18.07.2016

Реформа держслужби: розраховуємо середній заробіток працівникам держорганів

З 1 травня 2016 року розпочався перший етап переходу України на європейську модель оплати праці держслужбовців. Реформа держслужби спричинила зміни в умовах оплати праці працівників держорганів. Один з нюансів, які потрібно у зв’язку з цим враховувати, — середня зарплата держслужбовців має розраховуватися з урахуванням спеціальних положень Порядку № 100. У цій статті поговоримо про «середньооплатні» тонкощі.

ДОКУМЕНТИ СТАТТІ

Закон № 889 Закон України «Про державну службу» від 10.12.2015 р. № 889-VII.

Закон № 3723 Закон України «Про державну службу» від 16.12.93 р. № 3723-ХII.

Закон про відпустки Закон України «Про відпустки» від 15.11.96 р. № 504/96-ВР.

Постанова № 292 постанова КМУ «Деякі питання оплати праці державних службовців у 2016 році» від 06.04.2016 р. № 292.

Постанова № 289 постанова КМУ «Про затвердження Положення про застосування стимулюючих виплат державним службовцям» від 06.04.2016 р. № 289.

Постанова № 268-2006 постанова КМУ «Про впорядкування структури та умов оплати праці працівників апарату органів виконавчої влади, органів прокуратури, судів та інших органів» від 09.03.2006 р. № 268.

Постанова № 268-2016 постанова КМУ «Про умови оплати праці працівників державних органів, які виконують функції з обслуговування, у 2016 році» від 06.04.2016 р. № 268.

Постанова № 1049 постанова КМУ «Про надбавки за вислугу років для працівників органів виконавчої влади та інших державних органів» від 20.12.93 р. № 1049.

Наказ № 77 наказ Мінпраці «Про умови оплати праці робітників, зайнятих обслуговуванням органів виконавчої влади, місцевого самоврядування та їх виконавчих органів, органів прокуратури, судів та інших органів» від 02.10.96 р. № 77.

Порядок № 100 — Порядок обчислення середньої заробітної плати, затверджений постановою КМУ від 08.02.95 р. № 100.

Спеціальні норми щодо розрахунку середньої зарплати, на які ми звернемо увагу сьогодні, встановлені в абз. 7 і 8 Порядку № 100.

Головні запитання щодо їх застосування такі:

1. На кого поширюються ці спецнорми?

2. Як розраховувати середній заробіток виходячи з них?

Давайте розбиратися.

НА КОГО ПОШИРЮЮТЬСЯ?

У пошуках відповіді на це запитання процитуємо положення абз. 7 і 8 Порядку № 100:

«У разі зміни структури зарплати з одночасним підвищенням посадових окладів працівникам органів державної влади та органів місцевого самоврядування відповідно до актів законодавства період до зміни структури зарплати виключається з розрахункового періоду.

У разі, коли зміна структури зарплати з одночасним підвищенням посадових окладів працівників органів державної влади та органів місцевого самоврядування відбулася в період, протягом якого за працівником зберігалася середня зарплата, а також коли зарплата в розрахунковому періоді не зберігається, обчислення середньої зарплати провадиться з урахуванням виплат, передбачених працівникові згідно з умовами оплати праці, що встановлені після підвищення посадових окладів».

Отже, що ми маємо. Спеціальні правила розрахунку середньої зарплати для визначення суми відпускних та інших виплат, що розраховуються згідно з Порядком № 100, призначені для працівників:

— органів державної влади;

— органів місцевого самоврядування.

Крім того, спеціальні правила розрахунку середньої зарплати застосовуються щодо таких працівників у разі зміни структури зарплати з одночасним підвищенням посадових окладів.

Що стосується розрахунку середньої зарплати для працівників органів місцевого самоврядування, то тут можна однозначно стверджувати, що спеціальні положення Порядку № 100 для них не застосовуються. Це пов’язано з тим, що структура зарплати працівників органів місцевого самоврядування з 1 травня 2016 року не змінилася. Для них середні виплати, у тому числі й відпускні, розраховуються в загальному порядку, як і раніше.

