01.11.2010

Щодо нарахування пенсійних внесків на суми виплат звільненим працівникам

Лист від 27.08.2010 р. № 15066/03-20

ВИПЛАТИ ПРАЦІВНИКУ ПІСЛЯ ЗВІЛЬНЕННЯ —

внески до ПФУ справляти не потрібно

 

Лист Пенсійного фонду України від 27.08.10 р. № 15066/03-20

«Щодо нарахування пенсійних внесків на суми виплат звільненим працівникам»

 

У

листі, що коментується, ПФУ ще раз підтвердив свою думку: якщо на день нарахування виплат працівник уже не перебуває у трудових відносинах з підприємством, то з цих сум внески на загальнообов'язкове державне пенсійне страхування не справляються. Раніше цю позицію ПФУ було озвучено в листах від 09.10.08 р. № 17566/03-20 і від 22.08.06 р. № 10750/03-20.

Відносини, що виникають між суб'єктами системи загальнообов'язкового державного пенсійного страхування, регулюються

Законом України «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування» від 09.07.03 р. № 1058-IV. Згідно зі ст. 11 цього Закону застрахованими особами є громадяни України, іноземці та особи без громадянства, які працюють на підприємствах, в установах, організаціях незалежно від форми власності, виду діяльності та господарювання, у філіях, представництвах, відділеннях та інших відокремлених підрозділах цих підприємств та організацій, в об'єднаннях громадян, у фізичних осіб — суб'єктів підприємницької діяльності та інших осіб на умовах трудового договору (контракту) або працюють на інших умовах, передбачених законодавством, або виконують роботи на зазначених підприємствах, установах, організаціях або у фізичних осіб за договорами цивільно-правового характеру.

Страхувальник (роботодавець) зобов'язаний нараховувати, обчислювати і сплачувати в установлені строки та в повному обсязі страхові внески від об'єкта для нарахування до солідарної системи лише за осіб, які працюють на зазначених вище умовах.

Ураховуючи це, ПФУ у

листі, що коментується, доходить висновку: підприємство після звільнення працівника не несе обов'язків страхувальника, а відповідно і платника страхових внесків. Тож справляти внески з виплат, що нараховуються колишньому працівнику, немає жодних підстав.

Не заперечують проти такого підходу й інші соцфонди та Мінпраці. Так, Мінпраці погоджується з тим, що при нарахуванні виплат працівнику після звільнення соцвнески не справляються (

лист від 10.11.04 р. № 11397/0/14-04-020-6). Держцентр зайнятості Мінпраці надавав аналогічне роз'яснення щодо внесків до Фонду соціального страхування на випадок безробіття (лист від 18.09.08 р. № ДЦ-03-5743/0/6-08*). Фонд соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України і Фонд соціального страхування з тимчасової втрати працездатності також підтримують таку позицію (листи ФНВ від 06.04.06 р. № 305-07-1 і від 22.06.06 р. № 161-07-2; лист ФТВП від 08.11.05 р. № 01-16-1941**).

* Див. ком. «Нарахування виплат після звільнення — чи треба справляти соцвнески?» // «БТ», 2008, № 43, с. 9.

** А от із листа ФТВП від 16.09.08 р. № 01-43-1853 можна зробити тільки непрямий висновок про це.

Нагадаємо, що суму нарахувань працівникам після звільнення податківці дозволяють включати до валових витрат (лист ДПАУ від 19.09.06 р. № 17375/7/15-0517), проте для більшої впевненості варто отримати індивідуальну відповідь у письмовій формі від вашої ДПІ***.

*** Див. також консультацію представників ДПАУ «Як відобразити у формі № 1ДФ нарахування і виплату доходу особі, яка вже не є працівником» // «БТ», 2010, № 43, с. 37.