15.04.2013

Про затвердження Методичних рекомендацій щодо заповнення форм фінансової звітності

Наказ від 28.03.2013 р. № 433

ФІНЗВІТНІСТЬ:

Мінфін затвердив Методрекомендації
 щодо її заповнення

Наказ Міністерства фінансів України від 28.03.13 р. № 433

«Про затвердження Методичних рекомендацій щодо заповнення форм фінансової звітності»

 

Документ, що коментується, наведено в додатку «Документи»

 

Наказом, що коментується, Мінфін затвердив Методичні рекомендації щодо заповнення форм фінансової звітності (далі — Методрекомендації).

Зазначені Методрекомендації не застосовуються:

— банками;

— бюджетними установами;

— підприємствами, що відповідно до законодавства застосовують міжнародні стандарти фінансової звітності (далі — МСФЗ).

Методрекомендації мають рекомендаційний, а не обов’язковий статус.

Водночас цей документ є вкрай необхідним для заповнення нової фінансової звітності «звичайними» підприємствами, що не застосовують МСФЗ.

Нагадаємо суть проблеми. У новому НП(С)БО 1 «Загальні вимоги до фінансової звітності» (далі — НП(С)БО1) не визначено порядок заповнення статей фінансової звітності (у скасованих стандартах порядок заповнення статей звітів було докладно описано). Мабуть, це пов’язане з тим, що НП(С)БО 1 поширюється як на «звичайні» підприємства, так і на підприємства, які складають звітність за МСФЗ. І оскільки в міжнародній практиці не прийнято докладно описувати склад статей фінансової звітності, то відповідні конкретизуючі положення не було наведено в НП(С)БО 1.

Тим часом без них «звичайним» підприємствам скласти фінансову звітність дуже важко, оскільки в НП(С)БО 1 навіть не зазначено всі необхідні визначення понять. Цю прогалину Мінфін заповнив у Метод-рекомендаціях.

Більшість наведених у Метод-рекомендаціях положень було запозичено з деяким коригуванням формулювань з чинних раніше П(С)БО . Тому для бухгалтерів положення Методрекомендацій будуть звичними.

Між тим існують новації, на які необхідно звернути увагу.

1. Відображення податку на прибуток у Балансі (Звіті про фінансовий стан). У Методрекомендаціях Мінфін «відійшов» від своєї колишньої позиції стосовно відображення в Балансі авансових внесків з податку на прибуток (аванси щодо ПНП). Так, якщо в листі МФУ від 24.01.13 р. № 31-08410-06-52297 приписувалося показувати аванси з ПНП у статті «Дебіторська заборгованість за розрахунками з бюджетом», то тепер підхід змінився.

Відповідно до п. 2.28 розділу II Методрекомендацій сума авансу з ПНП показується у статті «Дебіторська заборгованість за розрахунками: за виданими авансами» (рядок 1130 Балансу). До таких авансів можна віднести як «загальні» аванси з ПНП, так і суми авансів з ПНП, що сплачуються при виплаті дивідендів. Мабуть, Мінфін вирішив у такий спосіб підкреслити, що такі аванси не належать до переплати податку на прибуток до бюджету.

Нам такий підхід здається не зовсім правильним, оскільки за логікою «прибуткові» аванси, як і раніше, мають відображатися у статті дебіторської заборгованості з бюджетом (рядок 1135 Балансу) і потрапляти до рядка 1136 Балансу «у тому числі з податку на прибуток». Адже вони належать саме до бюджетних платежів.

Водночас, якщо підприємство скористається новою рекомендацією Мінфіну, то воно повинне буде завести окремий аналітичний субрахунок для відображення сплачених авансів з ПНП, наприклад, субрахунок 641/прибуток/аванс і відображати сальдо на цьому субрахунку в рядку 1130 разом з іншими авансами*.

2. Дохід від операційної оренди активів у формі № 2. Із п. 3.3 розділу III Методрекомендацій випливає, що платежі від оренди об’єктів інвестиційної нерухомості показуються у статті «Чистий дохід від реалізації продукції (товарів, робіт, послуг)» (рядок 2000 Звіту про фінансові результати). Виходячи з цього доходи від таких платежів слід відображати на субрахунку 703 «Дохід від реалізації робіт і послуг». В інших випадках доходи від операційної оренди показуються на субрахунку 713 «Дохід від операційної оренди активів» і наводяться у статті «Інші операційні доходи» (рядок 2120 Звіту про фінансові результати).

Вочевидь, такий порядок було запропоновано Мінфіном на виконання приписів Інструкції про застосування Плану рахунків бухгалтерського обліку активів, капіталу, зобов’язань і господарських операцій підприємств і організацій, затвердженої наказом МФУ від 30.11.99 р. № 291, де зазначено таке: «На субрахунку 713 «Дохід від операційної оренди активів» узагальнюється інформація про доходи від оренди (крім фінансової) майна, якщо ця діяльність не є предметом (метою) створення підприємства».

Але запропонований спосіб розмежування є не зовсім коректним. По-перше, орендодавець може мати у своєму розпорядженні деякі об’єкти інвестиційної нерухомості і при цьому здавання в оренду може не бути метою його створення. По-друге, «орендна» діяльність може бути основною метою орендодавця, а об’єктів інвестиційної нерухомості він може не мати. Це відбувається, наприклад, у тих випадках, коли нерухомість, що перебуває в операційній оренді, задається в суборенду.

Тим часом цілком можливо, що зазначені критерії розмежування операційної оренди в розрізі інвестиційної та операційної нерухомості використовуватимуть і податківці. На сьогодні вони приписують орієнтуватися в цьому питанні на те, чи належить діяльність зі здавання об’єктів в оренду до основної діяльності підприємства (див., наприклад, лист ДПА в м. Києві від 10.08.11 р. № 8206/10/31-606).

Отже, викладене може вплинути й на порядок податкового обліку названих операцій. Адже доходи від операційної оренди на субрахунку 703 «прив’язуються» до витрат, а на субрахунку 713 — ні. Тому тим підприємствам, які мають доходи від операційної оренди інвестиційної нерухомості, безпечніше тепер їх показувати на субрахунку 703 і в рядку 02 Податкової декларації з податку на прибуток.

3. Суттєвість інформації. Ми вже зауважили, що згідно з новим порядком складання фінансової звітності вписувані рядки можуть бути обов’язковими і «деталізуючими». На жаль, у Методрекомендаціях Мінфін чітко не розмежував зазначені рядки і лише стосовно деяких зробив застереження, що вони включаються до фінансового звіту за наявності критеріїв суттєвості. Про те, як можна провести таке розмежування та встановити в наказі про облікову політику критерії суттєвості, ми розповідали у статті «Квартальна фінансова звітність: основні моменти подання за I квартал 2013 року» // «БТ», 2013, № 14, с. 35.

 

Влада КАРПОВА

 

* Ми рекомендували так діяти у Шпаргалці бухгалтера «Фінансова звітність по-новому (уперше за I квартал 2013 року) // «БТ», 2013, № 14, с. 19.