30.06.2008

Про виконання ломбардами функцій податкового агента

Лист від 02.06.2008 р. № 31-21010-05-18/20847

Ломбарди як податкові агенти:

з позицією ДПАУ згоден і Мінфін

 

Лист Державної податкової адміністрації України від 13.06.2008 р. № 12097/7/17-0717

Лист Міністерства фінансів України від 02.06.2008 р. v№ 31-21010-05-18/20847

«Про виконання ломбардами функцій податкового агента»

 

У роз’ясненнях ДПАУ простежувалися різні підходи до виконання ломбардами функцій податкового агента. Водночас наведена сьогодні позиція вже висловлювалася ДПАУ раніше (

лист від 25.07.2007 р. № 14809/7/22-3017, який ми докладно коментували в «БТ», 2007, № 37, с. 6), і її підтримав Мінфін у листі, що коментується. Ураховуючи, що сьогоднішній лист ДПАУ розіслано податковим адміністраціям в областях для використання в роботі, зрозуміло, що саме ним керуватимуться податківці при перевірці, тому ломбардам потрібно знати цю позицію.

Як уже зазначалося, докладно цю позицію було проаналізовано нами в редакційному коментарі до

листа ДПАУ від 25.07.2007 р. № 14809/7/22-3017. Крім того, детально питання виконання ломбардами функцій податкового агента було розглянуто нами у статті «Ломбарди: нюанси утримання податку з доходів» // «БТ», 2006, № 29, с. 36. Сьогодні лише у двох словах нагадаємо позицію ДПАУ і наш підхід до обкладення податком з доходів «ломбардних» операцій.

ДПАУ вважає, що оподатковуваний дохід у фізичної особи виникає за фактом продажу ломбардом заставленого майна в сумі неповерненої суми позики. У цей момент ломбард має нарахувати дохід фізичній особі, утримати з нього податок з доходів і перерахувати до бюджету. Якщо після відшкодування всіх витрат ломбард отримує залишок грошових коштів, який має бути повернено фізичній особі, то з нього теж утримується податок з доходів за загальними правилами.

На нашу думку, ця позиція законодавчо не обґрунтована, а тому неправильна. Ми вважаємо, що ломбард, дійсно, у момент реалізації заставленого майна має нарахувати дохід фізичній особі, але не в сумі неповерненої позики, а з усієї виручки від реалізації. Це спричинено тим, що ломбард у цьому випадку є посередником в операції з продажу рухомого майна фізичної особи і згідно з вимогами

ст. 12 Закону України «Про податок з доходів фізичних осіб» від 22.05.2003 р. № 889-IV має виконати всі функції податкового агента стосовно такого доходу фізичної особи. Борг за позикою погашається за рахунок виручки від продажу заставленого майна, тому говорити, що у фізичної особи виникає дохід у сумі неповерненої позики, на наш погляд, немає підстав.

Незважаючи на це, зауважимо, що позиція ДПАУ (а тепер ще й Мінфіну) вигідніша для ломбарду і фізичної особи — позичальника, оскільки податок з доходів потрібно утримувати в меншій сумі. Однак усім нам відомі випадки, коли ДПАУ змінювала свою позицію з того чи іншого питання на фіскальнішу, тому вважаємо, що платник зможе користуватися підходом, викладеним ДПАУ, тільки заручившись персональним податковим роз’ясненням від свого податкового органу.