10.04.2012

Роз’яснення про документальне оформлення касових операцiй

Лист від 14.02.2012 р. № 11-117/708-1645

Грань століть

(на кожне питання з минулого століття припадає вже й питання сучасне)

Керівник може одноосібно підписувати касові документи
у разі відсутності на підприємстві інших працівників;
 касові документи дозволяється вести в електронному вигляді

Лист Національного банку України
від 14.02.2012 р. № 11-117/708-1645

Роз’яснення про документальне
оформлення касових операцiй
*

Національний банк України розглянув Ваш лист <...> щодо надання роз’яснення з питань документального оформлення касових операцій підприємством <...> та в межах компетенції повідомляє таке.

Стосовно першого питання

Відповідно до пункту 4.8 Положення про ведення касових операцій у національній валюті в Україні, затвердженого постановою Правління Національного банку України від 15.12.2004 р. № 637 і зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 13.01.2005 р. за № 40/10320, зі змінами (далі — Положення), на підприємствах, які мають одного касира, у разі потреби тимчасової його заміни виконання обов’язків касира покладається на іншого працівника за письмовим наказом керівника. З цим працівником укладається договір про повну матеріальну відповідальність на час виконання ним обов’язків касира.

Підприємства, штатним розписом яких не передбачено посади касира, виконання його обов’язків можуть покладати відповідно до письмового розпорядження керівника на бухгалтера чи іншого працівника, з яким укладається договір про повну матеріальну відповідальність.

Таким чином, на підприємствах у разі потреби тимчасової заміни касира або відсутності посади касира виконання його обов’язків може покладатися за письмовим наказом керівника на бухгалтера (у тому числі залученого на договірних засадах) або іншого працівника з укладанням договору про повну матеріальну відповідальність. При цьому підпис керівника на видаткових касових документах має бути обов’язково.

Крім того, вважаємо, що керівник за наявності на підприємстві посад головного бухгалтера та касира не має права одноосібно підписувати касові документи.

Водночас у разі відсутності на підприємстві інших працівників керівник має право підписувати касові документи одноосібно, як керівник підприємства.

Від редакції

Тобто керівник має право одноосібно підписувати касові документи тільки у разі, якщо на підприємстві відсутні інші працівники.

Стосовно другого питання

Згідно з пунктом 3.11 Положення прибуткові та видаткові касові ордери до передавання в касу реєструються бухгалтером у журналі реєстрації прибуткових і видаткових касових документів (додаток 4 до Положення), який ведеться окремо за прибутковими та видатковими операціями. Видаткові касові ордери, що оформлені на підставі видаткових відомостей, реєструються в такому журналі після здійснення виплат, зазначених у видаткової відомості.

Реєстрація касових ордерів і видаткових відомостей може здійснюватися за допомогою комп’ютерних засобів, які забезпечують формування і роздрукування потрібних касових документів. Водночас у документі «Вкладний аркуш журналу реєстрації прибуткових і видаткових касових ордерів», який формується і роздруковується за відповідний день, забезпечується також формування даних для обліку руху коштів.

Таким чином, підприємствам дозволяється ведення необхідних касових документів в електрон­ному вигляді, у тому числі і журналу реєстрації прибуткових і видаткових касових ордерів.

Від редакції

Спасибі НБУ, що не став на шляху технічного прогресу.

 

Заступник Голови
Національного банку України
В. Ричаківська

 

* Наводимо запитання, відповіддю на які є цей лист:

«1. Чи має право керівник виконувати функції касира та підписувати касові документи окремо як касир та як керівник підприємства?

2. Чи передбачено нормативними актами можливість вести журнал реєстрації прибуткових і видаткових касових ордерів в електронному вигляді?».— Ред.