24.09.2018

Що робити, якщо перевищено готівкове обмеження?..

Самоперевіркою в бухгалтерії підприємства виявили, що було допущено перевищення встановленого НБУ обмеження на суму готівкових розрахунків. Виправити документи неможливо, а що ж тепер робити?

Не станемо ані радити «усе переписати», ані тим більше цитувати:

• ні п. 6 Положення № 148* (який власне встановлює готівкові обмеження 10 і 50 тис. грн.);

* Положення про ведення касових операцій у національній валюті в Україні, затверджене постановою Правління НБУ від 29.12.17 р. № 148.

• ні ст. 16315 КпАП (яка встановлює адміністративну відповідальність за порушення порядку проведення розрахунків за товари (послуги), у тому числі перевищення граничних сум розрахунків готівкою)**;

** І навіть не чіплятимемося за слова «розрахунків за товари (послуги)»…

• ні листи: наприклад, НБУ від 13.09.16 р. № 50-0004/76522 і ДФСУ від 19.12.16 р. № 13583 /М/99-99-13-04-02-14;

• ні навіть численні консультації податківців у «профільній» підкатегорії 109.13 БЗ (в яких вони міркують, на які готівкові розрахунки згадані обмеження поширюються, а на які — ні)…

Просто констатуємо, що:

1) готівкові обмеження установлено Положенням № 148;

2) за порушення готівкових обмежень передбачено відповідний адмінштраф за ст. 16315 КпАП (від 1700 до 3400 грн. — як перше покарання, і від 8500 до 17000 грн. — як подальші протягом року);

3) за порушення готівкових обмежень Указом № 436 штрафних санкцій не передбачено (ні, так би мовити, прямих/безпосередніх, ні «спровокованих» — як це було в період дії Положення № 637 — у вигляді двократного штрафу за перевищення ліміту каси, яке виникало в результаті умовного додавання допущеної «дельти» понад готівкове обмеження до фактичного залишку каси — тепер цього правила немає!).

При цьому ст. 2342 КпАП закріплює за органами податків і зборів прерогативу розглядати справи про адміністративні правопорушення, передбачені, зокрема, ст. 16315 КпАП.

Що ж стосується права податківців складати відповідний протокол про адміністративне правопорушення, то у «відомчому» абзаці п. 1 ч. 1 ст. 255 КпАП конкретно ст. 16315 КпАП не згадана. І це визнають податківці в категорії 138.03 ЗІР ДФСУ. До речі, ст. 278, 279 КпАП, що регламентують процедуру розгляду справ про адміністративні правопорушення, прямо вказують на обов’язковість оформлення саме протоколу про адміністративне правопорушення.

І такі протоколи податківці таки складають (що цікаво, чомусь зазвичай посилаючись не на ч. 2 ст. 255 КпАП, яка надає їм таке право, а на п.п. 20.1.41 ПКУ, що не має стосунку до ситуації). І рішення на підставі таких протоколів стосовно посадових осіб — порушників податкові органи приймають

Більше того, на жаль, практика така, що і деякі суди, не уповноважені ст. 221 КпАП розглядати справи за ст. 16315 КпАП, їх усе-таки іноді розглядають і порушників карають, приділяючи увагу виключно правовій оцінці самого факту адмінпорушення.

Тому ми закликаємо вас у жодному разі не порушувати готівкові обмеження!

Але якщо такий випадок усе-таки стався?..

Тоді вам корисно знати, що таке порушення — разове (якщо одне) чи так зване продовжуване*** (якщо ви помилилися кілька разів поспіль), але вже ніяк не триваюче. А отже, про правомочність застосування до порушника адмінштрафу відповідним рішенням органу податкової служби можна говорити, тільки якщо з дня здійснення адміністративного правопорушення, виявленого контролерами, не минуло два місяці (ч. 1 ст. 38 КпАП).

*** Див. листи Мін’юсту від 01.12.03 р. № 22-34-1465 і Міндоходів від 13.05.13 р. № 1101/Н/99-99-15-04-01-14.

Резюме: якщо готівкове обмеження було вами перевищено, дочекайтеся, поки минуть два місяці з дати його (останнього з них) здійснення. І спіть спокійно. Ну і, звісно ж, більше не порушуйте. Нічого. У жодному разі.

А на випадок, коли перевищити обмеження 50 тис. грн. конче потрібно, пам’ятайте про варіант, який розглянуто у наступному матеріалі («Подарункові сертифікати в обхід 50 тис. грн.»).