03.10.2011

Про порядок проведення перевірок

Лист від 06.06.2011 р. № 204-06-3

ПЕРЕВІРКИ ФНВ

стану охорони праці та порядку використання
страхових коштів: різні перевірки — різні підходи

 

Лист Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України від 06.06.11 р. № 204-06-3

Лист Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України від 10.05.11 р. № 244-07-2

«Про порядок проведення перевірок»

 

У листах, що коментуються, Фонд соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України (далі — ФНВ) роз'яснив порядок проведення перевірок суб'єктів господарювання.

У листі від 10.05.11 р. № 244-07-2 ФНВ, що коментується, роз'яснив: перевірки у сфері соцстрахування від нещасних випадків ФНВ здійснює за двома напрямами:

1.

Перевірки стану профілактичної роботи і охорони праці на підприємствах, участь у розслідуванні нещасних випадків на виробництві, а також професійних захворювань згідно з п. 3 ст. 22 Закону № 1105**. Такі перевірки проводять страхові експерти з охорони праці (ст. 23 Закону № 1105).

** Закон України «Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності» від 23.09.99 р. № 1105-XIV.

2. Перевірки

згідно зі ст. 241 Закону № 1105:

— дотримання всіма підприємствами

порядку використання страхових коштів, перерахованих ФНВ на фінансування заходів, передбачених Законом № 1105;

— достовірності поданих страхувальниками

відомостей про види економічної діяльності (у тому числі основний) всіх підприємств, вид діяльності для віднесення страхувальника до класу професійного ризику виробництва з урахуванням виду його економічної діяльності. Порядок проведення регламентується Порядком віднесення страхувальників до класу професійного ризику виробництва з урахуванням виду їх економічної діяльності та проведення перевірок достовірності поданих страхувальниками відомостей про види економічної діяльності (у тому числі основний), затвердженим постановою правління ФНВ від 30.11.10 р. № 30 .

ФНВ указує, що перевірки, які проводяться страховими агентами (

перевірки стану профілактичної роботи і охорони праці), не належать до заходів державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності та здебільшого мають консультативно-дорадчий характер. Із цього можна зробити висновок, що на такі перевірки не поширюються норми Закону № 877* та Критеріїв № 540** . Проте зауважимо, що згідно зі ст. 23 Закону № 1105 страхові експерти для проведення перевірок можуть приходити на підприємства в будь-який час, отримувати від роботодавців необхідні пояснення. Але при цьому самі вони не штрафують , а лише вносять роботодавцям обов'язкові для виконання подання про порушення законодавства про охорону праці, а органам виконавчої влади з нагляду за охороною праці — подання про застосування адміністративних стягнень або притягнення до відповідальності посадових осіб, які допустили ці порушення, а також про заборону подальшої експлуатації робочих місць, дільниць та цехів, робота на яких загрожує здоров'ю або життю працівників.

* Закон України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» від 05.04.07 р. № 877-V.

** Критерії, за якими оцінюється ступінь ризику від провадження господарської діяльності та визначається періодичність проведення планових заходів, пов'язаних з державним наглядом (контролем) у сфері загальнообов'язкового державного соціального страхування від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності, затверджені постановою КМУ від 03.06.09 р. № 540.

При цьому на сьогодні немає жодного спеціального акта, що регламентує проведення ними перевірок. Водночас порядок їх роботи регулюється

Положенням про службу страхових експертів з охорони праці, профілактики нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань, затвердженим постановою правління ФНВ від 15.08.01 р. № 24.

Слід зауважити, що й

відповідальність за результатами цих перевірок є різною. При перевірках стану охорони праці за виявлені порушення роботодавця можуть притягти до відповідальності на підставі частини другої ст. 41 Кодексу про адміністративні правопорушення (далі — КУпАП) — адмінштраф на працівників від 34 до 85 грн. і на посадових осіб підприємств та підприємців — від 85 до 170 грн. (ще раз звертаємо увагу — штраф накладають не страхові експерти ФНВ, а інші уповноважені органи). Порушення ж, пов'язані з використанням страхових коштів ФНВ, установленням виду економічної діяльності, караються згідно зі ст. 1654 КУпАП — адмінштраф на посадових осіб та підприємців від 136 до 255 грн. (при повторному порушенні протягом року — від 170 до 340 грн.)***.

*** Докладніше про відповідальність читайте в Темі тижня «Перевірки соцфондів з 2011 року» // «БТ», 2011, № 16, с. 33.

У листі від 06.06.11 р. № 204-06-3, що коментується, ФНВ докладніше розповів про проведення другого виду перевірок — перевірок порядку використання страхових коштів та відомостей про види економічної діяльності. ФНВ нагадав про те, що на такі перевірки поширюються норми Критеріїв № 540, а також про відповідальність, до якої ФНВ може притягти страхувальника під час таких перевірок (адмінвідповідальність за ст. 1654 КУпАП). Також ФНВ нагадав, що норми скасованої Інструкції № 36**** поширюються на правовідносини щодо стягнення заборгованості зі сплати страхових внесків до ФНВ, сум штрафних санкцій, нарахованих та/або не сплачених до 01.01.11 р., у тому числі страхових внесків, строк сплати яких на 01.01.11 р. не настав. Це передбачено п. 2.1 постанови правління ФНВ від 30.11.10 р. № 31 (ком. у «БТ», 2011, № 4, с. 6).

**** Інструкція про порядок перерахування, обліку та витрачання страхових коштів Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України, затверджена постановою правління ФНВ від 12.07.07 р. № 36.