19.10.2009

Щодо обмеження граничної суми готівкових розрахунків між суб’єктами господарювання за сільськогосподарську продукцію

Лист від 15.09.2009 р. № 9112/6/23-7015/846

ЗАКУПІВЛЯ СІЛЬГОСППРОДУКЦІЇ —

коли не застосовується «10000 - не»
обмеження при здійсненні готівкових розрахунків

 

Лист Державної податкової адміністрації України від 15.09.2009 р. № 9112/6/23-7015/846

«Щодо обмеження граничної суми готівкових розрахунків між суб’єктами господарювання за сільськогосподарську продукцію»

 

У

листі, що коментується, ДПАУ пояснила, за яких умов не застосовується 10000-обмеження готівкових розрахунків у випадку закупівлі сільськогосподарської продукції.

Нагадаємо: згідно з

постановою Правління НБУ «Про встановлення граничної суми готівкового розрахунку» від 09.02.2005 р. № 32 (далі — постанова № 32) при здійсненні розрахунків одного підприємства (підприємця) з іншим підприємством (підприємцем) протягом одного дня за одним або кількома платіжними документами не може перевищувати 10000 грн. При перевищенні такої суми розрахунків з одним контрагентом сума такого перевищення одноразово в день здійснення цієї операції розрахунково додається до фактичних залишків готівки в касі платника на кінець дня з подальшим порівнянням одержаної розрахункової суми із затвердженим лімітом каси. Виходячи із суми перевищення до підприємства може бути застосовано штраф у двократному розмірі сум виявленої понадлімітної готівки за кожний день (ст. 1 Указу Президента України «Про застосування штрафних санкцій за порушення норм з регулювання обігу готівки» від 12.06.95 р. № 436/95).

Однак, згідно з

п.п. «ґ» п. 2.3 Положення про ведення касових операцій у національній валюті в Україні, затвердженого постановою Правління НБУ від 15.12.2004 р. № 637 (далі — Положення № 637), при здійсненні готівкових розрахунків підприємств (підприємців) між собою під час закупівлі сільськогосподарської продукції це обмеження не застосовується.

Як зазначено в

п.п. «ґ» п. 2.3 Положення № 637, перелік товарів, що належать до цієї продукції, визначено Законом України «Про державну підтримку сільського господарства України» від 24.06.2004 р. № 1877-IV (далі — Закон № 1877). Не так давно Законом України від 04.06.2009 р. № 1447-VI* було внесено зміни до Закону № 1877. Зокрема, викладено в новій редакції визначення терміна «сільськогосподарська продукція». З 15.07.2009 р. (з дати набрання чинності змінами) до неї відносять товари, зазначені у групах 1 — 24 УКТЗЕД згідно із Законом України «Про Митний тариф України» від 05.04.2001 р. № 2371-III, якщо при цьому такі товари (продукція) вирощуються, відгодовуються, виловлюються, збираються, виготовляються, виробляються, переробляються безпосередньо виробником цих товарів (продукції), а також продукти обробки та переробки цих товарів (продукції), якщо вони були придбані або вироблені на власних або орендованих потужностях.

* Див. ком. «Підтримка сільського господарства: унесено зміни до законів» // «БТ», 2009, № 29, с. 5.

У зв’язку з цим, у підприємств, що здійснюють закупівлю сільгосппродукції, виникло запитання: чи поширюється обмеження встановлене

постановою № 32 на закупівлю товарів, зазначених у групах 1 — 24 УКТЗЕД, у суб’єктів господарювання, які не є виробниками цих товарів, адже в попередній редакції про виробників не йшлося?

ДПАУ у

листі, що коментується, даючи відповідь на це запитання, дійшла висновку, що оскільки до сільськогосподарської продукції відносяться саме товари зазначені у групах 1 — 24 УКТЗЕД, які вирощуються, відгодовуються, виловлюються, збираються, виготовляються, виробляються, переробляються безпосередньо виробником цих товарів на власних або орендованих потужностях, то обмеження щодо готівкового розрахунку між суб’єктами господарювання, встановлене постановою № 32, не поширюється на розрахунки з підприємствами, які є безпосередньо виробником цих товарів.

Якщо ж здійснюються розрахунки за товари, зазначені у

групах 1 — 24 УКТЗЕД, які продаються не власниками таких товарів, або за товари, що відповідно до Закону № 1877 не відносяться до сільськогосподарських товарів, то до готівкових розрахунків при закупівлі цих товарів повинно застосовуватися обмеження, встановлене постановою № 32.

Отже, підсумовуючи вищесказане, можна зробити висновок, що 10000-обмеження щодо готівкових розрахунків, установлене

постановою № 32, не застосовується лише при здійсненні закупівлі сільськогосподарської продукції у власників такої продукції.

Що стосується необхідності підтвердження статусу власника сільгосппродукції, що продається, то ні в Положенні № 637, ні у листі, що коментується, це не передбачено. Однак обережним підприємствам при здійсненні закупівлі сільгосппродукції рекомендуємо зазначати статус постачальника — сільгоспвиробника у договорах купівлі-продажу чи прохати його надати копію довідки з ЄДРПОУ, в якій значаться відповідні види діяльності, або інші офіційні підтвердження свого статусу виробника (листи, довідки в довільній формі).