12.10.2012

Що день майбутній нам сюрпризить...

Стаття

Що день майбутній
нам сюрпризить...

Проаналізуємо найбільш важливі (на наш погляд) положення проекту Закону України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо подальшого вдосконалення адміністрування податків і зборів».

1. Вводяться визначення прямого постачання товарів (робіт, послуг) і прямої оплати (п/п. 14.1.269 і п/п. 14.1.270 відповідно).

2. Розширюються повноваження органів ДПС.

При виявленні правочину, укладеного з метою приховування іншого, вони набудуть права визначати податкові та грошові зобов’язання платникам податків виходячи зі змісту того правочину, який сторони дійсно мали на увазі, та/або з економічної суті правочину (абз. 2 п/п. 20.1.27).

Крім того, податківці зможуть здійснювати контроль за додержанням суб’єктами ЗЕД вимог валютного законодавства (п/п. 20.1.29). У них з’явиться також можливість звертатися до суду з позовом до підприємств і громадян про визнання правочинів недійсними та стягнення у дохід держави коштів, одержаних ними за такими правочинами, а в інших випадках — коштів, одержаних без установлених законом підстав (п/п. 20.1.42).

3. Вводиться відповідальність за порушення умов зберігання, виробництва та/або реалізації підакцизної продукції. Вона полягає в тому, що у разі виявлення фальсифікованих підакцизних товарів без марок акцизного податку або з підробленими марками застосовується відповідальність у вигляді штрафу в розмірі 200% вартості товару, але не менше 10 мінзарплат.

4. Докорінно мають змінитися правила оподаткування операцій із ЦП і деривативами.

4.1. Вводиться особливий податок на операції з відчуження ЦП і операції з деривативами, він вважатиметься різновидом акцизного податку (п/п. 14.1.4).

Платниками особливого податку є будь-яка фіз- або юрособа — резидент чи нерезидент, яка провадить операції із продажу, обміну або інших способів відчуження ЦП (далі — операції із продажу ЦП) (крім операцій із розміщення, погашення, викупу, конвертації, повторного продажу емітентом чи в результаті здійснення внеску до статутного капіталу)* та операції з деривативами (п/п. 212.1.9).

Цікаво, що платники особливого податку не повинні реєструватися платниками податку (п/п. 212.3.3).

Операції із продажу ЦП, у яких відбувається перехід права власності на ЦП, крім операцій, що здійснюються на міжбанківському ринку, є об’єктом оподаткування особливим податком (п/п. 213.1.7).

Базою оподаткування особливого податку є договірна вартість ЦП або деривативів, визначена у первинних бухгалтерських документах за будь-якою операцією з продажу ЦП (п. 214.8).

Установлено такі ставки особливого податку (ст. 2151):

0% від суми операції із продажу ЦП та операцій з деривативами на фондовій біржі;

0,1% від суми операцій із продажу поза фондовою біржею ЦП, що перебувають у біржовому реєстрі;

3% від суми операцій із продажу поза фондовою біржею ЦП, що не перебувають у біржовому реєстрі;

5 нмдг за укладений дериватив (контракт) поза фондовою біржею.

Установлено особливості обчислення, порядок і строк сплати особливого податку (ст. 219).

4.2. Особливості справляння податку на прибуток суб’єктами господарювання, які застосовують особливу систему оподаткування операцій із ЦП та деривативами, їх обліку та звітності, встановлено пунктами 153.8–153.9 .

По-перше , платник податку розділяє фінрезультати за операціями із ЦП, що перебувають і не перебувають в обігу на фондовій біржі.

По-друге, облік збитків від операцій з «фондобіржовими» і «нефондобіржовими» ЦП відрізняється: для перших збитки враховуються у визначенні прибутків/збитків від операцій із такими ЦП наступних звітних періодів до повного погашення. А для других період обліку збитків обмежено трьома роками.

По-третє, прибуток від операцій як з «фондобіржовими», так і з «нефондобіржовими» ЦП включається до складу доходів за такими операціями як результат такого звітного періоду і оподатковується за ставкою 10% (п. 151.4).

По-четверте, доходи від операцій з «фондобіржо-вими»нефондобіржовими» ЦП не можуть бути зменшені на витрати або збитки від операцій із «нефондобіржовими»/«фондобіржовими» ЦП відповідно.

По-п’яте, норми п. 153.8, присвячені операціям із ЦП, не будуть поширюватися на визначення фінрезультату, отриманого платником податку від операцій з корпоративними правами, відмінними від ЦП.

Фінрезультат від операцій з корпоративними правами розраховується за бухобліковими правилами. На збиток, отриманий від таких операцій, зменшується розмір власного капіталу такого платника податку (п. 153.9).

5. У законопроекті встановлюється, що у разі укладання договорів, які передбачають здійснення продажу товарів (робіт, послуг) нерезидентам, що мають офшорний статус або є резидентами країн, у яких ставка податку на прибуток менша за ставку, встановлену п. 151.1 ПКУ, на 5 або більше процентних пунктів, або при здійсненні продажу через таких нерезидентів доходи платників податку, отримані як оплата вартості проданих товарів (робіт, послуг), включаються до складу їх доходу в сумі, що становить 120% вартості таких товарів (робіт, послуг) (п. 161.2).

6. Очікується лібералізація спрощеної системи оподаткування. Вона полягає у:

скасуванні обмежень за критерієм кількості найманих працівників для груп 5 і 6 платників єдиного податку;

зниженні ставки єдиного податку для груп 5 і 6 з 7% і 10% до 5% і 7%;

встановленні для платників ЄП груп 1 і 2 як податкового періоду календарного року, а для платників ЄП груп 3 і 6 календарного кварталу.

Для платників ЄП обмежується можливість невикористання РРО. Приміром, уникнути незастосування РРО зможуть тільки платники ЄП груп 1 і 2, крім платників ЄП, які здійснюють продаж товарів, ввезених на митну територію України, що підпадають під визначення груп 71, 84, 85 і 91 УКТ ЗЕД (п. 296.10).

Розширено можливості подання заяви про обрання або перехід на єдиний податок. Крім подання заяви особисто або уповноваженою на це особою його можна надіслати поштою з повідомленням про вручення та описом вкладення, а також засобами електронному зв’язку в електронній формі (п/п. 298.1.1).

7. Внесено зміни до ставки акцизного податку для тютюнових виробів, нафтопродуктів, зрідженого газу. Суттєві зміни внесено до розділу VIII «Екологічний податок» ПКУ.

Алла Погребняк

 

* Далі за текстом застереження в дужках не наводиться, але мається на увазі.