04.10.2010

Щодо подання звітності до органів Держкомстату тощо

Лист від 15.07.2010 р. № 14/2-18/72

РЕКВІЗИТИ ПЕРВИННИХ ДОКУМЕНТІВ,

статус рахунка-фактури, подання статистичної звітності — роз’яснює Держкомстат

 

Лист Державного комітету статистики України від 15.07.10 р. № 14/2-18/72

«Щодо подання звітності до органів Держкомстату тощо»

 

У

листі, що коментується, Держкомстат порушує кілька моментів. Проаналізуємо їх по черзі.

1. Статистична звітність за довіреністю.

Згідно з ч. 3 ст. 244 Цивільного кодексу України (далі — ЦКУ) довіреністю є письмовий документ, що видається однією особою іншій особі для представництва перед третіми особами, тобто довіреністю підтверджуються повноваження представника діяти від імені довірителя у відносинах з третіми особами. У листі , що коментується, Держкомстат зазначає, що ЦКУ не визначено вичерпний перелік випадків, у яких може видаватися довіреність. Проте автори листа чітко не визначили, чи можна оформляти довіреність на складання, підписання та подання статистичної звітності. Судячи з усього, вони не заперечують проти цього.

Позиції інших органів із цього питання відрізняються. Наприклад, ПФУ стверджує, що обов’язки з подання звітності за підприємця не може бути покладено на іншу особу (

листи від 12.07.10 р. № 12063/03-214 і від 14.07.10 р. № 12228/09-10 // «БТ», 2010, № 38, с. 8.). Водночас ДПАУ все одно, хто принесе звіт до канцелярії інспекції (лист від 05.09.07 р. № 17525/7/28-0917/32).

2. Відбиток печатки на формах статистичної звітності.

Пославшись на Порядок перегляду звітно-статистичної документації, необхідної для проведення державних статистичних спостережень, затверджений наказом Держкомстату від 25.12.08 р. № 521, автори листа зауважили, що проставляння відбитку печатки на формах статистичної звітності не обов’язкове (аналогічний висновок міститься і в листі Держкомстату від 17.02.10 р. № 19-18/48).

3. Рахунок-фактура — не первинний документ.

Згідно зі ст. 14 Закону України «Про державну статистику» від 17.09.92 р. № 2614-XII органи державної статистики затверджують типові форми первинної облікової документації, необхідні для проведення державних статистичних спостережень. У листі, що коментується, Держкомстат нагадує, що рахунок-фактура не належить до типових форм, затверджених Держкомстатом. У зв’язку з цим підприємства складають рахунки в довільній формі. Раніше Мінфін на те, що рахунок-фактура за своїм призначенням не відповідає ознакам первинного документа, оскільки ним не фіксується будь-яка господарська операція, розпорядження або дозвіл на проведення господарської операції, а має лише інформаційний характер, вказував Мінфін (листи від 27.11.06 р. № 31-34000-20-23/25136 і від 09.07.07 р. № 31-34000-20/23-4579/4800).

4. Дійсність радянських типових форм.

У листі, що коментується, Держкомстат дозволяє застосовувати разом з типовою формою № М-21 «Інвентаризаційний опис № __», затвердженою наказом Держкомстату від 21.06.96 р. № 193, схожий документ — форму № інв-3 «Інвентаризаційний опис товарно-матеріальних цінностей», прийнятий ще за радянських часів (постанова № 241*), у частині, що не суперечить формі № М-21.

* Постанова Держкомстату СРСР «Про затвердження форм первинної облікової документації для підприємств та організацій» від 28.12.89 р. № 241.

Зауважимо: Держкомстат і раніше (лист від 30.01.03 р. № 03-04-05/18) звертав увагу на те, що дія постанови № 241 на території України не припинялася і не суперечить постанові ВРУ «Про порядок тимчасової дії на території України окремих актів законодавства Союзу РСР» від 12.09.91 р. № 1545-XII.

5. Запровадження додаткових реквізитів первинних документів.

Законом України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» від 16.07.99 р. № 996-XIV (далі — Закон про бухоблік) та Положенням № 88** установлено, що первинні та зведені облікові документи можуть бути складені на паперових або машинних носіях і повинні мати низку обов’язкових реквізитів (найменування документа (форми), дату й місце складання, назву підприємства, від імені якого складено документ, посади, прізвища та підписи відповідальних осіб тощо). У листі, що коментується, Держкомстат не заперечує проти включення до первинних документів залежно від характеру операції та технології обробки даних додаткових реквізитів.

** Положення про документальне забезпечення записів у бухгалтерському обліку, затверджене наказом МФУ від 24.05.95 р. № 88 (див. додаток «Документи», 2010, № 32).

Про те, що до типових форм респондентів можуть входити додаткові реквізити, Держкомстат висловлювався й раніше, наприклад, стосовно документації зі статистики праці (лист від 19.03.10 р. № 17/1-25/ж-61/10/59).

Також Держкомстат не забороняє оформляти господарські операції на самостійно розроблених бланках первинних документів (на це вказано і в п. 2.7 Положення № 88). Але! Вони мають містити всі обов’язкові реквізити, передбачені ст. 9 Закону про бухоблік і п. 2.4 Положення № 88.