30.11.2015

Послуги надано без вимоги компенсації: ПДВ-наслідки для орендодавця

Підприємство здає в оренду будівлю та оплачує витрати з вивезення сміття. При цьому частина сміття належить підприємству, а частина — орендарю. Чи нараховувати підприємству в такому разі ПДВ на вартість послуг з вивезення «чужого» сміття, враховуючи те, що такі витрати орендар не компенсує? (м. Харків)

У відносинах «орендодавець — орендар» можливі різні варіанти вирішення питання оплати комунальних послуг. Зазвичай, якщо орендодавець окремо не виділяє вартість комунальних послуг для цілей подальшої оплати їх орендарем, таку плату він закладає у вартість оренди.

У нашому випадку орендодавець сам оплачує витрати з вивезення сміття та не вимагає від орендаря їх компенсації. Якщо такі обов’язки не передбачені договором оренди, то дійсно виходить, що орендодавець просто дарує своєму орендарю таку послугу. А точніше, надає її безоплатно. ПДВ-наслідки у такому разі передбачити не важко.

З податковим кредитом (ПК) тут усе просто. З 01.07.15 р. усі суми «вхідного» ПДВ беззастережно потрапляють до ПК незалежно від призначення товарів/послуг, які придбавалися (за умови, що податкова накладна (ПН) правильно оформлена та зареєстрована в ЄРПН).

Тому на підставі ПН, отриманої від підприємства, що надає послуги з вивезення сміття, орендодавець формує ПК поточного періоду (чи ПК наступних звітних періодів, але в межах 365 календарних днів з дати складання ПН).

А тепер увага! Надання послуг іншій особі на безоплатній основі вважається постачанням таких послуг ( п.п. «в» п.п. 14.1.185 ПКУ). Отже, така операція автоматично підпадає під обкладення ПДВ ( п.п. «б» п. 185.1 ПКУ). Базою обкладення ПДВ у цьому випадку буде договірна ціна таких послуг з урахуванням загальнодержавних податків і зборів ( п. 188.1 ПКУ).

Звичайно, при безоплатному постачанні вона дорівнює нулю. Однак не забувайте: з 01.01.15 р. для товарів/послуг встановлена мінімальна межа бази обкладення ПДВ — не нижче ціни їх придбання ( п. 188.1 ПКУ). Тому для орендодавця безоплатне надання послуг орендарю супроводжуватиметься нарахуванням податкових зобов’язань (ПЗ).

Але! Не на всю вартість послуг з вивезення сміття, а на ту її частину, яку орендодавець сплатив за орендаря. Адже саме цю частину послуг він надав безоплатно.

Для того щоб визначити таку частину, потрібно передусім відокремити ваше сміття від сміття орендаря (не фізично, звичайно). З промисловими відходами все елементарно. Кожне підприємство повинне вести облік таких відходів (п. «б» ст. 17 Закону України «Про відходи» від 05.03.98 р. № 187/98-ВР).

Щоб визначити кількість побутових відходів, можна скористатися Мінімальними нормами, які наведені в додатку 2 до Правил надання послуг з вивезення побутових відходів, затверджених постановою КМУ від 10.12.08 р. № 1070. Ці норми прив’язані:

• для адміністративних приміщень — до одного робочого місця;

• для складських приміщень — до 1 квадратного метра площі;

• для торговельних підприємств — до 1 квадратного метра торговельної площі.

Виходячи з таких параметрів потрібно загальний обсяг вивезеного сміття поділити на «свій рідненький» і «чужий». Так само ви можете поділити і вартість послуг з вивезення сміття на свою та «подаровану» орендарю, на яку доведеться нарахувати ПЗ з ПДВ. Ну і, звичайно, не забудьте скласти ПН з кодом причини «15» і зареєструвати її в ЄРПН.

Але не все так безнадійно! Річ у тім, що довести той факт, що ви безоплатно надали послугу орендарю, не просто. Адже жодних первинних документів на таку «благодійність» ніхто не складає. А якщо в договорі оренди застерегти, що орендодавець зобов’язаний вивозити сміття з орендованих приміщень, то жодних претензій узагалі не буде. Адже вартість таких послуг входитиме до орендної плати, навіть якщо вони не будуть зазначені в рахунку окремим рядком. Відповідно нараховувати ПЗ на вартість послуг з вивезення чужого сміття не доведеться.