06.09.2010

Про формування виручки підприємця при здійсненні комісійних операцій

Лист від 14.06.2010 р. № 3658/

ПІДПРИЄМЦІ-КОМІСІОНЕРИ

до виручки включають усі суми, отримані від реалізації комісійного товару

 

Лист Державної податкової адміністрації України від 14.06.10 р. № 3658/ф/17-0714

«Про формування виручки підприємця при здійсненні комісійних операцій»

 

У

листі, що коментується, ДПАУ вкотре (див. також лист ДПАУ від 19.02.10 р. № 1653/6/31-4018 // «БТ», 2010, № 9, с. 7) зауважила, що приватні підприємці — єдиноподатники, які здійснюють продаж товарів за договорами комісії, мають при визначенні виручки з метою контролю її граничного розміру (500 тис. грн.) ураховувати всі надходження за договорами комісії (див. «Комісійні операції підприємців-єдиноподатників»).

 

Комісійні операції підприємців-єдиноподатників

Витяг із листа, що коментується

«Що стосується суб'єктів спрощеної системи оподаткування — фізичних осіб, то ставки єдиного податку для них встановлюються місцевими радами залежно від виду діяльності, є фіксованими і не залежать від фактично отриманої виручки фізичної особи — платника єдиного податку, в межах дозволеного Указом [Указ Президента України «Про спрощену систему оподаткування, обліку та звітності» в редакції від 28.06.99 р. № 746/99. — Прим. ред.] її обсягу — 500 тис. грн. на рік.

Для юридичних осіб, на відміну від фізичних осіб — суб'єктів спрощеної системи оподаткування, сума сплачуваного єдиного податку прямо залежить від суми виручки від реалізації продукції (товарів, робіт, послуг) та встановлених ст. 3 Указу ставок — 6 або 10 відсотків.

Таким чином, з метою реалізації права перебування на спрощеній системі оподаткування суб'єкти малого підприємництва, включаючи і тих, які здійснюють комісійну торгівлю, надають експедиторські, брокерські послуги, надають послуги за договорами доручення, повинні враховувати всі надходження коштів, отримані на розрахунковий рахунок та в касу від продажу продукції (товарів, робіт, послуг).

Додатково повідомляємо, що зазначена позиція підтверджена постановою Верховного Суду України від 13.04.2010 р. (справа № 21-483во10).

Також зазначаємо, що листи ДПА України від 07.11.2000 р. № 14724/7/15-1317 та від 10.04.2006 р. № 4025/6/15-0416, на які Ви посилаєтесь у зверненні, стосуються бази оподаткування єдиним податком суб'єктів малого підприємництва — юридичних осіб».

 

Свої не нові аргументи податківці підсилили посиланням на

постанову ВСУ від 13.04.10 р. у справі № 21-483во10*. У ній ВСУ підтримав податківців, зазначивши, що «підприємець, отримавши в ході реалізації товару на виконання договорів комісії на власний розрахунковий рахунок суму, яка перевищує дозволений <…> розмір виручки, а саме 500000 грн., повинен був перейти на загальну систему оподаткування».

* Аналогічні висновки містяться також у постановах ВСУ від 19.01.10 р. у справі № 21-1966во09, від 20.04.10 р. у справі № 21-2366во09.

Отже, ураховуючи нову позицію ВСУ, а також позицію ВАдСУ (

лист від 15.06.10 р. № 889/11/13-10), на жаль, доводиться констатувати, що шанси відстояти в суді підхід, при якому підприємець-єдиноподатник включає до виручки лише комісійну винагороду, практично нульові.

Звертає на себе увагу й те, що податківці, роблячи в

листі, що коментується, свій головний висновок, говорять узагалі про «суб'єктів малого підприємництва», не конкретизуючи, про кого саме йдеться — підприємців або підприємства. І лише контекст листа (у тому числі й посилання на постанову ВСУ), дозволяє зробити висновок, що йдеться про приватних підприємців. Водночас насторожує останній абзац листа , в якому протиставляються база оподаткування для підприємств — єдиноподатників та виручка як критерій перебування на спрощеній системі оподаткування. У зв'язку з цим нагадаємо, що у згаданому вище листі від 19.02.10 р. № 1653/6/31-4018 податківці прямо вказували, що юридичні особи до бази обкладення єдиним податком, а також для визначення права перебування на спрощеній системі оподаткування повинні включати лише суми комісійної (агентської) винагороди. Тому сподіваємося, що це лише неточні формулювання, а не зміна позиції податківців.