10.04.2012
Переможців(і тих, хто програв) не судять
тендер(а) за віднесення
до витрат видатків
на участь у такому тендері
Чи враховуються у складі витрат при обчисленні об’єкта оподаткування видатки на оформлення документації для участі в конкурсних торгах (тендері) на закупівлю товарів, робіт (послуг) за державні кошти?
Відповідно до п/п. 14.1.27 п. 14.1 ст. 14 Податкового кодексу [України від 02.12.2010 р. № 2755-VI (далі — Податковий кодекс)] витрати — сума будь-яких витрат платника податку у грошовій, матеріальній або нематеріальній формах, здійснюваних для провадження господарської діяльності платника податку, в результаті яких відбувається зменшення економічних вигод у вигляді вибуття активів або збільшення зобов’язань, внаслідок чого відбувається зменшення власного капіталу (крім змін капіталу за рахунок його вилучення або розподілу власником).
Згідно з п. 138.1 ст. 138 Податкового кодексу витрати, що враховуються при обчисленні об’єкта оподаткування, складаються із витрат операційної діяльності, які визначаються згідно з пунктами 138.4, 138.6–138.9, підпунктами 138.10.2–138.10.4 п. 138.10, п. 138.11 цієї статті, та інших витрат, визначених згідно з п. 138.5, підпунктами 138.10.5, 138.10.6 п. 138.10, пунктами 138.11, 138.12 цієї статті, п. 140.1 ст. 140 і ст. 141 цього Кодексу, крім витрат, визначених у п. 138.3 ст. 138 та у ст. 139 Кодексу.
Витрати операційної діяльності включають, зокрема, собівартість реалізованих товарів, виконаних робіт, наданих послуг (п/п. 138.1.1 п. 138.1 ст. 138 Податкового кодексу).
Відповідно до п. 138.8 ст. 138 цього Кодексу собівартість виготовлених та реалізованих товарів, виконаних робіт, наданих послуг складається з витрат, прямо пов’язаних з виробництвом таких товарів, виконанням робіт, наданням послуг; до яких, зокрема, належать інші прямі витрати.
При цьому до складу інших прямих витрат включаються всі інші виробничі витрати, які можуть бути безпосередньо віднесені на конкретний об’єкт витрат (п. 138.9 ст. 138 Податкового кодексу).
Згідно з п. 138.2 ст. 138 Кодексу витрати, які враховуються для визначення об’єкта оподаткування, визнаються на підставі первинних документів, що підтверджують здійснення платником податку витрат, обов’язковість ведення і зберігання яких передбачено правилами ведення бухгалтерського обліку, та інших документів, встановлених розділом II цього Кодексу.
Правові та економічні засади здійснення закупівель товарів, робіт, послуг за державні кошти визначені Законом [України від 01.06.2010 р. № 2289-VI «Про здійснення державних закупівель» (далі — Закон ] № 2289[)].
Відповідно до ст. 12 цього Закону закупівля здійснюється шляхом застосування однієї з таких процедур: відкриті торги; двоступеневі торги; запит цінових пропозицій; попередня кваліфікація учасників; закупівля в одного учасника.
Отже, платник податку може врахувати у складі витрат витрати на оформлення заяви про участь у тендері (конкурсі), копіювання установчих документів, аудиторські висновки й посвідчення їх у нотаріуса, комісії та проценти за гарантіями банку тощо. До складу витрат також включається сума коштів, пов’язана з участю в конкурсних торгах (тендері) на закупівлю товарів, робіт (послуг) за державні кошти, за умови що зазначені витрати належним чином будуть підтверджуватися документально й відповідати предмету договору господарської діяльності платника податку.
Матеріал* підготовлено С. Тимощук,
начальником відділу розгляду звернень
Управління адміністрування податку на прибуток та податкових платежів
Департаменту оподаткування
юридичних осіб ДПС України,
Е. Кожевніковою та Г. Колесник,
головними державними
податковими ревізорами-інспекторами
«Вісник податкової служби України» № 11/2012
Від редакції
На нашу думку, витрати на участь у тендері належать до витрат на збут.
Зазначимо, що у цьому випадку не йдеться про включення до витрат видатків тільки у разі виграних тендерів, і це справедливо (критику такого вибіркового підходу — див. у «Бухгалтері» № 23’2012 на с. 44–45).
* Подано в перекладі з російської мови.— Ред.