06.06.2011

Про надання роз'яснення

Лист від 05.05.2011 р. № 5461/5/23-4016

ГОЛОВБУХ НЕ ВІДПОВІДАЄ ЗА РОБОТУ

попередника — ліберальне роз'яснення від ДПАУ

 

Лист Державної податкової адміністрації України від 05.05.11 р. № 5461/5/23-4016

«Про надання роз'яснення»

 

У

листі, що коментується, ДПАУ розглянула питання передачі справ при зміні на підприємстві головного бухгалтера.

Приємно констатувати, що ДПАУ змінила свою раніше озвучену думку з цього питання і ліберально, а головне — правильно відповіла, що

«діючим законодавством не передбачено обов’язку головного бухгалтера підприємства при призначенні на посаду проводити перевірку бухгалтерського обліку та звітності підприємства за попередні періоди та не передбачена його відповідальність за недоліки в обліку, допущені у періодах, коли відповідальною за облік була інша особа».

Свої висновки ДПАУ зробила на підставі

ст. 8 Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» від 16.07.99 р. № 996-XIV (далі — Закон про бухоблік), яким установлюються вимоги до організації бухобліку на підприємстві. Згідно з його нормами питання організації бухобліку — це компетенція власника чи уповноваженого органу (посадової особи). І відповідальність за організацію бухобліку несе саме роботодавець, а не бухгалтер. Керівник підприємства зобов'язаний створити необхідні умови для правильного ведення бухгалтерського обліку, забезпечити неухильне виконання всіма підрозділами, службами та працівниками, причетними до бухгалтерського обліку, правомірних вимог бухгалтера стосовно дотримання порядку оформлення та подання до обліку первинних документів (ч. 6 ст. 8 Закону про бухоблік).

До компетенції головбуха ДПАУ в

листі, що коментується, віднесла обов'язки, названі в ч. 7 ст. 8 Закону про бухоблік.

Отже, головний бухгалтер відповідає за правильність ведення обліку і складання звітності підприємства, а створити для цього відповідні умови зобов'язаний керівник.

Що стосується необхідності при зміні головбуха проведення

аудиторської перевірки, то ДПАУ в листі, що коментується, зауважила, що це питання вирішується на розсуд роботодавця. Це справедливо, адже в результаті відповідальність за організацію бухобліку несе саме роботодавець, і якщо він сумнівається в компетенції головбуха, який звільняється, нехай підстрахується та проведе аудит періоду його діяльності.

До появи

листа, що коментується, для уникнення випадків покладання провини на працюючого головного бухгалтера при звільненні попереднього головбуха ДПАУ рекомендувала новому головбуху перевірити бухгалтерську документацію, що залишилася після звільненого попередника та буде підставою для складання податкової звітності в період виконання ним посадових обов'язків (лист від 18.09.09 р. № 11305/5/23-4018/462// «БТ», 2009, № 47, с. 11). А в більш ранньому листі від 17.04.02 р. № 3125/5/26-2119 ДПАУ взагалі вважала, що за помилки попереднього бухгалтера несе відповідальність новий головбух. Ми з цим не погоджувалися (див. ком. у «БТ», 2009, № 47, с. 11).