13.08.2012
ЩО РОБИТИ,
ЯКЩО ФОП ВТРАТИВ
КНИГУ ОБЛІКУ:
керівництво до дії від податківців
Лист Державної податкової служби України від 17.04.12 р. № 11206/7/17-1217
«Про відповідальність за неналежне ведення або неведення, втрату Книги обліку доходів або Книги обліку доходів та витрат»
У листі, що коментується, ДПАУ розглянула питання з приводу відповідальності ФОП-ЄП* у разі втрати Книг обліку.
* Використані документи та скорочення: ПКУ — Податковий кодекс України від 02.12.10 р. № 2755-VI; КУпАП — Кодекс України про адміністративні правопорушення від 07.12.84 р. № 8073-X; Положення № 88 — Положення про документальне забезпечення записів у бухгалтерському обліку, затверджене наказом МФУ від 24.05.95 р. № 88; «ВПСУ» — журнал «Вісник податкової служби України»; ЄБПЗ — Єдина база податкових знань, розміщена на офіційному сайті ДПСУ: http://sts.gov.ua/; Книга обліку — Книга обліку доходів та книга обліку доходів та витрат; ФОП-ЄП — фізична особа — підприємець, яка сплачує єдиний податок; ЄП — єдиний податок.
Що робити, якщо втратили Книгу обліку? Згідно з п. 296.1 ПКУ платники ЄП ведуть облік у порядку, визначеному пп. 296.1.1 — 296.1.3 ПКУ. Форму та порядки ведення Книг обліку затверджено наказом МФУ від 15.12.11 р. № 1637.
Посилаючись на п. 44.5 ПКУ, ДПСУ вказує, що в разі втрати, пошкодження або дострокового знищення документів, зазначених у пп. 44.1 і 44.3 (це документи обліку і обов’язок їх зберігати), платник податків зобов’язаний у 5-денний термін із дня такої події письмово повідомити орган ДПС за місцем обліку в порядку, установленому ПКУ для подання податкової звітності, а відновити втрачені документи необхідно протягом 90 календарних днів із дня, наступного за днем надходження повідомлення до органу ДПС.
Крім того, ДПСУ, посилаючись на п. 6.10 Положення № 88, указує на необхідність ФОП-ЄП звернутися до органів внутрішніх справ для заяви про втрату Книги обліку та отримати довідку про надання такої заяви. Водночас Положення № 88 поширюється тільки на підприємства, а не на підприємців. Тому посилання на цей документ, на наш погляд, тут не доречне.
Водночас і раніше, за часів старої форми Книги обліку (ф. № 10*), податківці видавали нові книги замість утрачених тільки за умови підтвердження цього факту довідкою органів внутрішніх справ (Порядок ведення Книги, доведений листом ДПАУ від 05.11.97 р. № 17-0117/10-8886). Однак ще раз підкреслимо: ні тоді, ні тепер така вимога не випливає з вимог нормативно-правових актів.
* Цю форму було наведено в додатку 10 до Інструкції про оподаткування доходів фізичних осіб від заняття підприємницькою діяльністю, затвердженої наказом ГДПІ від 21.04.93 р. № 12 (утратила чинність 01.01.12 р.).
Відповідальність за неналежне ведення (неведення), втрату Книг обліку. У п. 8 порядків заповнення Книг обліку сказано, що книги мають зберігатися у платника податків протягом 3 років після виконання останнього запису. У консультації у «ВПСУ», 2012, № 23, с. 37 податківці уточнюють, що ФОП-ЄП мають забезпечити зберігання книг не менше 1095 днів із дня надання податковій звітності, для складання якої використовувалися ці книги (строк передбачено п. 44.3 ПКУ).
У листі, що коментується, податківці стверджують, що у випадку втрати ФОП-ЄП Книги обліку до нього застосовується адміністративна та фінансова відповідальність за недотримання ним вимог ст. 44 ПКУ. Наведемо в таблиці заходи стягнення за неналежне ведення (неведення), утрату Книг обліку, про які йдеться в листі, що коментується. До речі, така ж відповідальність застосовується й до ФОП на загальній системі оподаткування за аналогічні порушення. Раніше позицію, викладену в листі, що коментується, було надано в консультації в ЄБПЗ (розд. 230.07).
Відповідальність за неналежне ведення (неведення), утрату Книг обліку
Порушення | Відповідальність | Чим передбачено |
Незабезпечення зберігання первинних облікових та інших регістрів, бухгалтерської та статистичної звітності, інших документів із питань обчислення та сплати податків та зборів протягом установлених ст. 44 ПКУ строків їх зберігання та/або неподання контролюючим органам оригіналів документів або їх копій при здійсненні податкового контролю | Штраф у розмірі 510 грн. | п. 121.1 ПКУ |
Повторне таке ж порушення протягом року | Штраф у розмірі 1020 грн. | |
Неведення обліку або неналежне ведення Книг обліку та витрат суб’єктами господарювання, для яких встановлено обов’язкову форму обліку | Попередження або штраф від 51 до 136 грн. | Ст. 1641 КУпАП(1) |
Повторне таке ж порушення протягом року | Штраф від 85 до 136 грн. | |
(1)Звертаємо увагу: у 2012 році не застосовуються адміністративні стягнення (штрафи), передбачені ст. 1641 КУпАП |