість» від 25.01.2011 р. № 42.

Зауважимо, що новий Порядок майже не відрізняється від свого попередника та враховує зміни, унесені Законом України від 07.07.2011 р. № 3609-VI до ПКУ в частині визначення критеріїв відповідності для платників ПДВ, які мають право на отримання автоматичного бюджетного відшкодування ПДВ.

Наказ № 1178 набере чинності з дня його офіційного опублікування.

( Наказ Міністерства фінансів України «Про затвердження Порядку визначення відповідності платника податку критеріям, що дають право на отримання автоматичного бюджетного відшкодування податку на додану вартість» від 21.09.2011 р. № 1178)

 

Роялті та орендна плата: чи потрібно справляти ЄСВ

Пенсійний фонд України у листі від 10.08.2011 р. № 16534/03-20 надав роз'яснення щодо необхідності нарахування єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування (далі — ЄСВ) на такі виплати, як роялті та орендна плата.

Згідно з роз’ясненнями Пенсійного фонду суми орендної плати, що виплачуються фізичній особі за договором оренди, не підлягають обкладенню ЄСВ. Аргумент такий: відносини, що виникають при укладенні договору оренди, не мають ознак правовідносин, які регулюють виконання робіт або надання послуг.

Стосовно обкладення ЄСВ роялті слід зауважити таке: у цьому листі прямої відповіді на запитання, чи обкладається ЄСВ роялті, немає. Водночас із процитованих у листі норми п. 9 розд. I Переліку № 1170* та визначення роялті, наведеного в п.п. 14.1.225 ПКУ**, можна зробити висновок: працівники Пенсійного фонду схиляються до думки, що роялті не потрібно обкладати ЄСВ.

* Перелік видів виплат, що здійснюються за рахунок коштів роботодавців, на які не нараховується єдиний внесок на загальнообов’язкове державне соціальне страхування, затверджений постановою КМУ від 22.12.2010 р. № 1170.

**Податковий кодекс України від 02.12.2010 р. № 2755-VI.

(Лист Пенсійного фонду України «Щодо нарахування ЄСВ на роялті та орендну плату» від 10.08.2011 р. № 16534/03-20)

 

ДПАУ роз’яснила, як можна подавати податкову звітність

ДПАУ в листі від 20.09.2011 р. № 1067/6/10-1015/3695 оприлюднила свою думку про можливість підписання податкової звітності суб'єкта підприємницької діяльності його представником.

Згідно з позицією ДПАУ законодавство не забороняє підписувати податкову звітність представникам платника податків, які здійснюють представництво його законних інтересів та ведення справ, пов'язаних зі сплатою податків, на підставі закону чи довіреності. При цьому довіреність має бути посвідчено відповідно до чинного законодавства.

Головне податкове відомство також нагадало про перелік способів подання податкової звітності, і згідно з п. 49.3 ПКУ таке подання здійснюється одним із таких способів:

особисто платником податків чи уповноваженою на це особою;

поштою з повідомленням про вручення та з описом вкладення;

засобами електронного зв’язку в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації електронного підпису підзвітних осіб у порядку, визначеному законодавством.

( Лист ДПА України «Про надання відповіді [щодо податкової звітності суб’єкта підприємницької діяльності]» від 20.09.2011 р. № 1067/6/10-1015/3695)

 

У податковому розрахунку за ф. № 1ДФ відображаються
 всі виплати фізичним особам — підприємцям

ДПСУ в листі від 19.09.2011 р. № 689/6/23-50/0315 нагадала, що податковий розрахунок за ф. № 1ДФ передбачає відображення не лише доходів, що підлягають оподаткуванню, а й доходів, які виплачуються податковими агентами платникам податку та не обкладаються податком на доходи фізичних осіб при їх виплаті, зокрема доходів фізичних осіб — підприємців, з яких сплачено єдиний податок відповідно до спрощеної системи оподаткування або фіксований податок.

Виплати доходів фізичній особі — підприємцю відображаються в податковому розрахунку за ф. № 1ДФ з ознакою доходу «157» незалежно від того, підлягають ці виплати оподаткуванню чи ні.

При цьому якщо дохід, що виплачується самозайнятій особі, отримується від операцій, які здійснюються в межах вибраних нею видів діяльності, то в податковому розрахунку за ф. № 1ДФ заповнюються графи 3 і 3а, а у графах 4 та 4а проставляється «0».

Таким чином, фізична особа — підприємець при виплаті доходів іншій фізичній особі — підприємцю, яка перебуває на загальній системі оподаткування або сплачує єдиний чи фіксований податок, зобов’язана відобразити виплачені доходи в податковому розрахунку за ф. № 1ДФ з ознакою доходу «157» незалежно від того, чи підлягають оподаткуванню ці виплати.

(Лист ДПС України «Щодо подання податкового розрахунку за ф. № 1ДФ» від 19.09.2011 р. № 689/6/23-50/0315)

 

Державний центр зайнятості нагадав про
 відповідальність за неподання звітності

Державний центр зайнятості у листі від 23.09.2011 р. № ДЦ-04-6691/0/6-11 нагадав, що підприємства, установи та організації незалежно від форм власності мають подавати до державної служби зайнятості, зокрема, звітність за формою:

— № 3-ПН «Звіт про наявність вакансій» (подається за наявності вакансій);

— № 4-ПН (план) «Звіт про заплановане вивільнення працівників» (про вивільнених працівників; подається за два місяці до вивільнення працівників);

— № 4-ПН (факт) «Звіт про фактичне вивільнення працівників» (подається в 10-денний строк після вивільнення працівників);

— № 5-ПН «Звіт про прийнятих працівників» (подається не пізніше 10 календарних днів від дня прийняття працівника на роботу).

У разі неподання або порушення строків подання звітів за формами № 4 ПН (план) і № 4-ПН (факт) з роботодавців стягується штраф у розмірі річної заробітної плати за кожного вивільненого працівника (згідно з ч. 5 ст. 20 Закону України «Про зайнятість населення» від 01.03.91 р. № 803-XII).

За несвоєчасне подання або неподання відомостей за формою № 5-ПН статтею 1653 Кодексу України про адміністративні правопорушення встановлено адміністративну відповідальність у вигляді штрафу від 8 до 15 нмдг (від 136 до 255 грн.).

Адміністративної чи фінансової відповідальності за неподання даних у повному обсязі за формою № 3-ПН законодавством не передбачено.

( Лист Державного центру зайнятості «Щодо адміністративної відповідальності за несвоєчасне подання або неподання службі зайнятості адміністративної звітності» від 23.09.2011 р. № ДЦ-04-6691/0/6-11)