12.02.2018

Три відвантаження протягом дня: скільки податкових накладних виписувати

Протягом дня постачальник відвантажив покупцеві три партії одного товару. При цьому виписав лише одну податкову накладну (ПН). Покупець не згоден з такими діями свого контрагента і вимагає виписати окремі ПН на кожне відвантаження. Чи має рацію покупець?

Вирішуючи питання, пов’язані із складанням ПН на часткові відвантаження або передоплати, насамперед варто звернутися до п. 201.7 ПКУ. Нагадаємо: ця норма вимагає від постачальника виписувати ПН на кожне повне або часткове постачання товарів/послуг, а також на суму коштів, що надійшли на поточний рахунок як передоплата (аванс).

Виходячи із сказаного, можна зробити висновок: постачальникові слід виписати окремі ПН на відвантаження кожної партії товару. У принципі, і підстави для цього є — три різні видаткові накладні. Що відповідає вимогам податківців про заповнення номенклатурної гр. 2 ПН згідно з первинними документами.

Але попереджаємо — робити такі висновки зарано.

По-перше, п. 201.4 ПКУ і п. 19 Порядку № 1307* все ще дозволяють продавцеві оформляти одну ПН на декілька відвантажень — так звану зведену «ритмічну» ПН.

* Порядок заповнення податкової накладної, затверджений наказом Мінфіну від 31.12.15 р. № 1307.

Нагадаємо: такі ПН виписуються у разі, якщо постачання товару носять ритмічний або безперервний характер. При цьому постачання товарів/послуг вважається ритмічним, якщо продавець відвантажує (!) товари / надає послуги два або більше разів на місяць.

Увага! Пункт 19 Порядку № 1307 дозволяє оформляти зведену ПН не пізніше за останній день місяця, в якому здійснені ритмічні (безперервні) постачання покупцеві.

Тому, у загальному випадку, такою датою є останній день місяця, в якому здійснені ритмічні (безперервні) постачання товару.

Але! У договорі контрагенти можуть передбачити іншу періодичність складання зведених ПН (категорія 101.17 ЗІР ДФСУ). Головне, щоб виконувалося правило «ритмічності».

Тому оскільки в цьому випадку постачальник відвантажив протягом дня три партії товару, за підсумками такого дня він має право виписати одну зведену ПН.

Єдиною перешкодою тут може стати лише незгода покупця на складання таких зведених ПН, а також якщо в договорі передбачена інша періодичність складання зведених ПН.

Зверніть увагу! У зведеній ПН продавець повинен був поставити спеціальну позначку в лівому верхньому куті шапки. Якщо така є, то, на наш погляд, проблем з податковим кредитом у покупця не виникне і він не зможе пред’явити претензії продавцеві. Якщо її немає, то можна говорити про помилку, допущену в ПН. Відповідно покупець може наполягати на її виправленні (або поставити позначку про зведену ПН, або виписати три звичайні ПН).

По-друге, самі податківці не проти того, щоб постачальник складав одну «звичайну» (не зведену) ПН у разі декількох постачань товарів/послуг протягом дня під одним договором.

Нещодавно з’явився лист ДФСУ від 29.01.18 р. № 309/6/99-99-15-03-02-15/ІПК, в якому фіскали розповіли, як складати ПН при наданні покупцеві декількох видів послуг протягом дня.

Звичайно, у нім фіскали вкотре нагадали, що при складанні ПН треба дотримуватися:

• вимог п. 201.7 ПКУ;

умов госпдоговору в частині його оплати, повного/часткового постачання тощо.

Але при цьому заявили: у разі надання декількох послуг протягом одного дня в межах одного й того ж договору одночасно постачальник складає одну ПН з відображенням окремими рядками номенклатури всіх поставлених послуг.

Крім того, не вважатиметься помилкою складання окремих ПН на кожну з таких послуг.