19.02.2018

Чи має ФОП-загальносистемник вести облік залишків товарів

Лист ДФСУ від 06.02.18 р. № 506/О/99-99-13-01-02-14/ІПК

Місцеві податківці часто вимагають, щоб фізичні особи — підприємці (ФОП), які перебувають на загальній системі оподаткування, вели облік товарних запасів на місці продажу товарів. При перевірках вони вимагають оборотні відомості щодо руху придбаних та проданих товарів.

Тому ФОП-загальносистемник прямо запитав у податківців: чи справді він зобов’язаний вести облік залишків товарів? Відповідь контролери надали у листі, що коментується. Вони лояльно підійшли до цього запитання та заявили, що нормами чинного законодавства обов’язок щодо ведення обліку товарних запасів ФОП-загальносистемником не передбачений.

На це, зокрема, вказує:

1) порядок оподаткування доходів ФОП-загальносистемників, що прописаний у ст. 177 ПКУ. У ній, зокрема, сказано, що ФОП-загальносистемник зобов’язаний вести лише Книгу обліку доходів і витрат. У порядку ведення цієї Книги не передбачено ведення залишку товарних запасів;

2) у п. 2 ст. 3 Закону про бухоблік передбачено, що бухгалтерський облік є обов’язковим видом обліку, який ведеться підприємством. З цього випливає, що дія Закону про бухоблік не поширюється на таку категорію суб’єктів господарювання, як ФОП. А тому підприємці, на відміну від юрособи, не повинні вести облік товарно-матеріальних цінностей.

Водночас оскільки це лише індивідуальна консультація, то за неї може «заховатися» лише той ФОП, який її отримав. Всім іншим, які не хочуть виправдовуватися перед контролерами, чому вони не ведуть облік запасів, потрібно отримати подібну консультацію на своє ім’я.

Сподіваємося, що податківці і надалі так само лояльно будуть надавати відповіді на це запитання і цим самим поставлять крапку на вимогах перевіряючих надати дані про облік залишків запасів.