14.05.2021

Послуги техпідтримки vs «програмна» пільга: УПК від Мінфіну

Мінфін затвердив чергову узагальнюючу податкову консультацію, присвячену ІТ-пільзі з ПДВ. Цього разу консультація присвячена послугам техпідтримки. Мінфін роз’яснив, у яких випадках при постачанні послуг техпідтримки діятиме «програмна» пільга з ПДВ, а в яких — ні.

Нагадаємо, що на сьогодні щодо «програмної» пільги з ПДВ (п. 261 підрозд. 2 розд. ХХ ПКУ) діють такі УПК:

— «давня» УПК, затверджена наказом Міндоходів від 07.10.2013 р. № 536;

УПК, затверджена наказом Мінфіну від 31.12.2020 р. № 842*, у якій Мінфін розглядав питання (не)застосування ПДВ-пільги при (1) постачанні програмної продукції разом з обладнанням і (2) надання доступу до онлайн-сервісів;

* Детальніше — у статті «ІТ-пільга з ПДВ: УПК від Мінфіну» (журнал «Бухгалтер 911», 2021, № 4).

— «свіжа» УПК, затверджена наказом Мінфіну від 27.04.2021 р. № 238, яка присвячена оподаткуванню ПДВ-послуг техпідтримки. Про неї, власне, і йтиметься.

Зауважимо, що під послугами техпідтримки, зазвичай, розуміють: установку, налаштування, тестування програмного продукту, консультування щодо користування програмним продуктом, виявлення та усунення недоліків. Важливо! Не варто плутати послуги техпідтримки з періодичними оновленнями програмного забезпечення, які є нічим іншим, як постачанням програмної продукції.

Згідно з п. 261 підрозд. 2 розд. ХХ ПКУ будь-які зміни, оновлення, додатки, доповнення та/або розширення функціоналу, комп’ютерних програм, права на отримання таких оновлень, змін, додатків, доповнень протягом певного періоду часу є постачанням програмної продукції.

Наприклад, виходить чергове оновлення ПЗ і разом із цими оновленнями надаються послуги з їх налаштування, тестування, консультування щодо користування цими оновленнями. Роз’яснення Мінфіну зводяться до такого.

1. Якщо послуги техпідтримки входять до вартості програмної продукції й окремо їх вартість не виділяється. У такому разі послуги техпідтримки є складовою операції з постачання програмного продукту. Тому вони, як і програмна продукція, звільняються від оподаткування ПДВ.

2. Якщо вартість послуг техпідтримки виділена окремо (оплачується окремо). Мінфін зазначає, що:

(1) якщо послуги техпідтримки (установка/налаштування, тестування/інформаційно-консультаційна підтримка) надаються в межах (включають) постачання чергових оновлень/змін/розширень функціоналу програмної продукції

(2) і до вартості послуг техпідтримки включена вартість таких оновлень/змін/розширення функціоналу програмної продукції,

то такі послуги техпідтримки також підпадають під пільгу.

А ось якщо надання послуг техпідтримки не пов’язане з оновленням/зміною/розширенням функціоналу програмної продукції і вартість цих послуг не включає вартість оновлень/змін програми — то ці послуги оподатковуються ПДВ на загальних підставах за ставкою ПДВ 20 % (за п.п. «в» п. 186.3 ПКУ).