31.03.2014

«Гаряча» законотворчість. АР Крим

Законопроект

«Гаряча» законотворчість. АР Крим

Є безліч економічних питань щодо роботи з Кримом, якщо там, наприклад, наш відокремлений підрозділ або контрагент. Рішення очікуємо від парламентарів.

Ті, у свою чергу, ухвалили в першому читанні законопроект № 4473-1 «Про забезпечення прав і свобод громадян на тимчасово окупованій території України». Також прийнято рішення скоротити строк підготовки цього законопроекту до другого читання.

Тому теоретично найближчим часом ми з вами повинні побачити вже готовий закон.

Але цей процес може й затягтися. Законопроект «сирий». До нього вже запропоновано внести понад 200 поправок. Створюється робоча група, яка займеться підготовкою законопроекту до другого читання.

Тепер щодо суті цього законопроекту. Знову ж таки, багато що в ньому може бути доопрацьовано, змінено. Але «загальний вектор» напевно залишиться. Тому про нього — далі.

Депутати мають намір визначити особливий правовий режим тимчасово окупованої території, особ­ливості діяльності держорганів та органів місцевого самоврядування, підприємств, установ та організацій в умовах такого режиму.

Тимчасово окупованою територією (далі — ТОТ) законодавці серед іншого визнають територію АР Крим та м. Севастополя.

Особливий інтерес для госпсуб’єктів, звичайно ж, становлять питання здійснення економічної діяльності в АР Крим в обставинах, що склалися. Отже, законопроект № 4473-1 забороняє на території півострова:

• будь-яку госпдіяльність (підприємницьку та некомерційну), що підлягає держрегулюванню. Зокре­ма, заборонені види діяльності, що потребують наявності ліцензії, дозвільних документів, сертифікатів тощо. Формулювання, відверто скажемо, дуже категоричне, бо важко уявити підприємницьку діяльність без держрегулювання;

• увезення та/або вивезення товарів воєнного призначення та подвійного використання;

• організацію залізничних, автомобільних, морських, річкових, поромних, повітряних сполучень, тобто фактично заборонені всі види перевезень;

користування державними ресурсами, у тому числі природними, фінансовими, кредитовими;

• здійснення грошових переказів;

фінансування перелічених вище видів діяльності або сприяння їм в інший спосіб.

Види діяльності, що потрапили до особливого списку, госпсуб’єкти зможуть здійснювати у випадках та в порядку, який визначить Кабмін. Особливості здійснення грошових переказів має встановити НБУ.

Звертаємо вашу увагу, що всі ці обмеження поширюються також на пов’язаних осіб (осіб, які спільно або погоджено здійснюють госпдіяльність, у тому числі спільно або погоджено впливають на госпдіяльність іншої особи).

За порушення обмежень (заборон) економічної діяльності на ТОТ депутати мають намір установити кримінальну відповідальність у вигляді позбавлення волі на строк від 3 до 6 років із конфіскацією майна.

Якщо ці порушення вчинить група осіб за попередньою змовою, службова особа з використанням службового становища чи організована група, то покарання буде ще жорсткішим.

Окрім економічних обмежень, особливий правовий режим ТОТ передбачає, зокрема, таке:

1) ТОТ є зоною з обмеженим доступом в’їзду і виїзду. Громадяни України, іноземці та особи без громадянства зможуть в’їжджати на ТОТ і виїжджати з неї тільки за спецдозволом через певні пункти в’їзду-виїзду в порядку, встановленому Кабміном.

За порушення порядку в’їзду на ТОТ і виїзду з неї законодавці вирішили встановити кримінальну відповідальність — позбавлення волі очікує строк від 3 до 5 років із конфіскацією транспортних засобів або інших засобів учинення злочину;

2) за фізичними та юридичними особами зберігається право власності на майно, розташоване на ТОТ, якщо його придбано відповідно до законів України. Будь-який правочин щодо нерухомості, укладений із порушенням вимог законодавства України, вважається недійсним із моменту укладення та не створює жодних правових наслідків, окрім пов’язаних із його недійсністю.