01.12.2008

Про забезпечення своєчасного виконання розрахункових документів

Лист від 17.11.2008 р. № 25-112/2515-15950

ЯКЩО БАНК НЕСВОЄЧАСНО

виконав доручення клієнта щодо переказу грошових коштів — роз’яснює Нацбанк

 

Лист Національного банку України від 17.11.2008 р. № 25-112/2515-15950

«Про забезпечення своєчасного виконання розрахункових документів»

 

У

листі, що коментується, Нацбанк проаналізував роботу банків з виконання ними заходів, пов’язаних із забезпеченням стабільності банківської системи, захисту інтересів вкладників та інших кредиторів і дійшов висновку, що деякі банки:

не виконують подані клієнтами доручення на перерахування коштів та не надають інформацію про стан виконання цих доручень;

не забезпечують своєчасного виконання розрахункових документів клієнтів, порушуючи строки виконання міжбанківського переказу, у тому числі внаслідок затримки їх на транзитних рахунках банку.

Нагадаємо, що банк зобов’язаний за розпорядженням клієнта видати чи перерахувати з його рахунка грошові кошти в день надходження до банку відповідного розрахункового документа,

якщо інший строк не передбачено договором банківського рахунка чи законом (ст. 1068 ЦКУ*). Згідно з п. 8.4 Закону про платіжні системи** міжбанківський переказ грошових коштів одержувачу здійснюється банками у строк до трьох операційних днів. Внутрішньобанківський переказ — у строк, установлений внутрішніми нормативними актами банку, але не більше двох операційних днів. Аналогічні строки наведено і в п. 2.3 постанови № 319***. Виходить, що й ці максимально можливі строки банки порушують, у результаті чого страждає клієнт банку.

* Цивільний кодекс України від 16.01.2003 р. № 435-IV.

** Закон України «Про платіжні системи та переказ коштів в Україні» від 05.04.2001 р. № 2346-III.

*** Постанова Правління НБУ «Про додаткові заходи щодо діяльності банків» від 11.10.2008 р. № 319 (див. додаток «Документи» // «БТ», 2008, № 46).

Ураховуючи це,

НБУ зобов’язав банки:

1)

забезпечити своєчасне виконання розрахункових документів клієнтів та завершувати міжбанківські перекази з урахуванням зазначених вище строків;

2)

якщо у банку немає можливості виконати розрахунковий документ клієнта на перерахування коштів у встановлений законодавством строк через відсутність коштів на своєму кореспондентському рахунку, то банк зобов’язаний:

— на всіх прийнятих примірниках розрахункових документів заповнювати реквізит

«Дата надходження»* і засвідчувати їх підписом відповідального виконавця і штампом банку;

* Нагадаємо, що саме від дати надходження і слід починати відлік операційних днів, установлених Законом про платіжні системи чи договором для виконання банком своїх зобов’язань щодо переказу грошових коштів клієнта на рахунки одержувача.

— надіслати письмове повідомлення платнику про невиконання його розрахункового документа із зазначенням причини:

«Немає/бракує коштів на кореспондентському рахунку банку»;

— ужити заходів щодо відновлення платоспроможності;

3)

здійснювати окремий облік невиконаних розрахункових документів на переказ у розрізі юридичних та фізичних осіб;

4)

доопрацювати внутрішні правила ведення обліку розрахункових документів клієнтів, не виконаних вчасно з вини банку.

Якого з цього можна дійти висновку і що можна порадити в цій ситуації? Рекомендуємо надавати платіжні доручення до банку заздалегідь, ураховуючи строки виконання банком зобов’язань щодо переказу грошових коштів, зазначених у п. 8.4 Закону про платіжні системи і відповідно в п. 2.3 постанови № 319. При цьому потрібно знати: якщо банк порушив законодавчо встановлені строки щодо виконання своїх зобов’язань з переказу грошових коштів, то він нестиме відповідальність згідно зі ст. 1073 ЦКУ. Докладніше про проблему невиконання банками своїх зобов’язань та дії клієнта банку в таких ситуаціях можна дізнатися зі статті «Несвоєчасне надходження податків до бюджету: хто винний і що робити» //«БТ», 2008, № 46, с. 15.