21.04.2008

Додаток 5 до декларації з ПДВ: рекомендації щодо заповнення

Стаття

ДОДАТОК 5 ДО ДЕКЛАРАЦІЇ З ПДВ:

рекомендації щодо заповнення

 

Закінчився звітний березневий період для платників ПДВ, які звітують перед податковою інспекцією щомісяця. Саме їм і довелося стати піонерами у справі заповнення оновленої декларації з ПДВ та нових додатків до неї. Незабаром подання такої оновленої декларації чекає і на квартальних платників ПДВ (нагадаємо, що граничний строк подання звіту за І квартал — 12 травня 2008 року).

У сьогоднішній статті розглянемо порядок заповнення нового додатка 5 «Розшифровки податкових зобов’язань та податкового кредиту в розрізі контрагентів» до декларації з ПДВ.

Наталія ГОЛОСКУБОВА, Наталія ГРИГОР’ЄВА, економісти-аналітики Видавничого будинку «Фактор»

 

Документи

Закон про ПДВ —

Закон України «Про податок на додану вартість» від 03.04.97 р. № 168/97-ВР.

Порядок № 166 —

Порядок заповнення та подання податкової декларації з податку на додану вартість, затверджений наказом ДПАУ від 30.05.97 р. № 166.

Наказ № 159

— наказ ДПАУ «Про внесення змін до податкової звітності з податку на додану вартість» від 17.03.2008 р. № 159.

Лист № 7681 —

лист ДПАУ «Про актуальні питання з податку на додану вартість» від 14.04.2008 р. № 7681/7/16-1117 (наведено в додатку «Документи» цього номера).

 

Додаток 5 — перше знайомство

Наприкінці березня 2008 року набув чинності

наказ № 159*, яким ДПАУ внесла зміни:

до форми податкової декларації з ПДВ, затвердженої наказом ДПАУ від 30.05.97 р. № 166, і до форми податкової декларації з ПДВ (скороченої)**, затвердженої наказом ДПАУ від 23.10.98 р. № 499;

до Порядку № 166.

* Див. ком. «Увага! Нова форма декларації з ПДВ — ДПАУ внесла зміни до форми декларації та Порядку її заповнення» // «БТ», 2008, № 13, с. 5.

** Бланки оновлених декларацій та нових додатків було наведено у «БТ», 2008, № 13 і № 14.

У результаті внесених змін платники ПДВ, починаючи зі звітного періоду

за березень 2008 року (за І квартал 2008 року), одночасно з оновленою декларацією з ПДВ зобов’язані подавати додатки за новими формами. Тепер замість чотирьох звичних додатків до декларації з ПДВ платнику податків доведеться освоювати п’ять додатків.

При цьому новий

додаток 5 до декларації з ПДВ «Розшифровки податкових зобов’язань та податкового кредиту в розрізі контрагентів» (далі — додаток 5) викликав обурення практично всіх платників ПДВ***. Він вимагає надавати розшифровку податкових зобов’язань і податкового кредиту в розрізі всіх (!) контрагентів (постачальників та покупців), а це багато в чому додає клопоту бухгалтеру.

*** Для тих, хто здає декларацію з ПДВ за скороченою формою, є аналогічний додаток 2.

Раніше податкові інспектори на місцях часто і настирливо

вимагали подавати разом з декларацією з ПДВ дані з Реєстру отриманих та виданих податкових накладних (далі — Реєстр), однак тоді це було незаконним (згідно зі старою редакцією п. 4.2 Порядку № 166 Реєстр міг надаватися тільки за власним бажанням платника податків). Тепер же, як бачимо, затвердивши нову форму додатка 5 , ДПАУ вирішила узаконити подібні вимоги та отримати додаткову інформацію, котру, мабуть, використовуватиме при зустрічних перевірках.

На жаль, як би ми не обурювалися появою нового додатка до декларації з ПДВ, але подавати його все одно доведеться. Тому облишимо емоції та розглянемо порядок його заповнення.

