13.12.2010

Розрахунок 300-тисячної межі для реєстрації платником ПДВ турагентства

Відповідь на запитання

Розрахунок 300-тисячної межі для реєстрації платником ПДВ турагентства

 

Туристичне агентство — платник податку на прибуток (не є платником ПДВ) ураховує у складі валових доходів тільки суми агентської винагороди. Чи потрібно враховувати при розрахунку 300-тисячної межі для ПДВ-реєстрації всю вартість реалізованих путівок або так само, як і у складі валових доходів, — тільки суми агентських послуг?

(м. Харків)

 

У

п.п. 2.3.1 Закону про ПДВ* передбачено, що реєстрація особи платником ПДВ є обов’язковою, якщо загальна сума оподатковуваних ПДВ операцій з поставки товарів (послуг) протягом останніх 12 календарних місяців сукупно перевищує 300 тис. грн. (без ПДВ). Розглянемо особливості розрахунку такої суми в турагентства.

* Закон України «Про податок на додану вартість» від 03.04.97 р. № 168/97-ВР.

Згідно з

п.п. 7.9.1 Закону про податок на прибуток** не включаються до складу валового доходу і не підлягають оподаткуванню кошти або майно, отримані платником на підставі договору концесії, комісії, консигнації, довірчого управління, зберігання (відповідального зберігання), а також за іншими цивільно-правовими договорами, що не передбачають передачу права власності на таке майно.

** Закон України «Про оподаткування прибутку підприємств» у редакції від 22.05.97 р. № 283/97-ВР.

Тому, якщо турагент здійснює операції за рахунок замовника, то кошти, які надійшли від продажу туристичного продукту, не є власністю такого турагента і не включаються до його валових доходів***. До складу валових доходів уключається лише сума агентської винагороди на підставі

п.п. 4.1.1 Закону про податок на прибуток.

*** Саме такого підходу дотримуються податківці у статті «Податковий облік туристичних послуг» // «Вісник податкової служби України», 2009, № 20, с. 21.

Аналогічний порядок установлено при обкладенні ПДВ агентської винагороди. Так, згідно з

п. 8.4 Закону про ПДВ базою оподаткування для операцій, що здійснюються туристичними агентами, є комісійна винагорода, нарахована (виплачена) туристичним оператором, іншими постачальниками послуг на користь такого турагента, у тому числі за рахунок коштів, отриманих останнім від споживачів туристичного продукту (туристичних послуг).

Проте для визначення 300-тисячної межі, перевищення якої передбачає обов’язкову реєстрацію платником ПДВ, слід керуватися спеціальною нормою —

п. 8.6 Закону про ПДВ. Ним передбачено, що для визначення граничної суми згідно з п.п. 2.3.1 цього Закону до розрахунку включається вартість поставок туристичного продукту, туристичних послуг, наданих як туристичним оператором, так і турагентом.

Таким чином, при визначенні 300-тисячної межі для ПДВ-реєстрації турагент

зобов’язаний ураховувати всю вартість проданих путівок, у тому числі й «транзитні» суми.

Про строки подання реєстраційної заяви та наслідки, до яких може призвести несвоєчасне подання реєстраційної заяви, ми докладно розповідали у

статті «ПДВ-реєстрація: як зареєструватися своєчасно» // «БТ», 2010, № 30, с. 36.

Питання обліку турдіяльності ми висвітлювали у

статтях «Внутрішній туризм: правове регулювання та облік» // «БТ», 2010, № 30, с. 19; «Виїзний та в’їзний туризм: облік у туроператора» // «БТ», 2010, № 32, с. 27.

 

Микола ШПАКОВИЧ