31.03.2013

Самостійне виготовлення, виправлення помилок і ведення в електронному вигляді загальнопідприємницької книги обліку доходів і витрат

Лист від 27.02.2013 р. № 1158/A/17-1215

Так носяться із цією книгою,

що вже й з великої літери пишуть...

…забуваючи, що це просто зошит із доходами/витратами.

Самостійне виготовлення, виправлення помилок і ведення
в електронному вигляді загальнопідприємницької книги обліку доходів і витрат

Лист Державної податкової служби України
від 17.12.2013 р. № 1158/А/17-1215*

Державна податкова служба України за дорученням Комітету Верховної Ради України з питань податкової та митної політики від 07.02.2013 р. № 04-30/10-127 розглянула Ваш лист <...> щодо ведення фізичною особою — підприємцем книги обліку доходів і витрат та повідомляє наступне.

Відповідно до норм ст. 42, 44, 47 Господарського Кодексу України від 16.01.2003 р. № 436-IV підприємництво — це безпосередня самостійна, систематична на власний ризик господарська діяльність, що здійснюється суб’єктами господарювання (підприємцями) з метою досягнення економічних і соціальних результатів та одержання прибутку.

Оподаткування доходів, отриманих фізичною особою — підприємцем від провадження господарської діяльності, крім осіб, що обрали спрощену систему оподаткування, регулюється статтею 177 Податкового кодексу України від 02.12.2010 р. № 2755-VII, із змінами та доповненнями (далі — Кодекс ).

Для цілей оподаткування платники податків зобов’язані вести облік доходів, витрат та інших показників, пов’язаних з визначенням об’єктів оподаткування та/або податкових зобов’язань, на підставі первинних документів, регістрів бухгалтерського обліку, фінансової звітності, інших документів, пов’язаних з обчисленням і сплатою податків і зборів, ведення яких передбачене законодавством (ст. 44 Кодекс).

Фізичні особи — підприємці (крім осіб, що обрали спрощену систему оподаткування обліку та звітності) згідно з пунктом 177.10 статті 177 Кодексу зобов’язані вести книгу обліку доходів і витрат, форму, та порядок ведення якої затверджено наказом ДПА України від 24.12.2010 р. № 1025, який зареєстровано в Міністерстві юстиції України від 30.12.2010 р. № 1425/18720 (далі — Порядок)**.

У пункті 2 Порядку зазначено, що фізичні особи — підприємці повинні придбавати та оформлювати книгу обліку доходів і витрат самостійно. Книга має вигляд зошита чи блокнота, повинна бути прошнурована з пронумерованими сторінками, яка безоплатно реєструється в органі державної податкової служби за основним місцем обліку фізичної особи — підприємця.

Записи у книзі обліку доходів і витрат виконуються кульковою або чорнильною ручкою, виправлення допускаються тільки із завіренням їх фізичною особою — підприємцем.

Отже, фізичні особи — підприємці оформлюють книгу обліку доходів і витрат з дотриманням пункту 2 Порядку та відповідно до цього пункту виправлення допущених помилок обов’язково завіряються особистим підписом фізичної особи — підприємцем.

Додатково повідомляємо, [що] Державною податковою службою України враховуючи удосконалення системи нормативно-правових актів та запровадження для фізичних осіб — підприємців додаткових електронних сервісів розроблено спрощену форму ведення книги обліку доходів і витрат, при цьому передбачено можливість її ведення в електронному вигляді з автоматичним заповненням податкової декларації про майновий стан і доходи та подання звітності через засоби інтернет. Зазначений нормативний акт розміщено на веб-порталі ДПС України для обговорення.

Заступник голови
А. Ігнатов

Від редакції

Отже, що стосується самостійного виготовлення книги, то ДПСУ нібито не заперечує.

В иправлення ж у книзі повинні засвідчуватися підписом підприємця, а ведення її виключно в електронному вигляді наразі не передбачено — аналогічних висновків доходили й ми (див. «Бухгалтер» № 7’2011, с. 46–47; там же — про ведення загальнопідприємницької книги обліку доходів і витрат детальніше).

 

* Наводимо запит, відповіддю на який є цей лист:

«Чи може бути виготовлена підприємцем самостійно Книга (наприклад, шляхом роздрукування на власному принтері), форму якої затверджено наказом Мінфіну від 15.12.2011 р. № 1637?

В якому порядку слід вносити виправлення до зазначеної книги? Чи необхідно після виправлень кожне таке виправлення підтверджувати підписом фізособи-підприємця, зазначати дату виправлення?».— Ред.

** Див. «Бухгалтер» № 4’2011, с. 16–19.— Ред.