 

Загальні моменти заповнення

У

додатку 5 до декларації з ПДВ слід розшифровувати:

— податкові зобов’язання (

ряд. 1 декларації з ПДВ);

— податковий кредит (

ряд. 10.1, ряд. 10.2 і ряд. 14 декларації з ПДВ).

Розшифруванню податкових зобов’язань (ПЗ) присвячено І розділ

додатка, а податковому кредиту (ПК) — II розділ.

На що слід звернути увагу при заповненні

додатка 5?

1. Розшифровки ПЗ та ПК мають надаватися

в розрізі контрагентів. Тому до додатка 5 не варто переносити всі підряд рядки з Реєстру. Необхідно згрупувати операції за контрагентами (покупцями та постачальниками). Наприклад, якщо протягом звітного податкового періоду було виписано кілька податкових накладних тому самому покупцю, то в додаток 5 таку інформацію слід занести одним рядком.

З одного боку, це зменшить кількість рядків у

додатку 5, але, з іншого боку, вибірка може забрати в бухгалтера багато часу (звичайно, це не стосується бухгалтерів, у яких таке групування здійснюється в автоматичному режимі).

2. Покажемо порядок заповнення граф

розділу І «Податкові зобов’язання» (див. табл. 1) та розділу II «Податковий кредит» (див. табл. 2) додатка 5.

 

Таблиця 1

Розділ І. Податкові зобов’язання

№ з/п

Платник податку — покупець (індивідуальний податковий номер)

Обсяг поставки (без ПДВ)

Сума ПДВ

1

2

3

4

№ з/п

Індивідуальний податковий номер (ІПН) покупця —

платника ПДВ (без його найменування)

Сумарний обсяг поставки без ПДВ за звітний період

Сума ПДВ, нарахована на поставки

 

Таблиця 2

Розділ ІІ. Податковий кредит

№ з/п

Постачальник (індивідуальний податковий номер)

Період* виписки податкових накладних, інших документів, що дають право на податковий кредит

Обсяг поставки (без ПДВ)

Сума ПДВ

1

2

3

4

5

№ з/п

Індивідуальний податковий номер (ІПН) постачальника

(без його найменування)

Брати інформацію

про період виписування потрібно не з Реєстру (там зазначено тільки дату отримання податкової накладної), а безпосередньо з податкової накладної. Дату виписування зазначено в шапці податкової накладної, а не в табличній її частині. При цьому в гр. 3 слід зазначити період виписування податкової накладної (березень 2008 року, квітень 2008 року тощо). Переносити повністю дату з податкової накладної у додаток 5 не потрібно

Сумарний обсяг поставки без ПДВ за звітний період

Сума ПДВ, нарахована на поставки

 

Як бачимо, у І розділі

додатка 5 — чотири графи, у II розділі — п’ять граф. У II розділі додано графу, в якій слід відображати період виписування податкових накладних, інших документів, що надають право на податковий кредит (графа 3). Необхідність зазначати період виписування податкової накладної зобов’язує платників податків групувати дані не лише за постачальниками, а й за періодами. Так, якщо від одного постачальника отримано кілька податкових накладних, які було виписано в різних періодах, то такі податкові накладні слід розділити і занести в додаток 5 різними рядками. Найімовірніше, таке розмежування необхідне податковим органам для того, щоб побачити запізнілі податкові накладні* і в такий спосіб визначити період, в якому продавець мав відобразити ПЗ за такими податковими накладними.

* Нагадаємо, що отримані із запізненням податкові накладні слід відображати в ряд. 10.1 (лист ДПАУ від 30.12.2005 р. № 26268/7/16-1117).

