08.12.2008

Про надання роз’яснень

Лист від 17.09.2008 р. № 7889

ЗАКОН ПРО ПЕРЕВІРКИ

поширюється на перевірки органів статистики — роз’яснює Держпідприємництва

 

Лист Державного комітету України з питань регуляторної політики та підприємництва від 17.09.2008 р. № 7889

«Про надання роз’яснень»

 

У

листі, що коментується, Держпідприємництва розглянув питання про те, чи поширюється дія Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» від 05.04.2007 р. № 877-V (далі — Закон про перевірки) на відносини, що виникають під час проведення органами державної статистики перевірок суб’єктів господарювання з питань достовірності поданих ними первинних і статистичних даних.

Як зауважив Держпідприємництва, дія

Закону про перевірки поширюється на відносини, пов’язані зі здійсненням державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності (ст. 2). У свою чергу, державний нагляд (контроль) — діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, органів місцевого самоврядування, інших органів у межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб’єктами господарювання і забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт і послуг, прийнятного рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища.

Згідно ж зі

ст. 13 Закону України «Про державну статистику» від 17.09.92 р. № 2614-XII органи державної статистики мають право, зокрема, вивчати стан первинного обліку і статистичної звітності, перевіряти достовірність первинних та статистичних даних, поданих респондентами. Застосовувати при цьому у порядку, встановленому спеціально уповноваженим центральним органом виконавчої влади у галузі статистики, метод безпосереднього відвідування виробничих, службових та інших приміщень, ділянок тощо юридичних осіб, їх відділень, представництв та інших відокремлених структурних підрозділів, а також громадян — суб’єктів підприємницької діяльності.

На цій підставі Держпідприємництва дійшов висновку, що

на відносини, які виникають під час проведення органами державної статистики перевірок суб’єктів господарювання з питань достовірності поданих ними первинних і статистичних даних, поширюється дія Закону про перевірки.

Однак мусимо звернути увагу на важливу деталь:

Держкомстат з такою позицією не згоден. Так, у своєму листі від 04.10.2007 р. № 18-16/263 він зазначає, що діяльність органів статистики не вважається заходом державного нагляду (контролю). Виконуючи свої повноваження, органи статистики не втручаються в господарську діяльність суб’єктів господарювання і відповідно не мають підстав для її припинення.

Через наявність цієї суперечності навряд чи можна розраховувати, що органи статистики поповнять лави органів, які добровільно виконують вимоги Закону про перевірки (наприклад, у частині строків повідомлення про початок перевірки, її тривалості, періодичності перевірок*). Ситуацію могло б змінити затвердження Кабміном критеріїв розподілу суб’єктів господарювання за ступенем ризику, але й тут є нестикування: Кабмін це зможе зробити лише за поданням контролюючого органу, тобто Держкомстату.

* Докладніше про це див. тему тижня «Загальні правила перевірок» // «БТ», 2006, № 46, с. 42.