28.02.2011

Про порядок фінансування Фондом соціального страхування з тимчасової втрати працездатності страхувальників-роботодавців для надання матеріального забезпечення найманим працівникам

Лист від 18.02.2011 р. № 1742/0/14-11/18

НОВИЙ ПОРЯДОК ВИПЛАТИ ЛІКАРНЯНИХ:

ФТВП відшкодовує «грязну» суму,
 а зі спецрахунка можна сплатити
 податок на доходи і єдиний внесок

 

Лист Міністерства праці та соціальної політики України від 18.02.11 р. № 1742/0/14-11/18

«Про порядок фінансування Фондом соціального страхування з тимчасової втрати працездатності страхувальників-роботодавців для надання матеріального забезпечення найманим працівникам»

 

Лист Національного банкуУкраїни від 21.02.11 р. № 25-111/406-2738

«Про застосування в роботі листа Міністерства праці та соціальної політики України від 18.02.2011 № 1742/0/14-11/18»

 

Лист

Мінпраці, що коментується сьогодні, є першим роз’ясненням з питання застосування нового порядку виплати допомог за рахунок коштів ФТВП*, що регламентується Порядком № 26**.

* Фонд соціального страхування з тимчасової втрати працездатності.

** Порядок фінансування страхувальників для надання застрахованим особам матеріального забезпечення за рахунок коштів Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності, затверджений постановою правління ФТВП від 22.12.10 р. № 26.

Мінпраці з метою забезпечення єдиного підходу у вирішенні питань, пов’язаних з виплатою з 2011 року допомог з ФТВП, надало роз’яснення з основних питань, що виникли при практичному застосуванні

Порядку № 26. Приємно, що сьогоднішні роз’яснення повністю збігаються з нашою позицією, викладеною у статті «Новий порядок виплати лікарняних та інших допомог із ФТВП з 2011 року» («БТ», 2011, № 8, с. 16).

1. Дата набуття чинності Порядком № 26

— день його опублікування, тобто 4 лютого 2011 року, але його норми поширюються на виплати, призначення яких здійснюється із січня 2011 року. Таким чином, його норми застосовують і до перехідних лікарняних, коли страховий випадок настав до 01.01.11 р., а нарахування допомоги здійснюється вже після 1 січня 2011 року. На це вказував і ФТВП у своєму листі від 13.01.11 р. № 01-16-45// «БТ», 2011, № 4, с. 10.

2.

Заяву-розрахунок роботодавець подає до відділення ФТВП у міру обробки документів, поданих застрахованими особами, без обмеження періодичності й частоти подання. Головне, на думку Мінпраці, — забезпечити своєчасність страхових виплат. У статті «Новий порядок виплати лікарняних та інших допомог із ФТВП з 2011 року» («БТ», 2011, № 8, с. 16) ми зазначали, що не завжди оперативні дії роботодавця забезпечать своєчасне отримання допомог працівниками, не останнє місце в цьому механізмі відведено саме ФТВП.

3. У

заяві-розрахунку слід зазначити повну суму коштів ФТВП на матеріальне забезпечення без зменшення її на суму обов’язково утримуваних платежів. Причому, як зауважило Мінпраці, це випливає з роз’яснень виконавчої дирекції ФТВП, про які нам поки що невідомо. На сьогодні згідно з нормами законодавства із сум лікарняних слід утримувати податок на доходи фізичних осіб (15 % та/або 17 %) та єдиний внесок (2 %). Таким чином, як ми й передбачали, ФТВП відшкодовує роботодавцю «грязну» суму допомоги по тимчасовій непрацездатності.

4. З окремо відкритого рахунка

для зарахування сум допомог роботодавець має право отримати (виплатити) не лише суми допомог, що підлягають виплаті працівникам на руки, а й перерахувати утримані з лікарняних податок на доходи та єдиний внесок (див. «Подання заяви-розрахунку і сплата податку на доходи та єдиного внеску з окремого рахунка — роз’яснює Мінпраці») на с. 6.

Оскільки своїм

листом , що коментується, Нацбанк надсилає для використання в роботі лист Мінпраці, що коментується, тепер банки на місцях не опиратимуться сплаті зі спецрахунка податку на доходи і єдиного внеску, утриманих із сум допомог.

 

Подання заяви-розрахунку і сплата податку на доходи та єдиного внеску з окремого рахунка — роз’яснює Мінпраці

Витяг із листа Мінпраці, що коментується

«Підставою для фінансування страхувальників робочими органами Фонду [ФТВП. — Прим. ред.] є оформлена за встановленим зразком заява-розрахунок, що містить інформацію про нараховані страхувальником застрахованим особам суми матеріального забезпечення за їх видами. У зв’язку з тим, що законодавством не встановлено обмежень щодо періодичності та частоти подання заяв-розрахунків з метою забезпечення своєчасності страхових виплат відповідно до вимог частини першої статті 52 Закону № 2240 [Закон України «Про загальнообов’язкове державне соціальне страхування у зв’язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими народженням та похованням» від 18.01.01 р. № 2240-III. — Прим. ред.], такі заяви подаються страхувальниками в міру опрацювання документів, поданих застрахованими особами. Відповідно до роз’яснення виконавчої дирекції Фонду у заяві-розрахунку зазначається повна сума коштів Фонду на матеріальне забезпечення без зменшення їх на суми обов’язкових платежів.

Частиною другою статті 21 Закону № 2240 передбачено, що страхувальник-роботодавець відкриває окремий поточний рахунок (або окремий рахунок для бюджетних установ) для зарахування страхових коштів, які надаються Фондом і можуть бути використані страхувальником виключно для надання матеріального забезпечення та соціальних послуг застрахованим особам. Проте частина цих коштів має бути утримана в рахунок сплати податку на доходи фізичних осіб, єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування та інших платежів, які відповідно до законів України утримуються з цих виплат і за утримання яких роботодавець несе відповідальність згідно із законодавством України».