07.11.2018

Довідка про відсутність податкового боргу: кому, як, навіщо?

З 7 листопада діє оновлена Довідка про відсутність заборгованості з платежів, контроль за стягненням яких покладений на контролюючі органи (далі — Довідка). Як отримати таку Довідку? Який строк її видачі? Скільки вона діє? Відповіді — у цій статті.

Процедуру підтвердження відсутності у платника заборгованості перед бюджетом на сьогодні регулює Порядок № 733*. Форма Довідки наведена в додатку 1 до цього Порядку. В яких випадках її запитують?

* Затверджений наказом Мінфіну від 03.09.2018 р. № 733.

Кому подають Довідку. Примірний перелік нормативних документів, які слугують підставою для видачі Довідки, наведено в інформаційній картці адміністративної послуги «Видача довідки про відсутність заборгованості з платежів до бюджету, що контролюються органами державної фіскальної служби».

Ознайомитися з нею можна на головній сторінці офіційного веб-порталу ДФСУ (http://sfs.gov.ua) у розділі «Діяльність > Адміністративні послуги».

Довідка потрібна передусім учасникам тендерів у процедурі держзакупівель для того, щоб підтвердити відсутність заборгованості зі сплати податків і зборів (обов’язкових платежів). Інакше ч. 2 ст. 17 Закону України «Про публічні закупівлі» від 25.12.2015 р. № 922-VIII передбачає можливість відхилити тендерну пропозицію учасника, що заборгував бюджету.

Також обов’язково знадобиться Довідка, зокрема, при отриманні:

— фінансової підтримки від держави фермерськими господарствами;

— бюджетної дотації сільгоспниками;

— бюджетної дотації підприємствами на створення спеціальних робочих місць для інвалідів.

А ось для проведення держреєстрації припинення юрособи або припинення діяльності фізособи-підприємця цю Довідку не застосовують!

Відсутність яких боргів підтверджує Довідка. Перевірку наявності/відсутності у платника заборгованості фіскали здійснюють на дату формування Довідки. При цьому враховують (п. 5 Порядку № 733) наявність/відсутність податкового боргу та/або недоїмки зі сплати ЄСВ та/або іншої заборгованості з платежів, справляння яких контролюють податківці.

Наявність/відсутність боргів перевіряють як за основним, так і за неосновним місцем обліку платника (як платника окремого податку).

Як отримати Довідку. Щоб отримати Довідку, подають Заяву, за формою з додатка 2 до Порядку № 733. На її підставі й видадуть Довідку. Причому абсолютно безоплатно (п. 3 Порядку № 733).

До кого звертатися за Довідкою. Подати Заяву і потім отримати Довідку платник може на вибір або в паперовій, або в електронній формі (п. 3 Порядку № 733).

Про бажання отримати електронну/паперову Довідку зазначають у самій Заяві при її поданні (п. 7 Порядку № 733).

Тобто направлення фіскалам паперової Заяви не виключає отримання електронної Довідки і навпаки.

Якщо вирішили скласти паперову Заяву, то її подають податківцям за основним місцем обліку. Там же платник (його законний або уповноважений представник) отримає паперову Довідку. Приймуть паперову Заяву від представника і видадуть йому паперову Довідку тільки за наявності довіреності від платника (див. консультацію в розділі 140.06 ЗІР).

Заяву в електронній формі подають податківцям через приватну (особисту) частину Електронного кабінету (ЕК).

Розміщений він на веб-порталі ДФСУ за посиланням: https://cabinet.sfs.gov.ua/login.

Нагадаємо, що вхід до приватної частини (особистого кабінету) ЕК можливий тільки після ідентифікації особи з ЕЦП.

Функціонал дозволяє заповнити і подати електронну Заяву й отримати в електронній формі один з документів: Довідку або лист-відмову.

Переглянути видану платникові електронну Довідку може будь-який зацікавлений орган/суб’єкт у відкритій частині (вхід до якої не потребує ідентифікації) ЕК: https://cabinet.sfs.gov.ua/registers/debit.

Про це проінформував суб’єктів сфери публічних закупівель Мінекономрозвитку в листі від 04.05.2017 р. № 3304-06/14682-06.

Строки розгляду Заяви і дії Довідки. Граничний строк розгляду Заяви і підготовки Довідки (або відмови в її наданні) — 5 робочих днів з дня, що настає за днем її отримання податківцями (п. 4 Порядку № 733).

При цьому фіскали сформують Довідку тільки за відсутності у платника податкового боргу та/або недоїмки зі сплати ЄСВ, та/або іншої заборгованості з платежів (у тому числі розстрочених, відстрочених, реструктурованих). За наявності податкового боргу платникові підготують лист (у довільній формі) з мотивованою відмовою в наданні Довідки.

Лист вручать особисто платникові (його законному або уповноваженому представникові) або ж направлять через ЕК (п. 8 Порядку № 733).

Усе залежить від того, в якій формі платник захотів отримати Довідку — у паперовій чи в електронній.

Чи буде оскарження донарахованих сум грошових зобов’язань підставою для відмови у видачі Довідки? Поки грошове зобов’язання не стане узгодженим — ні!

Важлива наявність у платника податкового боргу саме на дату формування Довідки.

Так само думають і податківці. Водночас форма Заяви передбачає інформування платником про тривалий процес адміністративного (судового) оскарження суми грошового зобов’язання. Для цього в Заяві проставляють відповідну відмітку.

Довідка дійсна 10 календарних днів з дати її формування (п. 6 Порядку № 733). Строк дії Довідки — її обов’язковий реквізит, тому буде в ній зазначений. Якщо Довідка стала недійсною, то за необхідності після закінчення 10-денного строку потрібно повторно ініціювати видачу нової. Для цього знову звертаються із Заявою до контролерів.