03.08.2009

Про затвердження Змін до Інструкції про порядок обчислення та сплати збору за забруднення навколишнього природного середовища

Наказ від 22.07.2009 р. № 327/322

ЕКОЗБІР —

новий порядок стягнення збору та подання звітності
тепер відображено і в Інструкції

 

Наказ Міністерства охорони навколишнього природного середовища України та Державної податкової адміністрації України від 22.07.2009 р. № 327/322

«Про затвердження Змін до Інструкції про порядок обчислення та сплати збору за забруднення навколишнього природного середовища»

 

Нагадаємо, що за I квартал 2009 року у зв’язку з набранням чинності низки нормативно-правових актів* було змінено деякі моменти справляння збору за забруднення навколишнього природного середовища (далі — екозбір), зокрема: суб’єкти сплати, об’єкти стягнення збору, процедуру подання звітності та сплати збору, тощо. Як ураховувати ці зміни у 2009 році ДПАУ розповіла в

листі від 14.04.2009 р. № 7787/7/15-0817 (далі — лист № 7787).

* Дивіться, зокрема, коментарі «Екозбір: подаємо розрахунок і сплачуємо по-новому» // «БТ», 2008, № 50, с. 5.

Зміни, унесені

наказом , що коментується, до Інструкції про порядок обчислення та сплати збору за забруднення навколишнього природного середовища, затвердженої наказом Мінекобезпеки та ДПАУ від 19.07.99 р. № 162/379 увібрали в себе зміни внесені раніше до нормативно-правових актів і роз’яснення податківців з питань їх застосування. Незважаючи на те що реальних нововведень зміни не містять, усе ж зупинимося на деяких цікавих моментах.

1. Подання розрахунку та сплата збору.

Нагадаємо, що свою точку зору щодо подання розрахунку, з екозбору податківці висловлювали в листі № 7787, але це були лише роз’яснення і вони не мали чинності нормативно-правового акта. Тепер їхня позиція закріплена на нормативному рівні — у пп. 7.1 та 7.2 Інструкції. (див. «Як у 2009 році необхідно подавати звітність та сплачувати збір».

2. Реєстрація та зняття з реєстрації.

Як ви, напевно, пам’ятаєте, подавати звітність з екозбору, починаючи з І кварталу 2009 року, суб’єкти господарювання повинні за місцем знаходження стаціонарних джерел забруднення та за місцем знаходження спеціально відведених для розміщення відходів місць чи об’єктів. Тому закономірно поставало запитання: як здійснюється реєстрація суб’єктів господарювання за місцем знаходження джерела забруднення. Частково на це запитання ДПАУ відповіла у листі № 7787, наші уточнення з цього приводу викладено у статті «Екозбір — що потрібно знати для складання звітності за I квартал 2009 року» // «БТ», 2009, № 17, с. 18.

Згідно зі змінами, унесеними до

Інструкції, платників екозбору зараховують до категорії платників окремих податків на підставі реєстраційної заяви або податкового розрахунку збору, поданих платником екозбору до відповідного органу ДПС, або за результатами документальної перевірки, проведеної ДПС.

Що стосується питання зняття з обліку таких платників, щодо якого раніше виникало безліч запитань, відтепер їх знімають з обліку за умови своєчасної сплати збору на підставі

заяви про відсутність об’єкта обчислення екозбору та про зняття з обліку як платника збору (абз. дев’ятий п. 7.1 та п.п. 8.4.2).

 

Як у 2009 році необхідно подавати звітністьта сплачувати збір

Нова редакція п. 7.1 і п. 7.2 Інструкції

«7.1. Базовий податковий (звітний) період збору дорівнює календарному кварталу.

Платники збору складають податкові розрахунки за формою, затвердженою центральним органом державної податкової служби, наростаючим підсумком за квартал, півріччя, дев’ять місяців та рік і подають їх протягом 40 календарних днів, що настають за останнім календарним днем податкового (звітного) кварталу, до органів державної податкової служби:

1)

за місцем знаходження стаціонарних джерел забруднення — у разі здійснення викидів стаціонарними джерелами забруднення та скидів;

2)

за місцем знаходження спеціально відведених для розміщення відходів місць чи об’єктів — у разі розміщення відходів;

3

) за місцем перебування платника збору на податковому обліку — у разі здійснення викидів пересувними джерелами забруднення.