Також цікавим є заповнення

граф «Обсяг поставки (без ПДВ)» та «Сума ПДВ». ДПАУ в своєму листі № 7681 (запитання № 14) пропонує в порядкових рядках додатка 5 зазначати дані в розрізі контрагентів у гривнях з копійками , а при заповненні підсумкового рядка «Усього за місяць (квартал)» здійснювати округлення за загальноприйнятими правилами та зазначати гривні без копійок. На нашу думку, у цьому є сенс, якщо кількість контрагентів велика.

3. У разі подання уточнюючого розрахунку

після 30 березня 2008 року при виправленні помилок у рядках 1, 10.1, 10.2, 14 декларації з ПДВ платник податків зобов’язаний подавати і додаток 5, в якому слід зазначати розшифровки на суми таких уточнень.

Розібравшись із загальними моментами, перейдемо до докладного вивчення рядків у

додатку 5.

 

Розшифрування ПЗ по рядках (І розділ)

Як уже зазначалося вище, розшифруванню ПЗ присвячено І розділ

додатка 5. У цьому розділі слід розшифрувати ряд. 1 декларації з ПДВ у розрізі покупців.

Нагадаємо, що в ряд. 1 відображаються

операції на митній території України, що оподатковуються за ставкою 20 %, крім імпорту товарів. Цей рядок також включає:

— транспортні послуги (на митній території України та за її межами), що здійснюються у вигляді брокерських, агентських чи комісійних операцій з наданням транспортних квитків, проїзних документів, а також з укладеним договором, рахунком на транспортування пасажирів чи вантажів довіреною особою перевізника

(п.п. 6.2.4 Закону про ПДВ);

— інші послуги, надані нерезиденту з місцем поставки на митній території України. Місце поставки послуг визначається

п. 6.5 Закону про ПДВ.

У розділі II

Реєстру зазначені вище операції знайдуть своє відображення в гр. 7 і гр. 8, але не всі. Так, до І розділу додатка не потраплять операції з імпорту товарів; отримання послуг від нерезидентів на митній території України та коригування ПЗ минулих періодів.

А тепер подивимося на порядок розташування рядків розділу І

додатка 5. У першій частині розділу зазначено порядкові рядки (1, 2, 3 тощо), потім іде рядок «Інші», після чого підбивається підсумок у рядку «Усього за місяць (квартал) (рядок 1 декларації), в тому числі:», що відповідає ряд. 1 декларації з ПДВ. Далі йдуть довідкові рядки: «поставка основних фондів» та «передача товарів (послуг) комісіонером повіреним на умовах, передбачених п. 4.7 ст. 4 Закону (без суми комісійної винагороди)». Інформація в довідкових рядках відображається в першій частині додатка за контрагентами, а у другій частині (у довідкових рядках) зазначається однією загальною сумою.

Розглянемо, що слід указувати в кожному рядку (табл. 3).

 

Таблиця 3

Найменування рядка

Що слід зазначати

1

2

Порядкові рядки (1, 2, 3 тощо)

Перераховують

лише покупців, зареєстрованих як платники ПДВ. Один рядок призначено для одного покупця. При цьому, як уже зазначалося, у гр. 2 слід зазначити їх ІПН (найменування вказувати не потрібно). Кількість цих рядків не обмежено. Якщо декларація заповнюється в електронному вигляді, то рядки можна додавати безпосередньо до електронної форми додатка 5. Якщо декларація подається в паперовому вигляді та рядків для заповнення не вистачає, то можна скористатися ще одним бланком додатка 5 і вже в ньому продовжити нумерацію рядків та підбити підсумок у рядку «Усього за місяць (квартал) (рядок 1 декларації), в тому числі». При цьому рекомендуємо на першому аркуші додатки 5 зробити позначку про наявність решти аркушів

«Інші»

У ньому слід відображати обсяги оподатковуваних за ставкою 20 % поставок товарів (послуг)

неідентифікованим особам, а також будь-які поставки неплатникам ПДВ. Яскравим прикладом можуть бути операції з продажу товарів (послуг) у роздрібній мережі, коли покупцем є кінцевий споживач (неідентифікована особа). Неплатниками ПДВ у цьому випадку можуть бути нерезиденти, яким надаються послуги з місцем їх поставки на митній території України; підприємства та приватні підприємці, які не зареєстровані платниками ПДВ, але придбавають у платника ПДВ товари (послуги) тощо.

