24.08.2009

Про затвердження Порядку здійснення митного оформлення імпортних товарів у тарі і пакувальних матеріалах

Наказ від 30.07.2009 р. № 789/414/709

ІМПОРТ ТОВАРІВ У ТАРІ:

нові обмеження

 

Наказ Міністерства економіки України, Міністерства охорони навколишнього природного середовища України, Державної митної служби України від 30.07.2009 р. № 789/414/709

«Про затвердження Порядку здійснення митного оформлення імпортних товарів у тарі і пакувальних матеріалах»

 

Наказом

, що коментується (далі — наказ № 789) затверджено Порядок здійснення митного оформлення імпортних товарів у тарі і пакувальних матеріалах. Згідно з цим Порядком увезення на територію України імпортних товарів у тарі і пакувальних матеріалах буде можливим лише за наявності у суб’єкта господарювання договору з організації збирання, заготівлі та утилізації тари і пакувальних матеріалів з компанією або за наявності підтверджуючих документів щодо самостійного приймання та утилізації використаних тари і пакувальних матеріалів*.

* Про це свідчить позначка особистої печатки «Ввіз дозволено» державного інспектора з охорони навколишнього природного середовища територіальних органів та спеціальних підрозділів Міністерства охорони навколишнього природного середовища України у лівому нижньому кутку на зворотному боці аркуша з позначенням 1/6 єдиного адміністративного документа форми МД-2.

При цьому слід зазначити, що

наказ, що коментується, за змістом нагадує Порядок контролю за тарою (упаковкою), у якій надходять імпортні товари, що підлягають митному оформленню в режимі випуску у вільний обіг на території України, затверджений наказом Мінекономіки та Держмитслужби від 10.12.2001 р. № 304/793 (далі — Порядок № 304). Цей нормативний акт був створений, як і наказ № 789, з метою здійснення контролю за тарою (упаковкою), у якій імпортуються товари на територію України та для виконання підпункту «б» п. 6 постанови КМУ «Про впровадження системи збирання, сортування, транспортування, переробки та утилізації відходів як вторинної сировини» від 26.07.2001 р. № 915 (далі — постанова № 915). Але варто пам’ятати, що Порядок № 304 витратив чинність згідно з наказом Мінекономіки та Держмитслужби від 15.06.2005 р. № 167/530 у зв’язку з тим, що його норми «суперечили положенням актів законодавства України вищої юридичної сили та створювали додаткові перешкоди для розвитку підприємницької діяльності».

А тому закономірно виникає запитання: чи є

наказ № 789, легітимним та чи не суперечить він, як його попередник, нормам інших законодавчих актів?

Розпочнемо з причин втрати чинності

Порядком № 304. Держкомпідприємництва у рішенні «Про необхідність усунення порушень вимог Указу Президента України від 03.02.98 № 79/98 «Про усунення обмежень, що стримують розвиток підприємницької діяльності» у спільних наказах Міністерства економіки та з питань європейської інтеграції України і Державної митної служби України» від 05.09.2003 р. № 17-5/09/03 зазначив, що Порядок № 304 не відповідає встановленій чинним законодавством меті митного оформлення, що полягає у забезпеченні дотримання суб’єктами підприємницької діяльності порядку переміщення через митний кордон України товарів та інших предметів. У свою чергу основна мета Порядку № 304, як зазначалося вище, полягала у здійсненні контролю за тарою (упаковкою) у якій імпортуються товари.

Що стосується

наказу № 789, то він містить мету, ідентичну меті Порядку № 304, що вказує на те, що наказ № 789 також суперечить постанові № 915, а отже, і нормам чинного законодавства.

Крім того, аргументами на користь того, що

наказ № 789 є таким, що суперечить іншим законодавчим актам є те, що:

— у

Законі України «Про відходи» від 05.03.98 р. № 187/98-ВР (на який посилається наказ № 789) не передбачено надання повноважень державним органам на регулювання відносин щодо утилізації відходів шляхом установлення особливих умов щодо процедури митного оформлення. Однак у ст. 17 цього Закону вказано, що суб’єкти господарської діяльності у сфері поводження з відходами зобов’язані передбачати при укладанні угод на поставку в Україну товарної продукції утилізацію чи вивезення з України використаних пакувальних матеріалів і тари, але дотримуватися таких норм вони повинні шляхом контролю у сфері поводження з відходами, а не шляхом установлення додаткових обмежень при митному оформленні імпортних товарів;

— у

ст. 97 Митного кодексу України вказано, що обмеження на окремі товари у разі їх переміщення через митний кордон України встановлюються лише у випадках, передбачених законом, а тому обмеження, встановлені наказом № 789, суперечать нормам цього Кодексу.

Підсумовуючи все вище сказане, можна зробити висновок, що

наказ, що коментується, суперечить нормам чинного законодавства України, а тому відмова митного органу від здійснення митного оформлення імпортованого товару у тарі або пакувальному матеріалі може бути визнана в судовому порядку незаконною.

Наказ, що коментується, набрав чинності з 14.08.2009 р., але у зв’язку з тим, що на сьогодні не погоджено формати передачі даних щодо митного оформлення імпортних товарів у тарі та пакувальних матеріалах, Держмитслужба дала вказівку до окремого розпорядження здійснювати митне оформлення товарів без урахування положень пп. 2.1 та 2.2 Порядку (лист від 14.08.2009 р. № 11/1-10.10/7798-ЕП). Тобто здійснюватимуть митне оформлення таких товарів без проставляння у форми МД-2 особистої печатки «Ввіз дозволено» державного інспектора з охорони навколишнього природного середовища.