15.04.2015

«Металобрухтна» епопея. Рік 2015-й

Не перший рік ми спостерігаємо ситуацію, коли законодавчі підстави для застосування зазначеної пільги є, але проблема з постановою КМУ*. Цього року — чергова «серія». Цього разу КМУ для того, щоб «модернізувати» підзаконний документ, знадобилося «всього» 3 місяці. Податківці за традицією, що вже склалася, хочуть цим скористатися. Чи можна протистояти їх позиції — головне питання цього матеріалу.
«металобрухтна» ПДВ-пільга

Постанова КМУ «Про затвердження переліків відходів та брухту чорних і кольорових металів, операції з постачання яких, зокрема операції з імпорту, тимчасово, до 1 січня 2017 року, звільняються від обкладення податком на додану вартість» від 12.01.2011 р. № 15.

Однією з небагатьох «світлих плям» Закону № 71** було продовження (уже не перше) «металобрухтної» ПДВ-пільги до 01.01.2017 р. Усе завдяки змінам, унесеним до п. 23 підрозд. 2 розд. ХХ ПКУ. Раніше дія пільги обмежувалася 01.01.2015 р.

** Закон України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо податкової реформи» від 28.12.2014 р. № 71-VIII.

Ось тільки одна біда, як і раніше: з цього пункту нікуди не поділася вимога про те, що «переліки таких відходів та брухту чорних і кольорових металів затверджуються КМУ». А він не вперше «наступає на одні й ті самі граблі». Шкода тільки, що страждає від цього не сам Кабмін, а платники податків ☹...

Якщо поглянути на ситуацію очима ДФСУ, то все якраз чудово: оновлена постанова «запрацювала» з 31.03.2015 р.*** Тобто впродовж майже всього першого кварталу (без одного дня) не було чинного підзаконного нормативного документа. А отже — не було і права застосовувати пільгу.

*** Саме з 31.03.2015 р. набула чинності постанова КМУ «Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 12 січня 2011 р. № 15» від 25.03.2015 р. № 136.

Тому операції з постачання, у тому числі операції з імпорту відходів і брухту чорних і кольорових металів, які здійснювалися суб’єктами господарювання з 01.01.2015 р. і до 31.03.2015 р., підлягали обкладенню ПДВ у загальновстановленому порядку. Тобто з нарахуванням податку за ставкою 20 %. Про таку свою позицію податківці вже встигли заявити в листі від 02.03.2015 р. № 7012/7/99-99-19-03-02-17.

Але погодитися з ними — означало б здатися. Ми вважаємо це неправильним і необґрунтованим. І маємо для цього підстави.

Перша з них — те, що саму по собі пільгу не скасовували і не змінювали (по суті), а тільки продовжили строк закінчення її дії. У зв’язку з цим вважаємо за можливе в період з 01.01.2015 р. до 31.03.2015 р. користуватися тією самою постановою. Хоча формально такий підхід далеко не ідеальний, чим не забула скористатися ДФСУ.

Якби постанова не містила «обмежувального» строку — до 01.01.2015 р., вважаємо, що «придратися» до нього не вийшло б. Але з іншого боку, такий строк — тільки цитата з ПКУ. Норми останнього змінили. А те, що КМУ не побажав належним чином привести свій акт у відповідність до податкового законодавства, — це його упущення. До речі, формально своєї дії постанова не втрачала.

Автори Закону № 71 подовжували дію тимчасової пільги на 2015 — 2016 роки (а не залежно від того, коли КМУ надумає видати/перевидати свою постанову).

Тобто не погодитися з думкою ДФСУ можна.

Інша справа, що свою правоту в разі чого доведеться відстоювати в адмінсуді. Тому самі вирішуйте, чи потрібно вам це.

y.tovstopyat@buhgalter911.com