02.10.2017

Немає повідомлення про сплату нерухомого податку − що робити?

Фізична особа є єдиним власником квартири площею 150 м2. До 1 липня 2017 року вона не отримала повідомлення-рішення про нарахування їй податку на нерухомість. Як бути у такому випадку?

Податкові зобов’язання з податку на нерухоме майно на відміну від земельної ділянки (далі — податок на нерухомість) фізичній особі нараховують податківці. Для цього вони надсилають платнику податку за місцем його податкової адреси (місцем реєстрації) до 1 липня року, що настає за базовим податковим (звітним) періодом (роком), податкове повідомлення-рішення. У ньому зазначається сума розрахованого податку, обчисленого згідно з п.п. 266.7.1 ПКУ, та відповідні платіжні реквізити, зокрема, органів місцевого самоврядування за місцезнаходженням кожного з об’єктів житлової та/або нежитлової нерухомості (п.п. 266.7.2 ПКУ).

При цьому податкове повідомлення-рішення вважається надісланим (врученим) фізичній особі, якщо його:

• вручено їй особисто чи її представникові;

• надіслано на адресу за місцем проживання або останнього відомого місцезнаходження фізичної особи з повідомленням про вручення або в порядку, визначеному п. 42.4 ПКУ.

Водночас, якщо таке повідомлення-рішення надсилається поштою, то бувають випадки, коли таке повідомлення не доходить до адресата.

При цьому інколи вручити податкове повідомлення-рішення пошта не може з вини контролерів (через помилку, допущену при оформленні повідомлення-рішення). У цьому випадку податкове повідомлення-рішення вважається таким, що не вручено платнику податків. А тому, якщо вам не надійшло повідомлення-рішення з цих причин, то хвилюватися не варто. Адже податкові зобов’язання вважаються не узгодженими.

Хоча можуть бути й інші причини. Наприклад, через відсутність платника за фактичним місцем проживання. Якщо так сталося, то незважаючи на те, що повідомлення-рішення фактично вам не вручили, податківці вважають, що вони це зробили. Датою вручення в такому випадку вважається день, зазначений поштовою службою в повідомленні про вручення, у якому вказана причина невручення.

Тобто виходить, що навіть не отримавши повідомлення-рішення за фізособою уже рахується до сплати сума податку на нерухомість, яку слід сплатити у встановлений строк (протягом 60 днів з дня отримання рішення).

Враховуючи це, податківці у консультації, наведеній у журналі «Вісник. Офіційно про податки», від 22 вересня 2017 року № 35, рекомендують фізособам — платникам податку на нерухомість, які знають, що вони є платниками цього податку, звернутися до контролюючих органів для вирішення цього питання.

Про те, що фізособа має змогу звертатися до податківців для уточнення нарахування податку на нерухомість, прямо вказано у п.п. 266.7.3 ПКУ. Для цього платник податку має право направити до контролюючого органу за місцем проживання (реєстрації) заяву в письмовому вигляді.

Якщо вам податок було нараховано, то, як стверджують контролери, після такого звернення вам буде видане відповідне повідомлення-рішення з розрахованою сумою податку до сплати.

До відома! Якщо ви не бажаєте звертатися до контролерів напряму, то довідатися про те, чи було вам направлене повідомлення-рішення і нараховано податок, можна заглянувши до електронного сервісу «Електронний кабінет платника». Функціонування цього сервісу забезпечується ДФС. Вхід до нього здійснюється за посиланням: http://cabinet.sfs.gov.ua, а також через офіційний веб-портал ДФС з використанням електронно-цифрового підпису будь-якого Акредитованого центру сертифікації ключів. Отже, перед тим як скористатися цим сервісом, фізособі слід отримати електронний цифровий підпис.

Зайшовши до особистого кабінету, ви зможете отримати доступ до сервісу «Стан розрахунків з бюджетом» і з’ясувати, чи були вам нараховані податкові зобов’язання з податку на нерухомість. Якщо так, то ви тут же маєте змогу за допомогою платіжної системи сплатити податки.