14.12.2009

Про оскарження рішень контролюючих органів про нарахування податкових зобов’язань

Лист від 01.12.2009 р. № 1624/13/13-09

ВАдСУ ДАЄ ТРИ РОКИ

на оскарження в адмінсуді податкових рішень

 

Лист Вищого адміністративного суду України від 01.12.2009 р. № 1624/13/13-09

«Про оскарження рішень контролюючих органів про нарахування податкових зобов’язань»

 

У

листі, що коментується, ВАдСУ відповідає на запитання, протягом якого строку платник податків може оскаржити рішення про нарахування йому податкового зобов’язання:

одного року, як це передбачено ст. 99 Кодексу адміністративного судочинства України (далі — КАСУ)

або трьох років згідно зі ст. 15 Закону України «Про порядок погашення зобов’язань платників податків перед бюджетами та державними цільовими фондами» від 21.12.2000 р. № 2181-III (далі — Закон № 2181).

ВАдСУ надав перевагу тривалішому строку в

три роки.

Нагадаємо: питання про строки судового оскарження рішень ДПІ уже розглядалося Мін’юстом. У своєму

листі від 06.06.2008 р. № 239-0-2-08-20* Міністерство дійшло висновку, що не збігається з думкою ВАдСУ. Як вважає Мін’юст, у ст. 15 Закону № 2181 установлено строки для самостійного визначення податковим органом суми податкових зобов’язань платника податків; стягнення податкового боргу; подання заяв на повернення надміру сплачених або невідшкодованих податків та зборів (обов’яз­кових платежів). До цього переліку можна також уключити подання уточнюючого розрахунку при самостійному виявленні помилок у показниках раніше поданої податкової декларації. Вказівки на те, що строк у 1095 днів застосовується так само, як строк для оскарження рішень ДПІ в адмінсуді, у ст. 15 Закону № 2181 немає. На підставі цього Мін’юст дійшов висновку, що подавати адміністративний позов з вимогою скасувати повністю або частково рішення податкового органу потрібно з дотриманням передбаченого в ч. 2 ст. 99 КАСУ річного строку з моменту, коли платник податків отримав можливість ознайомитися з цим рішенням.

* Див. ком. «Рішення податкових органів: на оскарження є один рік» // «БТ», 2008, № 29, с. 9.

ВАдСУ в

листі, що коментується, розмірковує інакше. Загальний строк звернення до адмінсуду становить один рік від дня, коли особа дізналася або мала дізнатися про порушення свого права. Водночас у ч. 3 ст. 99 КАСУ передбачено можливість установлення інших строків для оскарження рішень, дій чи бездіяльності держорганів в інших законах. До таких законів ВАдСУ відніс і Закон № 2181, що встановлює строк давності у 1095 днів.

Така позиція ВАдСУ не стала несподіваною. Вона вже висловлювалася ним при розгляді конкретних справ (див., наприклад,

ухвали ВАдСУ від 17.06.2008 р. у справі № 34/227, від 18.02.2009 р. № К-31416/06 тощо).

На нашу думку, обґрунтованішим у цьому питанні є висновок Мін’юсту. Потрібно визнати, що надання платнику податків можливості оскаржити рішення податкового органу протягом того ж строку, який надано податковому органу для визначення податкових зобов’язань платника податків і стягнення податкового боргу, було б важливою гарантією його прав та більше б відповідало принципу доступності правосуддя. Однак цю гарантію має бути прямо встановлено в законі. Чинне законодавство відповідної норми не містить, а тому на сьогодні

строк оскарження податкових рішень становить 1 рік. Тому ми б усе-таки рекомендували дотримуватися саме його, не кажучи вже про найоптимальніший варіант, коли адмінпозов на рішення подається до закінчення строку на узгодження податкового зобов’язання, у такий спосіб його перериваючи і не даючи перетворитися на податковий борг (див. статтю «Правила податкового контролю в оглядових листах ДПАУ» // «БТ», 2009, № 34, с. 15).

Що б там не було, висловлена в листі, що коментується, думка ВАдСУ — на користь платників податків, які зможуть неюм скористатися в разі пропуску річного строку на оскарження рішення ДПІ.