Якщо місце подання податкових розрахунків не збігається з місцем перебування на податковому обліку підприємства, установи, організації, громадянина — суб’єкта підприємницької діяльності, яким в установленому порядку видано дозвіл на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами, спеціальне водокористування та розміщення відходів, до органу державної податкової служби, в якому такі підприємство, установа, організація, громадянин — суб’єкт підприємницької діяльності перебувають на обліку, подаються протягом 40 календарних днів, що настають за останнім календарним днем податкового (звітного) кварталу, копії відповідних податкових розрахунків.

Якщо останній день строку подання податкового розрахунку збору припадає на вихідний або святковий день, то останнім днем строку вважається наступний за вихідним або святковим робочий день.

У разі коли у майбутніх податкових періодах платник збору самостійно виявляє помилки, що містяться в раніше поданому ним податковому розрахунку збору, такий платник зобов’язаний подати уточнюючий податковий розрахунок збору, що містить виправлені показники.

Якщо платник збору з початку звітного року не планує здійснення

викидів, скидів забруднюючих речовин, розміщення відходів протягом звітного року, то такий платник збору повинен повідомити про це відповідний орган державної податкової служби за місцем знаходження джерел забруднення, а у разі здійснення викидів пересувними джерелами забруднення — орган державної податкової служби, у якому перебуває на податковому обліку, та скласти заяву про відсутність у нього у звітному році об’єкта обчислення збору за забруднення навколишнього природного середовища. В іншому випадку платник збору зобов’язаний подавати податкові розрахунки відповідно до цього пункту Інструкції.

У разі якщо:

платник збору має декілька стаціонарних джерел забруднення або спеціально відведених для розміщення відходів місць чи об’єктів на території декількох сільських, селищних або міських рад (коди згідно з Класифікатором об’єктів адміністративно-територіального устрою України (КОАТУУ) різні), то такий платник збору зобов’язаний подати до відповідного органу державної податкової служби за місцем знаходження стаціонарного джерела забруднення або спеціально відведених для розміщення відходів місць чи об’єктів

податковий розрахунок по кожному стаціонарному джерелу забруднення або спеціально відведеному для розміщення відходів місцю чи об’єкту окремо;

платник збору має декілька стаціонарних джерел забруднення або спеціально відведених для розміщення відходів місць чи об’єктів на території однієї сільської, селищної або міської ради (код згідно з Класифікатором об’єктів адміністративно-територіального устрою України (КОАТУУ) один і той самий), то такий платник збору може подавати до відповідного органу державної податкової служби

один податковий розрахунок збору за такі джерела забруднення;

місце знаходження стаціонарних джерел забруднення та/або спеціально відведених для розміщення відходів місць чи об’єктів не збігається з місцем перебування платника на податковому обліку (коди згідно з Класифікатором об’єктів адміністративно-територіального устрою України (КОАТУУ) різні), то такий платник збору зобов’язаний подавати

окремий податковий розрахунок за здійснення викидів пересувними джерелами забруднення (у разі їх наявності);

платник збору перебуває на податковому обліку в місті з районним поділом, то такий платник може подавати

один податковий розрахунок за викиди, скиди усіма своїми джерелами забруднення та/або розміщення відходів, якщо ці джерела та/або спеціально відведені місця для розміщення відходів знаходяться на території вказаного міста (указується код згідно з Класифікатором об’єктів адміністративно-територіального устрою України (КОАТУУ)), за місцем перебування платника збору на податковому обліку (міської ради).»;

«7.2. Платники збору протягом десяти календарних днів, що настають після граничного строку подання податкового розрахунку, сплачують збір:

1)

за місцем знаходження стаціонарних джерел забруднення — у разі здійснення викидів стаціонарними джерелами забруднення та скидів;

2)

за місцем знаходження спеціально відведених для розміщення відходів місць чи об’єктів — у разі розміщення відходів;

3) за місцем перебування платника збору на податковому обліку — у разі здійснення викидів пересувними джерелами забруднення.»