31.10.2011

Декілька оплат від одного контрагента протягом дня — скільки податкових накладних виписувати?

Відповідь на запитання

Декілька оплат від одного контрагента протягом дня —
скільки податкових накладних виписувати?

 

Протягом дня покупець здійснив дві оплати на загальну суму більше 600 тис. грн. Чи потрібно складати за такими операціями одну податкову накладну та реєструвати її у Єдиному реєстрі податкових накладних?

(м. Львів)

 

Щоб відповісти на це запитання, нагадаємо деякі аспекти щодо виписки податкових накладних (ПН).

Згідно з

п.п. «а» п. 187.1 Податкового кодексу України (далі — ПКУ) датою виникнення податкових зобов’язань продавця вважається будь-яка з подій, що сталася раніше, зокрема, дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню.

У

п. 201.4 ПКУ передбачено, що ПН виписується у двох примірниках у день виникнення податкових зобов’язань продавця, а у п. 201.7 ПКУ передбачено, що ПН виписується на кожне повне або часткове постачання товарів/послуг, а також на суму коштів, що надійшли на поточний рахунок як попередня оплата (аванс).

Отже, якщо аванси надійшли у різні дні, то однозначно на кожну суму авансу потрібно складати окрему ПН. А от про порядок складання ПН у ситуації, коли попередня оплата надійшла на поточний рахунок у вигляді декількох платежів за один день, у

ПКУ нічого не сказано.

Порядок заповнення податкової накладної, затверджений наказом ДПАУ від 21.12.10 р. № 969,

у п. 14 якого податківці слово в слово процитували норми п. 201.7 ПКУ, теж не дає відповіді на це питання.

Фахівці ДПАУ висловили свою позицію з цього приводу у «

ВПСУ»*, 2011, № 10, с. 25 (див. «Податкові накладні на декілька оплат — позиція податківців»).

* Журнал «Вісник податкової служби України».

 

Податкові накладні на декілька оплат — позиція податківців

Витяг із консультації, опублікованої у «ВПСУ», 2011, № 10, с. 25

«<…> податкова накладна виписується на загальну суму грошових коштів, що надійшли від покупця протягом дня (як оплата за товари/послуги, які має бути поставлено за одним договором), незалежно від того, надійшли вони на один або на декілька розрахункових рахунків.

Якщо в таких накладних сума ПДВ більша суми, зазначеної в п. 11 підрозділу 2 розділу ХХ Податкового кодексу, вони підлягають реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.

У разі якщо здійснюється попередня оплата за товари/послуги, які має бути поставлено за декількома договорами, податкові накладні виписуються на відповідну суму авансу за кожним договором окремо».

 

З тим, що по оплатах, які надійшли протягом одного дня за різними договорами, потрібно виписувати окремі ПН, ми цілком згодні. У кожній з таких ПН будуть вказані дата і номер кожного окремого договору (обов’язковий реквізит ПН).

А от із висновком про те, що за сумами, які протягом дня надійшли за одним договором, має складатись одна ПН, ми можемо погодитись лише частково.

Справа у тому, що контрагенти можуть укладати договір не на конкретну операцію, а на певний строк, наприклад, на рік. Згідно з таким договором на кожну операцію продавець складає окремий рахунок для оплати та окремий документ, який підтверджує постачання товарів/послуг (накладна, акт про надання послуг тощо).

Якщо протягом дня надходить оплата за такими окремими рахунками (різними операціями), то, на наш погляд, так само, як і при оплаті за різними договорами, мають складатись окремі ПН.

А от випадку, коли протягом дня постачальник отримує декілька оплат по одному рахунку (по одній операції), то на такі часткові оплати слід скласти одну ПН та, за необхідності, зареєструвати її у

Єдиному реєстрі податкових накладних.

 

Микола ШПАКОВИЧ