 

Крім цього, у ньому відображаються ПЗ, що виникають при ліквідації основних фондів за рішенням платника податків, переведенні основних фондів до складу невиробничих, а також унаслідок визнання умовного продажу. Нагадаємо, що в зазначених випадках згідно з

Порядком заповнення податкової накладної платник зобов’язаний виписати податкову накладну у двох примірниках з відповідним записом на оригіналі податкової накладної та занести її до Реєстру до розділу II Виданих податкових накладних. Зауважимо, що такої ж думки дотримується ДПАУ в листі № 7681 (запитання № 11 і № 16), а також фахівці податкових органів у своїх консультаціях (див. «БТ», 2008, № 14, с. 30)

«

Усього за місяць (квартал) (рядок 1 декларації), в тому числі»

Підсумковий рядок

. Дані цього підсумкового рядка повинні збігатися з показником ряд. 1 декларації з ПДВ

«Поставка основних фондів»

Довідковий рядок.

Його заповнюють платники податків, які у звітному періоді здійснювали продаж основних фондів, а також ліквідовували основні фонди за самостійним рішенням, безоплатно передавали основні фонди неплатнику ПДВ, переводили основні фонди до складу невиробничих фондів (якщо в результаті таких операцій нараховується ПЗ). Нагадаємо, що згідно з п. 4.9 Закону про ПДВ такі операції прирівнюються до поставки основних фондів

«Передача товарів (послуг) комісіонером/повіреним на умовах, передбачених п. 4.7 ст. 4 Закону (без суми комісійної винагороди)»

Довідковий рядок

. Вважаємо, що він заповнюється лише комісіонерами (повіреними) в разі укладення посередницького договору на купівлю. Нагадаємо, що згідно з п. 4.7 Закону про ПДВ датою збільшення ПЗ у цьому випадку є дата передачі таких товарів (результатів послуг) комісіонеру (довірителю). Що стосується ПЗ на суму комісійної винагороди, то вона в цьому рядку не зазначається, а відображається в першій частині підрозділу в порядкових рядках

 

Розшифрування ПК по рядках (розділ II)

У II розділі

додатка 5 слід розшифрувати ряд. 10.1, 10.2 і 14 декларації з ПДВ у розрізі постачальників. Цей розділ поділено на два підрозділи.

Перший підрозділ

. Тут відображаються операції, що надають право на податковий кредит (ПК) (ряд. 10.1 декларації з ПДВ).

Нагадаємо, що в ряд. 10 показують операції

з придбання з ПДВ на митній території України товарів (послуг) та основних фондів з метою їх використання в межах госпдіяльності платника податків для здійснення операцій, які надалі оподатковуються за ставкою 20 %.

У розділі І

Реєстру такі операції занесено до гр. 7 і гр. 8 за деякими винятками. Так, сюди не потраплять операції з придбання товарів (послуг) без ПДВ; з імпорту товарів; отримання послуг від нерезидентів на митній території України та коригувальних записів ПК зі знаками «+» і «-».

Другий підрозділ

. У ньому слід відобразити операції, що не дають права на ПК (ряд. 10.2 і ряд. 14 декларації з ПДВ).

