12.10.2009

Про розгляд листа

Лист від 25.09.2009 р. № 20957/7/16-1517

КАПІТАЛЬНІ ТРАНСФЕРТИ, ОТРИМАНІ З БЮДЖЕТУ:

ДПАУ знову змінила свою позицію щодо оподаткування

 

Лист Державної податкової адміністрації України від 25.09.2009 р. № 20957/7/16-1517

«Про розгляд листа»

 

У

листі, що коментується, ДПАУ з подачі КВРУ з питань податкової та митної політики (див. лист від 10.07.2009 р. № 04-27/754 ) знову змінила свою позицію з питання оподаткування капітальних трансфертів, отриманих з бюджету (див. «Нова — ще не забута стара позиція ДПАУ»). Таким чином, ДПАУ повернулася до позиції, висловленої в листі від 27.01.2007 р. № 1453/7/16-1517* (відкликано листом ДПАУ від 29.05.2009 р. № 11275/7/16-1517, який, у свою чергу, відкликано листом, що коментується).

* Див. ком. «Чи є право на податковий кредит при закупівлі за бюджетні кошти — роз’яснення ДПАУ».

 

Нова — ще не забута стара позиція ДПАУ

Витяг з листа, що коментується

«Капітальні трансферти мають цільове призначення і надаються суб’єктам підприємницької діяльності, зокрема на фінансування невиробничого (об’єктів соціально-культурного призначення) та виробничого будівництва, переоснащення, як участь у придбанні обладнання тощо, відповідно кошти, що передаються з бюджетів розвитку в зазначених цілях, не включаються до валового доходу платників податку, оскільки їх одержання з бюджету прямо не пов’язане з будь-яким видом діяльності підприємства і спрямоване на реалізацію програм соціально-економічного розвитку держави. В зв’язку з цим профінансовані за рахунок цих коштів товари (послуги) чи основні фонди не можуть вважатися придбаними безпосередньо платником, і суми податку на додану вартість, сплачені при їх придбанні, не можуть бути включені до складу податкового кредиту».

 

Хоча аргументація такого підходу

ґрунтується не на нормах законодавства, а на принципах доцільності, проте, головні висновки полягають у такому:

1. Суми, отримані з бюджету у вигляді капітальних трансфертів, не включаються до складу валових доходів.

2. Платник не має права на валові витрати, у зв’язку з придбанням товарів (робіт, послуг) за рахунок таких коштів.

3. Витрати, понесені у зв’язку з придбанням основних засобів за рахунок таких трансфертних коштів, не підлягають амортизації.

4. Суми ПДВ, сплачені у зв’язку з придбанням товарів та основних засобів за рахунок трансфертних грошових коштів, не включаються до складу податкового кредиту.

Безумовно, з таким підходом можна погодитися, якщо йдеться про бюджетне фінансування об’єктів соціально-культурного призначення.

Проте якщо у питанні оподаткування прибутку можна говорити про деякий паритет — немає валових доходів, отже, немає і валових витрат, то у питанні нарахування податку на додану вартість ситуація дещо інша.

Якщо за рахунок трансфертних коштів придбаваються товари (послуги) або основні засоби, що використовуватимуться платником ПДВ у оподатковуваних операціях у межах його господарської діяльності, то податкові зобов’язання, які виникають, не компенсуватимуться вхідним податковим кредитом. Крім того існує пряма норма — п.п. 7.4.1 Закону про ПДВ**, що дає право платнику включити до податкового кредиту суми вхідного ПДВ за такими витратами. При цьому законодавчо не встановлено прямий зв’язок між формуванням податкового кредиту та валововитратністю таких витрат.

** Закон України «Про податок на додану вартість» від 03.04.97 р. № 168/97-ВР.