27.04.2009

Розподіл суми нарахованого збору за спеціальне водокористування між бюджетами

Відповідь на запитання

Розподіл суми нарахованого збору за спеціальне водокористування між бюджетами

 

У новій формі Податкового розрахунку збору за спеціальне водокористування передбачено розподіл нарахованої суми збору між державним та місцевими бюджетами (гр. 10 і 11). Як здійснювати такий розподіл у 2009 році?

(м. Херсон)

 

Це запитання виникло, найімовірніше, у зв’язку з тим, що деякі законодавчі та нормативно-правові акти дають на нього різні відповіді.

Так, згідно зі

ст. 32 Водного кодексу України від 06.06.95 р. № 213/95-ВР збори за використання води з водних об’єктів загальнодержавного значення повністю зараховуються до державного бюджету. Збори за використання води з водних об’єктів місцевого значення надходять до республіканського бюджету Автономної Республіки Крим та місцевих бюджетів.

Пунктом 3 ст. 2 Закону України «Про Державний бюджет України на 2009 рік» від 26.12.2008 р. № 835-VI

установлено, що збір за спеціальне водокористування надходить до загального фонду держбюджету України. Хоча в цьому випадку не згадується, що йдеться лише про збір за використання води з джерел загальнодержавного значення, це саме так. Такий висновок можна зробити, зважаючи на положення ст. 69 Бюджетного кодексу України від 21.06.2001 р. № 2542-III, де передбачається, що платежі за спеціальне використання природних ресурсів місцевого значення (у тому числі і збір за спеціальне використання води з джерел місцевого значення) належать до доходів місцевих бюджетів, що не враховуються при визначенні обсягів міжбюджетних трансфертів.

Інформацію про те, з об’єкта якого (загальнодержавного чи місцевого) значення отримує воду підприємство, можна отримати в територіальних органах Держводгоспу.

Водночас

п. 17 Порядку стягнення збору за спеціальне використання водних ресурсів і збору за користування водами для потреб гідроенергетики та водного транспорту, затвердженого постановою КМУ від 16.08.99 р. № 1494, досі містить норму, що передбачає розподіл сум збору за використання води з джерел загальнодержавного значення між державним та місцевими бюджетами у співвідношенні 80 і 20 % відповідно. Наявність такої «застарілої» норми в чинному підзаконному акті може призвести до помилок, пов’язаних з її застосуванням.

Про те, що до доходів місцевих бюджетів належить тільки водозбір стосовно джерел місцевого значення, згадувала і ДПАУ у своєму

листі від 12.09.2006 р. № 10109/5/15-0716.

Зверніть увагу: нова форма

Податкового розрахунку збору за спеціальне водокористування в частині використання води, у тому числі використання води теплоелектростанціями з прямоточною системою водоспоживання, та використання поверхневих і підземних вод, що входять до складу напоїв, затвердженого наказом ДПАУ від 23.12.2008 р. № 802 (далі — Розрахунок ), дозволяє розподіляти нараховані суми збору з усіх джерел (як загальнодержавного, так і місцевого значення) між бюджетами, хоча чинне законодавство не передбачає такого розподілу.

Безумовно, платникам було б набагато зручніше, якби в комірках, які не може бути заповнено (для рядків, що відповідають джерелам загальнодержавного значення, — графа 11, а для рядків, що відповідають джерелам місцевого значення, — графа 10), стояли б позначки «Х», як це передбачено в багатьох звітних формах. Оскільки таких позначок немає, при заповненні граф 10 і 11

Розрахунку слід бути дуже уважним і включати повністю (не розподіляючи) суми збору, нараховані за джерелами загальнодержавного значення, до графи 10.

 

Микола ШПАКОВИЧ