Нагадаємо, що

в ряд. 10.2 наводиться обсяг придбаних з ПДВ товарів (робіт, послуг, об’єктів основних фондів), які використовуватимуться в операціях, що не обкладаються ПДВ ( п. 3.2 Закону про ПДВ) або звільнені від оподаткування (ст. 5, 11 Закону про ПДВ, інші нормативно-правові акти). У ряд. 14 декларації відображаються обсяги придбаних з ПДВ товарів (робіт, послуг, основних фондів), які:

— або первісно не призначалися для використання в господарській діяльності («негосподарські» подарунки, предмети соціального призначення тощо);

— або призначені для використання в операціях з експорту послуг (місце надання таких послуг згідно з

п. 6.5 Закону про ПДВ знаходиться за межами митної території України). Нагадаємо, що такі послуги не є об’єктом обкладення ПДВ, але при цьому і право на вхідний ПДВ у платника відсутнє.

У розділі І

Реєстру такі операції знайдуть своє відображення у гр. 9, 11, 12, 13 і 14, але не всі. Сюди не потраплять операції з придбання товарів (послуг) без ПДВ; з імпорту товарів; отримання послуг від нерезидентів на митній території України та коригувальних записів ПК зі знаками «+» і «-».

Інформацію, яку слід зазначати в кожному рядку першого та другого підрозділу, наведено в табл. 4.

 

Таблиця 4

Найменування рядка

Що слід зазначати

Операції з придбання з ПДВ, які надають право формування податкового кредиту

Порядкові рядки (1, 2, 3 тощо)

Розшифрування відбувається в розрізі постачальників (один рядок — для одного контрагента) із

зазначенням лише їх ІПН (без найменування постачальників). Якщо право на ПК виникає, наприклад, за наданим касовим чеком на суму до 200 грн. без ПДВ за день, в якому не зазначено ІПН постачальника, то, найімовірніше, у гр. 2 слід зазначити фіскальний номер чека, а можливо, і найменування постачальника. Процедуру відображення таких операцій, на жаль, в оновленому Порядку № 166 не описано. Тому ми можемо дати лише свої рекомендації щодо заповнення додатка 5 у цій ситуації

«Усього за місяць (квартал)

(рядок 10.1 декларації), в тому числі:»

Підсумковий рядок

. Дані цього рядка повинні збігатися з показником ряд. 10.1 декларації з ПДВ

«Придбання (будівництво, спорудження) основних фондів»

Довідковий рядок

. Відображаються операції з придбання (будівництва, спорудження) основних фондів. При вибірці таких операцій слід керуватися п.п. 8.2.1 Закону України «Про оподаткування прибутку підприємств» у редакції від 22.05.97 р. № 283/97-ВР

«Проведення розрахунків комісіонером/повіреним за товари (послуги) на умовах, передбачених п. 4.7 ст. 4 Закону»

Довідковий рядок

. Вважаємо, що він заповнюється лише комісіонерами (повіреними) в разі укладення посередницького договору на продаж. Нагадаємо, що згідно з п. 4.7 Закону про ПДВ датою збільшення ПК у цьому випадку є дата перерахування коштів на користь комітента (довірителя) чи поставки інших видів компенсації

Операції з придбання з ПДВ, які не надають права формування податкового кредиту

Порядкові рядки (1, 2, 3 тощо)

Заповнюються за аналогією з порядковими рядками першого підрозділу

«Усього за місяць (квартал)

(рядки 10.2 + 14 декларації)»

Підсумковий рядок

. Дані цього рядка повинні збігатися з показником ряд. 10.2 і ряд. 14 декларації з ПДВ

 

Електронний додаток 5

Згідно з

оновленим п. 4.2 Порядку № 166 розшифровки подаються:

на паперових носіях з копією, за бажанням платника, на магнітних носіях

— або

в електронному вигляді у форматі, затвердженому ДПАУ.

Таким чином,

ніхто не може примусити вас подавати декларацію з ПДВ з новими додатками в електронному вигляді. Це справа добровільна!

Але не виключено, що багато які платники податків підуть назустріч побажанням податківців і погодяться добровільно подавати електронні копії розшифровок за формою

додатка 5.

Щоб полегшити їм це завдання, ДПАУ оновила свою широко відому безоплатну програму «Податкова звітність» до версії 1.12. Оновлення можна скачати за посиланням http://sta.gov.ua/tax/doccatalog/document?id=107517.

