27.03.2017

Топ-6 запитань про РРО і побутову техніку

У минулому номері ми познайомилися з товарами — згубниками «РРО-імунітету» (див. «БТ», 2017, № 12, с. 30). КМУ все-таки встигає видати на-гора готовий перелік у відведений йому законом 3-місячний термін. Відповідно з 1 квітня все це «щастя», вірогідно, і запрацює. Готуємося!

Спочатку нагадаємо, що перелік товарів — згубників «РРО-імунітету», про який ми говорили в минулому номері, усе-таки «проектний». Можна розраховувати на те, що підсумковий перелік буде «худішим». Є інформація, що Кабмін ще 17 березня затвердив «урізаний» перелік (https://i.factor.ua/news/15063/). Тож почекаємо.

Але є маса «супутніх» запитань, прямо з переліком не пов’язаних. Чи можна продавати побутову техніку через РРО, а інші товари — «повз» РРО? Чи можна отримати борги за побутову техніку без РРО? Скільки часу займе установка РРО? На ці й інші запитання ми і надамо відповідь прямо зараз.

Запитання № 1: РРО vs безготівка

Чи потрібний РРО, якщо ми продаємо побутову техніку тільки за безготівкою (отримуємо оплату на поточний рахунок)?

Хіт-запитання. Ні, не потрібний. Ви можете працювати без РРО, але при дотриманні двох умов:

1) якщо ви не продаєте за готівку / із застосуванням платіжних карток інші товари/послуги. Чому так — розповімо нижче;

2) якщо ви не приймаєте в плату за товар через Інтернет платіжні картки покупців (не користуєтеся інтернет-еквайрингом, не приймаєте в оплату платіжні картки з використанням платіжних систем LiqPay, Portmone і т. п.)*.

* Глибше вникнути в проблему застосування РРО в інтернет-магазинах вам допоможуть наші публікації в «БТ», 2016, № 8, с. 28 та № 24, с. 7.

Запитання № 2: Товари «повз» РРО

Підприємець-єдиноподатник торгує товарами широкого асортименту, у тому числі й побуттехнікою. Чи можна проводити через РРО тільки побуттехніку, а інші товари — «повз» РРО?

Ні, не можна. Через РРО повинні йти всі товари за всіма торговельними точками єдиноподатника.

Давайте відкриємо п. 296.10 ПКУ. Саме в ньому окреслене коло підприємців-єдиноподатників-щасливчиків, що мають «РРО-імунітет». У його останньому абзаці сказано: «норми цього пункту не поширюються на платників єдиного податку, що здійснюють реалізацію технічно складних побутових товарів, які підлягають гарантійному ремонту». Відповідно, є факт реалізації «горе-товару», немає «РРО-імунітету» як такого!

Так, ще залишається «остання надія» — Перелік № 1336**.

** Перелік окремих форм та умов проведення діяльності у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг, яким дозволено проводити розрахункові операції без застосування реєстраторів розрахункових операцій з використанням розрахункових книжок та книг обліку розрахункових операцій, затверджений постановою КМУ від 23.08.2000 р. № 1336.

Той же п. 1 цього Переліку дозволяє єдиноподатникам продавати вроздріб без РРО, але із застосуванням розрахункових книжок (кожному клієнтові видається квитанція з розрахункової книжки) продовольчі (!) товари. Водночас податківці не бачать можливим вибіркове — за торговельними точками — застосування/незастосування РРО на підставі цієї норми (див. консультацію в категорії 109.02 ЗІР ДФСУ).

Відповідно, РРО потрібно буде застосовувати в усіх торговельних точках.

Також урахуйте, що пільгуючий п. 1 ст. 9 Закону про РРО (прийом готівки в касу з оформленням прибуткового ордера) в принципі не стосується підприємців. Стосувався лише підприємств, установ, організацій.

Вихід — «розмножуватися» брунькуванням. Ділимо діяльність між двома єдиноподатниками: одному — побутову техніку, а іншому — усі інші товари.

Запитання № 3: РРО vs «безготівка + готівка»

Єдиноподатник групи 2 продає побуттехніку за безготівкою, а плату за інші товари і послуги

отримує у вигляді готівки. Чи потрібен йому РРО?

