27.07.2009

Про проведення органами державної податкової служби планових та позапланових виїзних перевірок

Лист від 25.06.2009 р. № 2833/

ТИМЧАСОВА ЗАБОРОНА НА ПРОВЕДЕННЯ ПЕРЕВІРОК

на податкові органи не поширюється — роз’яснює ДПАУ

 

Лист Державної податкової адміністрації України від 25.06.2009 р.№ 2833/н/23-4014

«Про проведення органами державної податкової служби планових та позапланових виїзних перевірок»

 

ДПАУ

листом, що коментується, спробувала відповісти на запитання, чи поширюється на податкові органи мораторій на проведення планових і позапланових виїзних перевірок. Автори листа зазначили, що підстави та порядок проведення органами державної податкової служби планових і позапланових виїзних перевірок своєчасності, достовірності, повноти нарахування і сплати податків та зборів (обов’язкових платежів) визначено Законом України «Про державну податкову службу в Україні» від 04.12.90 р. № 509-XII (далі — Закон № 509 ). Тому мораторій, установлений першим абзацом п. 1 постанови КМУ від 21.05.2009 р. № 502*, на проведення планових перевірок суб’єктів господарювання не поширюється на планові перевірки дотримання податкового законодавства, правильності обчислення, повноти та своєчасності сплати до бюджетів, державних цільових фондів податків та зборів (обов’язкових платежів).

* Див. ком. «Планові та позапланові перевірки: Кабмін запровадив до 31 грудня 2010 року обмеження щодо їх проведення» // «БТ», 2009, № 23, с. 8.

Щодо позапланових виїзних перевірок

(другий абзац п. 1 постанови № 502), то ситуація аналогічна. ДПАУ стверджує, що ч. 6 ст. 111 Закону № 509 уже встановлено обмеження з проведення органами державної податкової служби позапланових виїзних перевірок, зокрема визначено обставини, при яких можливе їх здійснення. Це, на думку ДПАУ, повною мірою відповідає вимогам другого абзацу п. 1 постанови № 502.

Погодьтеся, дещо дивний висновок. Наскільки ми розуміємо, Кабмін у

постанові № 502 вимагає до 31.12.2010 р. установити свої обмеження на проведення позапланових перевірок: вони виникають лише на двох підставах —звернення фізичних та юридичних осіб про порушення суб’єктом господарювання вимог законодавства і на прохання самого суб’єкта підприємництва на підставі його письмової заяви. Інакше кажучи, Кабмін прагнув тимчасово обмежити у контролюючих органів перелік підстав на проведення перевірок, якщо такий уже є. ДПАУ, зі свого боку, ніби не розуміє, про що йдеться, і вважає, що оскільки обмеження на проведення позапланових перевірок уже встановлено, то кабмінівський перелік обмежень не діє.

Тепер про розпорядження з усунення порушень, виявлених під час проведення перевірок. За задумом Кабміну, їх слід видавати суб’єкту господарювання, а приймати рішення про застосування фінансових та адміністративних санкцій тільки у випадку неусунення виявлених порушень (крім порушень, які неможливо усунути) протягом 30 діб із дня отримання таких розпоряджень. У цій частині постанови № 502 ДПАУ вбачає протиріччя з нормами Закону України «Про порядок погашення зобов’язань платників податків перед бюджетами та державними цільовими фондами» від 21.12.2000 р. № 2181-III. Тому, як і раніше, виписувати повідомлення та накладати штрафи податківці будуть на підставі цього Закону. Знову-таки нічого іншого від ДПАУ ми і не очікували. Вона трактує норми постанови № 502 так, як зручно для неї. Чого лише коштує фраза «чинні

законодавчі акти України та розроблені на їх основі нормативно-правові акти Державної податкової адміністрації України не передбачають складання за результатами перевірок розпоряджень або інших документів про усунення виявлених порушень». Чому б ДПАУ не взяти та й не внести зміни до власних підзаконних актів? Адже це в її компетенції.