Слід зауважити, що інтерфейс програми не містить зайвих функцій та інтуїтивно зрозумілий користувачу. Докладніше з ним ви зможете ознайомитися в інструкції до програми, яку розміщено на сайті ДПАУ за адресою: http://sta.gov.ua/tax/control/uk/publish/article?art_id=107410&cat_id=81431.

Для тих, хто встановлюватиме «Податкову звітність» уперше, наголошуємо на заповненні параметрів звітності на закладці

«Сервіс Персональні параметри». На цій закладці ви повинні зазначити всі реквізити для заповнення шапки декларації, а також шляхи до каталогів зберігання, друкування та відправлення звітів.

Щоб створити декларацію з ПДВ, потрібно в розділі

«Документ» головного меню програми вибрати пункт «Новий». У діалоговому вікні, що з’явилося, зі списку «Звітний документ» вибираємо форму податкової декларації з ПДВ (код форми — J02 001).

Звертаємо увагу, що перелік доступних документів може відрізнятися залежно від значення параметра «Тип особи», зазначеного в персональних настройках.

Заповнивши решту значень полів

«Тип звітного періоду», «Звітний місяць» та «Звітний рік», натискуємо на кнопку «Підтвердити» (див. рисунок). Програма виведе повідомлення з пропозицією заповнити заголовки форм та повідомить, що вибраний вами документ має додатки і для їх відкриття може знадобитися деякий час. Після того, як на екрані з’явилися форми декларації, переходимо до нового для нас додатка 5 (код форми — J02 151). Поля, доступні для редагування, позначено сірим кольором. Таблиці податкових зобов’язань і кредиту заповнюються з використанням довідника «Довідник Контрагентів» (див. рисунок), заповнити який можна як перед формуванням декларації, так і під час унесення інформації до таблиць. Редагування та внесення нових контрагентів до довідника здійснюються після натискання на кнопку «Редагування». Після цього на формі з’являється панель інструментів для дій з рядками таблиць (див. рисунок). Ця панель стає доступною автоматично при переміщенні курсора до таблиці для редагування. Щоб додати новий рядок у довідник контрагентів, необхідно виділити курсором нижній заповнений рядок таблиці та натиснути на піктограму «Додати рядок до виділеного». Таким чином ви редагуєте не лише довідник, а й безпосередньо таблиці у формах звітності. За логікою роботи облікових програм дані з додатків мають автоматично переноситися до відповідних рядків декларації (рисунок), однак цього не відбувається. Тому радимо окремо провести камеральну перевірку та перевірку структури кожного заповненого додатка, використовуючи «Контроль», а вже потім приступати до заповнення форми декларації.

 

 

Роздрукувати звітні форми можна через меню

«Печать», однак працює ця функція у програмі не зовсім звично. При натисканні на піктограму принтера програма виводить повідомлення «Зачекайте…», після чого повідомляє, що в каталозі для підготовлених до друкування документів (шлях до цього каталогу зазначено на закладці «Сервіс  Персональні параметри») сформовано відповідний файл з розширенням PDF. Якщо на вашому комп’ютері встановлено програму «Adobe Reader» (установлювальний файл входить до комплекту програми «Податкова звітність»), то з’явиться повідомлення з пропозицією відкрити цей файл як документ-PDF, і лише після цього ви зможете роздрукувати зазначений документ, скориставшись функцією «Печать» у програмі «Adobe Reader».

Після збереження xml-файлу та роздруковування бланка декларації звіт готовий до подання до ДПІ. Файли декларації та додатків можна підписати ЕЦП та переслати електронною поштою або просто принести на дискеті разом з паперовими аналогами цих форм.

На цьому закінчуємо статтю. У найближчих номерах нашої газети розглянемо порядок заповнення

додатків 2 і 3 до декларації з ПДВ.