05.09.2016

Постачальник помилився в ІПН покупця: як сформувати податковий кредит

Постачальник, заповнюючи податкову накладну (ПН), помилився у статусі контрагента, і виписав її як на неплатника ПДВ. На жаль, помилку виявлено вже після того, як з дати складання документа минуло 15 календарних днів. Як виправити ситуацію, щоб покупець усе-таки мав можливість сформувати податковий кредит?

Скажемо одразу — покупець матиме змогу сформувати податковий кредит (ПК) за операцією тільки після того, як постачальник правильно складе ПН та зареєструє її в ЄРПН (п. 198.6 ПКУ). І що швидше він це зробить — то краще.

Фактично продавець під час складання ПН припустився помилки в ІПН покупця. У результаті — ви не отримали ПН та втратили можливість сформувати ПК за операцією.

Щоб виправити цей промах, постачальнику необхідно:

• скласти «зменшуючий» РК, який анулює ПН з помилкою;

• самостійно зареєструвати такий РК в ЄРПН;

• виписати нову ПН з правильним ІПН та зареєструвати її в ЄРПН.

Причому правильну ПН йому доведеться скласти датою виписки першої («помилкової») ПН (п. 201.10 ПКУ).

На жаль, у вашому випадку з такого моменту минуло вже понад 15 календарних днів. Тому продавець буде змушений сплатити штраф згідно зі ст. 1201.1 ПКУ за затримку реєстрації ПН в ЄРПН.

Ну а якщо він затягне з цим більш ніж на 180 календарних днів, то на додачу взагалі втратить таку можливість (див. с. 5 цього номера). Відповідно, ви назавжди втратите право сформувати ПК за такою ПН.

Тому зволікати не можна. Якщо постачальник не квапиться — підштовхніть його в правильному напрямі — поскаржтеся на нього через додаток Д8 до ПДВ-декларації (п. 201.10 ПКУ).

А щойно ваші дії принесуть плоди і ПН потрапить до ЄРПН, у цьому ж періоді ви зможете включити ПН до розділу ІІ ПДВ-декларації.