25.07.2011

Про надання роз'яснень

Лист від 20.06.2011 р. № 11-119/2686-7517

НЕМАЄ ПІДПИСУ у ВКО → ШТРАФ ЗА НАДЛІМІТ:

стежте за тим, щоб працівник розписувався у ВКО;
виручку можна використовувати
для господарських потреб

 

Лист Національного банку України від 20.06.11 р. № 11-119/2686-7517

«Про надання роз'яснень»

 

У

листі, що коментується, Нацбанк розповів про те, чим загрожує відсутність підпису одержувача у видатковому касовому ордері (далі — ВКО), та про можливість використання виручки для господарських потреб.

Відсутність підпису в ВКО

сума враховується для розрахунку понадлімітних залишків. Згідно з п. 3.5 Положення № 637* при видачі готівки з каси одержувач розписується у ВКО або видатковій відомості про отримання готівки із зазначенням отриманої суми (гривень — словами, копійок — цифрами), використовуючи чорнильну або кулькову ручку з чорнилом темного кольору. При цьому для визначення залишку готівки в касі не приймаються ВКО або видаткові відомості, в яких видача готівки з каси не підтверджено підписом одержувача.

* Положення про ведення касових операцій у національній валюті в Україні, затверджене постановою НБУ від 15.12.04 р. № 637.

При проведенні перевірок з'ясовується правильність заповнення всіх реквізитів касових ордерів та видаткових відомостей, у тому числі наявність підписів одержувачів коштів (

п. 7.9 Положення № 637). Якщо буде виявлено ВКО або видаткові відомості, в яких видачу готівки з каси не підтверджено підписом одержувача, сума готівки за такими видатковими документами додається до залишку готівки в касі виключно в день, в якому оформлено такий видатковий документ, і надалі ця сума не включається до розрахунку понадлімітних залишків готівки (п. 7.24 Положення № 637).

Нацбанк у

листі, що коментується, указав на відповідальність, яка може настати, якщо буде виявлено відсутність підпису одержувача готівки на видаткових касових документах:

 

Умова для притягнення до відповідальності

Санкція за порушення

Чим передбачено

Перевищено ліміт залишку готівки в касі в день, за який складено видатковий
документ без підпису одержувача

Двократний розмір виявленої понадлімітної готівки.
Штраф накладають на підприємство(1)

Абзац другий ст. 1 Указу Президента України «Про застосування штрафних санкцій за порушення норм з регулювання обігу готівки» від 12.06.95 р. № 436/95 (далі — Указ)

Порушення правил ведення касових операцій

Адмінштраф на посадових осіб підприємства від 136 до 255 грн. (за повторне протягом року — від 170 до 340 грн.)

Ст. 1642 Кодексу України про адміністративні правопорушення (далі — КУпАП)

(1) До підприємця не застосовують, оскільки для нього не встановлюється ліміт залишку готівки.

 

Прокоментуємо відповідальність. При застосуванні фінсанкції згідно з

Указом слід ураховувати таке: якщо в результаті додавання до залишку готівки в касі ліміт не перевищено за день, за який складено видатковий документ без підпису, санкція не застосовується.

А от для адмінштрафу ця умова не працює, його можуть накласти як тільки виявили відсутність підпису. Водночас протоколи за

ст. 1642 КУпАП мають право складати працівники органів внутрішніх справ (ст. 255 КУпАП), а справи розглядаються органами КРУ (ст. 2341 КУпАП). Отже, самі податківці при перевірці касової дисципліни не мають права скласти протокол про таке правопорушення. А це мінімізує можливість притягнення підприємств до цієї відповідальності.

До речі, аналогічна консультація міститься в Єдиній базі податкових знань, розміщеній на сайті ДПАУ (www.sta.gov.ua) у розділі 07.19. У ній податківці говорять лише про відповідальність згідно з

Указом, не згадуючи при цьому ст. 1642 КУпАП, що справедливо стосовно перевірок, які проводяться ними. Однак у цій консультації, на наш погляд, податківці зробили неправильний висновок, говорячи про притягнення до відповідальності й підприємців. Адже їм ліміт залишку готівки не встановлюється (п. 2.7 Положення № 637), і тому розрахувати понадлімітну готівку, і відповідно розмір фінсанкції, неможливо.

Тож здебільшого за відсутність підпису одержувача у видатковому касовому документі на підприємство може бути накладено штраф у розмірі двократної наднормативної готівки, та й те лише тоді, якщо це призведе до її виникнення.

Використання готівки для господарських потреб та виплати зарплати. Нацбанк у листі, що коментується, також нагадав із посиланням на п. 2.9 Положення № 637 про те, що підприємство може використовувати готівкову виручку для забезпечення потреб, які виникають у процесі його функціонування, у тому числі на господарські потреби, відрядження та зарплату, а також для проведення розрахунків з бюджетами і державними цільовими фондами за податками та зборами.