13.08.2012

Про внесення змін до наказу Міністерства фінансів України від 7 листопада 2011 року № 1395

Наказ від 06.07.2012 р. № 806

ДЕКЛАРУВАННЯ
ДОХОДІВ ГРОМАДЯН:

розроблено окремий додаток
для перерахунку ПДФО

Наказ Міністерства фінансів України від 06.07.12 р. № 806

«Про внесення змін до наказу Міністерства фінансів України від 7 листопада 2011 року № 1395»

 

Почнемо зі згадки про те, що з 28 квітня 2012 року до Податкового кодексу України (далі — ПКУ) було внесено зміни Законом України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та деякі інші закони України щодо впорядкування податкового декларування» від 24.04.12 р. № 4661-VI** (далі — Закон № 4661), що стосуються правил декларування громадянами своїх доходів.

** Див. консультацію «Податок на доходи фізичних осіб: змінено порядок розрахунку податку та декларування доходів» // «БТ», 2012, № 20, с. 27.

Під ці зміни Мінфін і вносить коригування форми Податкової декларації про майновий стан та доходи (далі — Декларація), затвердженої його наказом від 07.11.11 р. № 1395.

Перерахунок ПДФО*** за підсумками року . Відразу скажемо: ітиметься про перерахунок, що здійснюється платником податків самостійно на підставі поданої ним Декларації . На перерахунок ПДФО, який роботодавець зобов’язаний здійснювати за доходами працівників за підсумками кожного звітного року (згідно з п.п. 169.4.2 ПКУ), ці вимоги не поширюються.

* ** Використані скорочення: ПДФО — податок на доходи фізичних осіб, МЗП — мінімальна заробітна плата, ЦП-договір — договір цивільно-правового характеру.

Отже, новою редакцією п.п. «є» п. 176.1 ПКУ (діє з 28.04.12 р.) передбачено обов’язкове подання платником податків Декларації в разі, якщо протягом року ним отримано доходи у формі заробітної плати, інших заохочувальних та компенсаційних виплат або інших виплат та винагород у зв’язку з трудовими відносинами та за цивільно-правовими договорами від двох або більше податкових агентів і при цьому загальна річна сума таких оподатковуваних доходів перевищила 120 МЗП, установлених на 1 січня звітного року.

Під час декларування доходів на цій підставі здійснюється перерахунок ПДФО, що полягає в усереднюванні отриманих за рік доходів у вигляді зарплати та виплат за ЦП-договорами з метою застосування прогресивної ставки ПДФО 15 % (17 %).

Такий перерахунок згідно з вимогами п. 176.1 ПКУ наказано здійснювати в окремому додатку до Декларації. Документом, що коментується сьогодні, якраз і розроблено такий окремий додаток, а точніше в новій редакції викладено додаток 7 до Декларації , що тепер називається «Розрахунок податкових зобов’язань з податку на доходи фізичних осіб згідно з підпунктом «є» пункту 176.1 статті 176 розділу IV Податкового кодексу України»*.

* Попередня редакція цього додатка використовувалася тільки держслужбовцями для свого «спецдекларування».

Звернемо увагу на такі моменти:

1. Перерахунок ПДФО в порядку, установленому п.п. «є» п. 176.1 ПКУ, здійснюватиметься тільки на підставах, наведених у цій нормі ПКУ, тобто тільки в разі отримання протягом року доходів у вигляді зарплати та виплат за ЦП-договорами в сумі понад 120 МЗП від двох та більше податкових агентів. В інших випадках подання Декларації (обов’язкового чи добровільного) перерахунок за правилами, наведеними в п.п. «є» п. 176.1 ПКУ, робити не потрібно.

2. Метою цього перерахунку ПДФО є перевірка, чи не виникла недоплата в результаті застосування ставки 15 % до доходу в межах 10 МЗП одночасно за декількома місцями виплати доходу. Причому доходи всередині звітного року усереднюються, тобто виходять із того, що з розрахунку на рік дохід платника податків у вигляді зарплати та/або виплат за ЦП-договорами обкладається за ставкою 15 % в сумі в межах 120 МЗП та за ставкою 17 % — із суми перевищення.

3. Перерахунок ПДФО в цьому випадку здійснюється тільки на користь бюджету. Позитивний результат перерахунку (сума ПДФО за результатами перерахунку перевищує фактично утриману протягом року суму ПДФО) відображається в ряд. 07 Додатка 7 та підлягає сплаті до бюджету. Якщо в результаті перерахунку утворюється від’ємна різниця (фактично утримана за рік сума ПДФО перевищує результат перерахунку), така різниця не враховується до зменшення зобов’язань із ПДФО. Показник ряд. 07 Додатка 7 може бути тільки позитивним, якщо результат розрахунку від’ємний, то в ряд. 07 цього додатка ставиться нуль.

Декларування доходів держслужбовцями. У статті «Податок на доходи фізичних осіб: змінено порядок розрахунку податку та декларування доходів» // «БТ», 2012, № 20, с. 27, присвяченій аналізу змін, унесених Законом № 4661, ми звертали увагу, що тепер держслужбовці та посадові особи органів місцевого самоврядування, особи, які претендують на обіймання посади держслужбовця чи в органах місцевого самоврядування; судді, кандидати на обрання суддею, народні депутати України, кандидати на пост Президента України, кандидати в депутати Верховної Ради АР Крим, міських рад та на посади сільського, селищного, міського голів (далі — держслужбовці) мають подавати Декларацію на загальних підставах, як і інші платники податків. Обов’язковість декларування доходів за підсумками кожного звітного року для таких категорій платників було скасовано.

Наказом Мінфіну, що коментується сьогодні, скасовується й особливий додаток до Декларації для держслужбовців: Додаток 7 викладено в новій редакції та передбачено тепер зовсім для інших цілей, про що ми зазначили вище.

Отже, зараз жодних відмінностей для держслужбовців ані у випадках, ані в обсягах декларування немає.

Ось такі зміни несе в собі документ, що коментується, який набуває чинності з моменту його офіційної публікації (не опубліковано).