06.09.2010

Про розгляд листа

Лист від 05.08.2010 р. № 7720/6/23-4015/486

ПОЗАЧЕРГОВІ «ТРУДОВІ» ПЕРЕВІРКИ

проводяться у строки для позапланових перевірок: роз'яснює ДПАУ

 

Лист Державної податкової адміністрації України від 05.08.10 р. № 7720/6/23-4015/486

«Про розгляд листа»

 

У

листі, що коментується, ДПАУ висловила свою позицію з приводу строків проведення позачергових перевірок, передбачених положеннями п. 11 ст. 11 Закону України «Про державну податкову службу в Україні» від 04.12.90 р. № 509-XII (далі — Закон про ДПС). Нагадаємо, в яких випадках проводяться ці перевірки (див. «Коли проводяться позачергові перевірки»):

 

Коли проводяться позачергові перевірки

Витяг зі ст. 11 Закону про ДПС

«Органи державної податкової служби у випадках, в межах компетенції та у порядку, встановлених законами України, мають право: <…>

11) при отриманні органом податкової міліції інформації про ухилення платника податку або найманої особи від оподаткування при нарахуванні (виплаті, отриманні) заробітної плати, інших виплат та відшкодувань, які підлягають оподаткуванню, у тому числі у вигляді додаткових благ, збору до Пенсійного фонду України та внесків до фондів загальнообов'язкового державного соціального страхування, у тому числі внаслідок неукладення такою особою трудових договорів з найманою особою згідно із Кодексом законів про працю України, провадження особою господарської діяльності без державної реєстрації, а також пасивних доходів, керівник відповідного податкового органу має право прийняти рішення про проведення позачергової податкової перевірки такого платника без його попереднього попередження. Рішення податкового органу має бути оформлене у письмовому вигляді, скріплено підписом керівника, печаткою та вручене платнику податку перед початком проведення такої перевірки».

 

У зв'язку з тим, що при визначенні цих перевірок було використано особливу термінологію (не «позапланова», а «позачергова» перевірка), виникло запитання щодо строку їх проведення, який у

Законі про ДПС окремо не встановлено. За відсутності прямих законодавчих норм, що регламентують цю ситуацію, був не виключений і фіскальний варіант, при якому обмеження у строках проведення позачергових перевірок узагалі немає і вони можуть тривати досить довго. Радує, що ДПАУ не пішла фіскальним шляхом і виклала в листі ліберальну, законодавчо обґрунтовану позицію, керуючись принципом «аналогії». При розгляді цієї проблеми податківці послалися на позицію компетентних органів з приводу застосування принципу «аналогії», зокрема, Мін'юсту (лист від 30.01.09 р. № Н-35267-18) і ВСУ (постанова від 18.12.09 № 14).

Ґрунтуючись на цьому принципі, ДПАУ дійшла висновку про те, що до позачергової перевірки можна застосувати строки проведення, установлені для позапланової виїзної перевірки, оскільки ці перевірки мають однакову сутність: вони не передбачені у планах роботи органів ДПС і проводяться за наявності певних обставин.

Ми повністю підтримуємо викладений підхід ДПАУ, відповідно до якого тривалість проведення позачергових перевірок не повинна перевищувати 15 робочих днів (для суб'єктів малого підприємництва — 10 робочих днів), а продовження строків проведення такої перевірки можливе на строк не більше ніж 10 робочих днів. Сподіваємося, що й інші офіційні органи в цьому питанні виходитимуть із запропонованої податківцями «аналогічної» позиції.

Слід зауважити, що доки не зрозуміло, які питання мають право перевірятися податківцями під час таких перевірок, — лише ті, щодо яких надійшла до податкової міліції (повнота нарахування і своєчасність сплати платежів, пов'язаних з оплатою праці), або всі питання, пов'язані з оподаткуванням.

Сподіваємося, найближчим часом ДПАУ внесе ясність і до цього питання.