16.11.2009

Щодо надання статусу платника страхових внесків

Лист від 24.09.2009 р. № 1070-06-2

РЕЄСТРАЦІЯ У ФОНДІ НЕЩАСНОГО ВИПАДКУ

приватних підприємців, які вперше використовують працю найманих працівників

 

Лист Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України від 24.09.2009 р. № 1070-06-2

«Щодо надання статусу платника страхових внесків»

 

У

листі, що коментується Фонд соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України (далі — ФНВ) розповів про деякі особливості реєстрації як платника внесків до цього фонду фізичних осіб підприємців (ФОП), які вперше використовують працю найманих працівників.

Розпочнемо з того, що

взяття на облік ФОП у ФНВ згідно із ст. 10 Закону України «Про загальнообов’язкове державне соціальне страхування від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності» від 23.09.99 р. № 1105-XIV (далі — Закон № 1105) відбувається на етапі реєстрації фізособи як суб’єкта підприємницької діяльності на підставі відомостей із реєстраційної картки, наданих державним реєстратором відповідно до Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб — підприємців» від 15.05.2003 р. № 755-IV, не пізніше наступного робочого дня з дня отримання зазначених відомостей робочими органами виконавчої дирекції Фонду.

Однак статус

платника страхових внесків ФОП, які використовують працю найманих працівників, набувають тільки у день одержання робочим органом виконавчої дирекції ФНВ від органу державної служби зайнятості повідомлення про реєстрацію трудового договору (контракту) між фізичною особою — підприємцем та найманим працівником. Нагадаємо: реєстрація такого договору фізичною особою відбувається у тижневий строк з моменту фактичного допущення працівника до роботи (ст. 241 Кодексу законів про працю України)*.

* Детальніше див. статтю «Приватний підприємець та наймані працівники» у рубриці «Тема тижня»// «БН», 2009, № 25, с. 36, а також коментар «Підприємець

найманий працівник: порядок укладення та розірвання трудового договору коригується Кабміном» на с. 4 цього номера.

Після надання такій особі статусу платника страхових внесків, тобто на наступний робочий день після отримання від служби зайнятості повідомлення про реєстрацію трудового договору,

ФНВ надсилає ФОП лист з повідомленням про вручення адресату страхового свідоцтва та повідомлення про взяття на облік (п. 3.8 Інструкції № 36**).

** Інструкція про порядок перерахування, обліку та витрачання страхових коштів Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України, затверджена постановою правління ФНВ від 12.07.2007 р. № 36.

Але у в’язку з тим, що обмін інформацією між ФНВ та державним реєстратором юридичних і фізичних осіб відбувається лише з

01.07.2005 р., виникає проблема із фізичними особами підприємцями, які зареєстровані як суб’єкти господарювання до 01.07.2005 р. та вперше наймають працівників. Оскільки інформація про таких ФОП відсутня у ФНВ, тобто вони не взяті на облік у цьому Фонді, а отже, невідомо яким видом економічної діяльності вони займаються та який їм установлюється клас професійного ризику і розмір страхового тарифу.

Ця ситуація ні

Законом № 1105, ні Інструкцією № 36 не врегульована. Тому ФНВ у листі, що коментується, роз’яснює порядок дій у цьому випадку.

ФОП, які зареєстровані підприємцями до 01.07.2005 р

., та вперше використовують працю найманих працівників замість страхового свідоцтва і повідомлення про взяття на облік, ФНВ надсилає лист про необхідність стати на облік у ФНВ як платника страхових внесків.

Для цього ФОП повинні подати до ФНВ

заяву про взяття на облік як платника страхових внесків (або основний вид економічної діяльності), за формою наведеною в додатку 4 до п.п. 3.4 Інструкції № 36. У цій заяві ФОП зазначає свій основний вид діяльності, і на підставі цього ФНВ страхувальнику встановлює відповідний клас професійного ризику і розмір страхового тарифу, та видає страхове свідоцтво і повідомлення про взяття на облік.

Отже,

ФОП, які зареєстровані в Єдиному державному реєстрі до 01.07.2005 р. і вперше використовують працю найманих працівників для набуття статусу платника страхових внесків повинні подавати заяву про взяття їх на облік (додаток 4 до п.п. 3.4 Інструкції № 36), а всі інші ФОП (ті що зареєстровані після 01.07.2005 р.) стають платниками внесків до ФНВ із зарплати найманих працівників автоматично (без участі ФОП) після реєстрації договору у службі зайнятості, а тому ніяких додаткових документів до ФНВ подавати не повинні.