На жаль, потрібний. Причина описана в попередній відповіді. Якщо ви, будучи підприємцем-єдиноподатником, продаєте побутову техніку, то втрачаєте «РРО-імунітет» як такий. У вас його просто немає, ви працюєте за звичайними правилами (у частині застосування РРО).

Запитання № 4: РРО vs «безготівка + POS-термінал»

Єдиноподатник групи 2 продає побутову техніку за безготівкою, а плату за послуги отримує через POS-термінал. Чи потрібен РРО?

Так, потрібний. Вище ми вже з’ясували, що за наявності в асортименті побутової техніки ви автоматично втрачаєте «РРО-імунітет». Далі — усе як завжди.

А за звичайними правилами POS-термінал не звільняє від РРО, а навпаки — зобов’язує поставити його. Річ у тому, що POS-термінал — це зовсім не РРО, він застосовується для прийому оплати з платіжних карток. Тобто використовувати його — це все одно, що приймати готівку, адже в ст. 3 Закону про РРО сказано: через РРО потрібно проводити як готівкові розрахунки, так і безготівкові, якщо вони здійснені за допомогою платіжних карток. Тож РРО в цій ситуації вам потрібний.

Запитання № 5: РРО vs борг за побутову техніку

Єдиноподатник групи 2 торгує сумками. Побутову техніку не продає, але

торгував нею раніше. У зв’язку із цим є борги покупців. Чи можна отримати такі борги готівкою без РРО?

Якщо хочете отримати їх готівкою без РРО, покваптеся це зробити до набуття чинності постановою з переліком «товарів-згубників». До цієї дати точно можна.

Після цієї дати є ризик негативних наслідків. Так, діяльності з реалізації як такої вже не буде. Але розрахункова операція, якщо передбачається прийом готівки від покупця, буде.

І навіть якщо ви отримаєте цей борг у вигляді безготівкового платежу, все одно є деякий ризик нарватися на обов’язкове застосування РРО (при продажу сумок за готівку). Можливо, податківці захочуть приплести сюди «касовий» метод обліку доходів єдиноподатниками. Хоча це вже буде явним перегином.

З контраргументів — якщо ви оберете сміливий варіант — можна навести той факт, що самі податківці бачать межу між здійсненням діяльності і надходженням грошових коштів від такої діяльності. Ідеться про консультації з розділів 107.04, 107.08 ЗІР, коли податківці розглядають ситуації: «забороненої діяльності немає, а є лише надходження виручки від такої діяльності».

Але, знову ж таки, ситуації не зовсім аналогічні, відповідно реакція податківців непередбачувана.

Запитання № 6: термін установлення РРО

Скільки днів знадобиться

на те, щоб установити РРО?

Розпочніть з вибору центру сервісного обслуговування РРО. Там вам і підберуть правильний РРО, і продадуть його, і надалі його обслуговуватимуть. Усе це (вибір, купівля РРО, укладення договору на обслуговування РРО із сервіс-центром) багато часу не займе.

Потім потрібно відвідати податківців і подати їм пакет документів на реєстрацію РРО.*** Реєстрація РРО проводиться в контролюючому органі за основним місцем обліку суб’єкта господарювання як платника податків*.

*** Орієнтуємося на Порядок реєстрації та застосування реєстраторів розрахункових операцій, що застосовуються для реєстрації розрахункових операцій за товари (послуги), затверджений наказом Мінфіну від 14.06.16 р. № 547.

Через 2 робочих дні (якщо немає причин для відмови) вам видадуть довідку про резервування фіскального номера РРО.

Після цього потрібно звернутися до свого сервіс-центру, щоб встигнути впродовж 5 робочих днів опломбувати і ввести в експлуатацію РРО. Сервіс-центр видасть вам довідку про опломбування і два екземпляри акта введення в експлуатацію.

Після цього ви вдруге йдете в податкову (до закінчення терміну дії довідки про резервування фіскального номера) і надаєте їм копію довідки про опломбування й один екземпляр акта введення в експлуатацію РРО.

Потім потрібний ще 1 робочий день, щоб податківці остаточно зареєстрували РРО.

З моменту встановлення РРО ви зобов’язані проводити через нього всі готівкові операції! Якщо надалі у вас з’явиться право працювати без РРО, не можна його просто «вимкнути». Потрібно спочатку анулювати його реєстрацію в податківців, і тільки потім можна буде працювати без нього.