17.11.2008

Якщо компакт-диск продають разом із книгою: чи потрібна контрольна марка?

Відповідь на запитання

Консультують фахівці редакції

 

Якщо компакт-диск продають разом із книгою: чи потрібна контрольна марка?

 

Видавництво збирається видати книгу, до якої буде додано компакт-диск. Чи повинен такий диск мати контрольну марку?

м. Київ

 

До основних документів, що регулюють умови роздрібного продажу компакт-дисків в Україні, належать

Закон України «Про розповсюдження примірників аудіовізуальних творів, фонограм, відеограм, комп’ютерних програм, баз даних» від 23.03.2000 р. № 1587-III (далі — Закон) та Правила роздрібної торгівлі примірниками аудіовізуальних творів, фонограм, відеограм, комп’ютерних програм, баз даних, затверджені постановою КМУ від 04.11.97 р. № 1209 (далі — Правила).

Згідно зі

ст. 3 Закону розповсюдження на території України примірників аудіовізуальних творів, фонограм, відеограм, комп’ютерних програм та баз даних, а також їх прокат дозволяються лише за умови їх маркування контрольними марками. Контрольні марки на диски наклеюють перед їх розповсюдженням (ст. 8 п. 1 Закону) експортери, імпортери, розповсюджувачі.

Упаковка кожного примірника зазначених вище творів маркується однією контрольною маркою. Для отримання контрольних марок зазначені особи звертаються до Державного департаменту інтелектуальної власності (далі — Держпатент).

Водночас

5 ст. 8 Закону встановлено перелік товарів, які не підлягають маркуванню контрольними марками. До таких товарів належать:

1) примірники, на яких здійснено запис

уривків аудіовізуального твору, фонограми, відеограми, демонстраційні версії комп’ютерних програм та баз даних або уривків кількох аудіовізуальних творів, фонограм та відеограм, якщо такий запис зроблено з метою реклами цих аудіовізуальних творів, фонограм, відеограм, комп’ютерних програм та баз даних, які розповсюджуються на безоплатній основі;

2) твори із звуко- або відеозаписом подій, що мають особистий характер (сімейних свят тощо), якщо таке відтворення здійснено з метою їх розповсюдження серед учасників цих подій;

3) примірники аудіовізуальних творів, фонограм, відеограм, комп’ютерних програм, баз даних, що перевозяться транзитом через митну територію України;

4) примірники аудіовізуальних творів, фонограм, відеограм, комп’ютерних програм, баз даних, якщо їх виготовлено на замовлення юридичної чи фізичної особи (далі — замовник) суб’єктом підприємницької діяльності, який самостійно здійснює процес відтворення на обладнанні, що є його власністю або перебуває в його володінні чи користуванні (далі — виробник), і передача виготовлених виробником цих примірників замовнику відбувається лише з додержанням таких умов:

— замовлення виконується на підставі договору підряду з первинних матеріалів, їх компонентів або сировини, що належать замовнику або повністю оплачені замовником;

— матриці та інші первинні матеріали, у тому числі ті, що передаються електронним способом, які використовуються для виготовлення примірників аудіовізуальних творів, фонограм, відеограм, комп’ютерних програм, баз даних, є власністю замовника незалежно від того, передано такі матриці або інші первинні матеріали замовником чи виготовлено виробником у межах замовлення;

— виготовлені на замовлення примірники аудіовізуальних творів, фонограм, відеограм, комп’ютерних програм, баз даних передаються виробником замовнику в повному обсязі та не використовуються виробником для продажу як продукція його власного виробництва;

— майнові права суб’єктів авторського права та суміжних прав на аудіовізуальні твори, фонограми, відеограми, комп’ютерні програми, бази даних належать замовнику і не переходять до виробника;

— право власності на примірники аудіовізуальних творів, фонограм, відеограм, комп’ютерних програм та баз даних належить замовнику, який несе відповідальність за дотримання авторського права і суміжних прав на зазначені об’єкти права власності;

— виготовлені на замовлення примірники аудіовізуальних творів, фонограм, відеограм, комп’ютерних програм, баз даних за наявності законних підстав (зовнішньоекономічних договорів, контрактів тощо) вивозяться за межі митної території України і без їх розповсюдження в Україні;

— вивезення з митної території України примірників аудіовізуальних творів, фонограм, відеограм, комп’ютерних програм, баз даних, виготовлених згідно з договором підряду, здійснюється безпосередньо виробником без передачі права володіння, користування цими примірниками третім особам (крім тимчасової передачі таких прав транспортно-експедиторським організаціям для перевезення);

5)

примірники комп’ютерних програм та баз даних, що є невід’ємною частиною періодичних друкованих видань, які містять в собі демонстраційні версії цих програм та баз даних, за умови обов’язкового посилання на право власника;

6) примірники комп’ютерних програм та баз даних, що є невід’ємною частиною обладнання, яку виготовлено або ввозиться на митну територію України.

Із викладеного вище можна зробити висновок: необхідність маркування диску залежить від того, що на ньому записано і додатком до чого він є. Якщо диск — додаток до періодики, то однозначно не треба, а якщо додаток до книги, то все залежить тільки від того, що на ньому записано. Наприклад, якщо там демо-версія комп’ютерної програми, зроблена з метою її реклами, і розповсюджується диск безоплатно, то маркувати його не потрібно. У цьому випадку обов’язково зазначте на диску «Не для вільного продажу. Розповсюджується разом з книгою».

 

Вікторія ПЕТРУШИНА