05.09.2016

Постачальник затримав «зменшуючий» РК: що робити покупцю?

Постачальник надіслав покупцю «зменшуючий» розрахунок коригування для реєстрації в ЄРПН. Але зробив він це увечері останнього дня строку, встановленого ПКУ для реєстрації. У результаті покупець унести документ до ЄРПН не встиг. Штраф за затримку сплачувати не хочеться. Де і куди тепер поскаржитися на постачальника?

На жаль, поскаржитися на постачальника не вийде. Чому? Та тому, що п. 201.10 ПКУ дозволяє подати додаток Д8 до ПДВ-декларації тільки в двох випадках:

• у разі допущення продавцем товарів/послуг помилок при зазначенні обов’язкових реквізитів податкової накладної (ПН);

• у разі порушення продавцем/покупцем граничних термінів реєстрації ПН/РК в Єдиному реєстрі ПН.

Обов’язок своєчасної реєстрації в ЄРПН у випадку зі «зменшуючим» РК лежить на покупцеві. Тому і відповідати за затримку буде саме він. Звичайно, це несправедливо.

Проте податківці вважають: штрафні санкції за порушення граничних термінів реєстрації ПН/РК в ЄРПН повинні застосовуватися до особи, на яку покладено обов’язок такої реєстрації, незалежно від причин, що призвели до порушення (лист ДФСУ від 26.11.15 р. № 25257/6/99-99-19-03-02-15; категорія 101.30 ЗІР ДФСУ).

Звичайно, до таких проблем краще готуватися заздалегідь — ще на етапі укладення договору постачання. Наприклад, у тексті документа передбачити обов’язок постачальника компенсувати вам штрафи за п. 1201.1 ПКУ у випадку, якщо порушення виникне з вини продавця («БТ», 2016, № 27-28, с. 35).

Ну а якщо ви цього не зробили — залишається боротися. Якщо контролери надішлють вам податкове повідомлення-рішення (за формою «Н»), ви зможете його оскаржити в адміністративному або судовому порядку. Хорошим прикладом у цьому випадку може стати постанова Київського окружного адмінсуду від 11.03.16 р. № 810/198/16БТ», 2016, № 27-28, с. 35).