10.03.2014

Електронні перевірки: «колеса» до нового сервісу

Наказ від 31.12.2013 р. № 898

Електронні перевірки: «колеса» до нового сервісу

Наказ Міндоходів України від 31.12.13 р. № 898

«Про затвердження форматів та Порядку подання документів в електронній формі для проведення електронної перевірки»

 

Із початку 2014 року платникам податків став доступний ще один зручний сервіс — документальні невиїзні позапланові електронні перевірки (далі — електронні перевірки)*. Головне, що про це потрібно знати, — електронні перевірки є справою добровільною. Та й до того ж податківці за їх результатами не зможуть донарахувати податкові зобов’язання та оштрафувати. Єдиний штраф, що загрожує, — «самоштраф» за виправлення помилки через уточнюючу або звітну декларацію (3 або 5 % — п. 50.1 ПКУ). Якщо, звісно, ви встигнете самовиправитися у відведені строки і податківці не завітають до вас із «реальною» документальною позаплановою перевіркою (див. схему на с. 6).

* Такий подарунок платникам податків зробив Закон України від 20.11.12 р. № 5503-VI // «БТ», 2013, № 2, с.30.

Тут, як завжди, не обійшлося без «але».

Перше «але»: електронні перевірки весь 2014 рік доступні тільки єдиноподатникам (та й те не всім — див. схему на с. 6) із подальшим щорічним розширенням кола «щасливчиків».

Друге «але»: практичну реалізацію процесу гальмували нормативні недоробки. Так, щоб замовити електронну перевірку, потрібно було подати заяву (п. 75.1.2 ПКУ). Її форму та порядок подання Міндоходів уже затвердило наказом від 03.06.13 р. № 143 («БТ», 2013, № 32, с. 14). Другий пункт — подати електронні документи, пов’язані з обчисленням і сплатою податків та зборів. Затвердити формат і порядок подання таких документів доручили Міндоходів (п. 85.2 ПКУ).

Саме це доручення податківці й виконали наказом, що коментується.

Тепер ми знаємо, що разом із заявою на проведення електронної перевірки потрібно подати такі документи за період, який ви пропонуєте перевірити податківцям:

Журнал господарських операцій. Причому він призначений як для юридичних осіб, так і для фізичних осіб — підприємців;

• два додатки до журналу: Довідник видів первинних документів і Довідник класифікатора елементів аналітичного обліку;

Книгу обліку доходів (для ФОП-єдиноподатників груп 1 і 2 та «безПДВшних» груп 3 і 5) або Книгу обліку доходів і витрат (ФОП-єдиноподатників груп 3 і 5, які сплачують ПДВ).

І одразу запитання. Заповнення Журналу господарських операцій нерозривно пов’язане з веденням бухобліку. Але ФОП, як відомо, його не ведуть. Як їм тоді заповнювати цей Журнал?

«Захочуть — заповнять», мабуть, думали автори наказу, що коментується.

Але тоді вже виникає інше запитання — навіщо ж це тим же ФОП на ЄП потрібно? Для яких, наприклад, актуальним є тільки облік доходів. Тож «чи варта шкурка вичинки»? Здається, не варта.

Цікаво також, що для Книги обліку доходів і витрат підприємця-загальносистемника місця в наказі, що коментується, не знайшлося**. Хоча для них ця проб­лема протягом усього 2014 року не актуальна. І, можливо, трохи пізніше ми почуємо пояснення від податківців.

** Нагадаємо, у новий рік ФОП-загальносистемники ввійшли з новою формою Книги ОДВ. Докладніше про це ви можете прочитати у «БТ», 2013, № 42, с. 4; № 43, с. 42; № 46, с. 37; 2014, № 6, с. 39.

Важливо! Головні облікові регістри для ФОП-єдиноподатників — Книга обліку доходів/Книга обліку доходів і витрат, затверджені наказом Мінфіну від 15.12.11 р. № 1637. На жаль, поки що ці Книги можна вести лише в паперовому вигляді. Але Мідоходів уже підготувало нові форми Книг та порядки їх ведення (http://minrd.gov.ua/diyalnist-/regulyatorna-politika-/regulyatorna-politika/2013-rik/125495.html). Ці «новинки» нарешті дозволять модернізувати процес та вести Книги в електронному вигляді. До того ж у наказі, що коментується, наведено вже нові форми єдиноподатних Книг.

Наказ набирає чинності з дня опублікування (імовірно, з 07.03.14 р.). На день підготовки номера не опублікований.