Отже, «під прицілом» залишаються тільки працівники органів державної влади. Але чи для всіх працівників держорганів потрібно застосовувати цю норму? Розбираємося далі.

Для цього далі наведемо, як змінилися категорії працівників держорганів у зв’язку з набуттям чинності Законом № 889.

До 01.05.2016 р.

З 01.05.2016 р.

Оплата праці за нормами

постанови № 268-2006

Держслужбовці

Держслужбовці

постанови № 292

Службовці

Працівники держорганів, які виконують функції з обслуговування

постанови № 268-2016

наказу № 77

Робітники, які обслуговують держорган

Робітники, які обслуговують держорган

наказу № 77

Тут зауважимо, що для такої категорії, як держслужбовці, після 1 травня 2016 року можливі два варіанти розвитку подій:

1) посада держслужбовця збережеться у статусі держслужби;

2) колишній держслужбовець втратить статус держслужбовця і стане працівником, який виконує функції з обслуговування.

Отже, пройдемося кожною з цих категорій працівників окремо, щоб надати відповідь на запитання: чи поширюються на них спеціальні норми Порядку № 100 для розрахунку середньої.

ДЕРЖСЛУЖБОВЕЦЬ = ДЕРЖСЛУЖБОВЕЦЬ

Тут усе цілком зрозуміло.

З 01.05.2016 р. у держслужбовців відбулася зміна структури з одночасним підвищенням окладів. Так, оплата праці таких осіб тепер здійснюється на підставі ст. 50 — 52 Закону № 889, постанови № 292 і постанови № 289. Ми проаналізували складові нової заробітної плати для посади головного фахівця з 6-річним держстажем і порівняли їх з попередніми умовами оплати праці (див. таблицю далі).

Основні елементи зарплати

До 01.05.2016 р.

Після 01.05.2016 р.

1 варіант

2 варіант

сума,

грн.

%

сума,

грн.

%

сума,

грн.

%

Оклад

1723

55,7

2585

79,5

2585

56,9

Надбавка за ранг

70

2,3

200

6,2

200

4,4

Надбавка за вислугу років

268,95

(1723 + 70) х 15 %

8,7

465,30

(2585 х 18 %)

14,3

465,30

(2585 х 18 %)

10,2

Надбавка за високі досягнення у праці (50 %)

1030,98

(1723 + 70 + 268,95) х 50 %

33,3

Надбавка за інтенсивність праці або за виконання особливо важливої роботи (50 %)

1292,5

(2585 х 50 %)

28,5

Разом

3092,93

100,00

3250,30

100,00

4542,80

100,00

Цифри показують, що з 1 травня 2016 року питома вага посадового окладу у структурі заробітної плати головного фахівця держоргану збільшилася:

— у варіанті 1 — за рахунок скасування окремих виплат (постановою № 292 не передбачена надбавка за високі досягнення у праці);

— у варіанті 2 — за рахунок зменшення частини інших виплат (зокрема, питома вага стимулюючої надбавки менше питомої ваги надбавки за високі досягнення у праці за попередніми умовами оплати праці).

На підставі цих даних можна зробити висновок, що з 1 травня 2016 року змінилася структура заробітної плати держслужбовців. До речі, термін «зміна структури заробітної плати» був розшифрований у листі Мінпраці від 07.09.2009 р. № 538/13/84-09: «якщо відбувається зміна (збільшення чи зменшення) питомої ваги одних складових зарплати шляхом скасування окремих виплат, які призводять до збільшення питомої ваги окладів, або збільшення частини основної зарплати (окладів) і зменшення частини інших виплат, то відбувається зміна структури заробітної плати». Як бачимо, наша ситуація повністю збігається з цим висновком з листа.

Крім того, згідно з постановою № 292 посадові оклади держслужбовцям підвищилися з 1 травня. Усе це означає, що при розрахунку середньої зарплати держслужбовцям слід застосовувати спецнорму, встановлену абз. 7 і 8 п. 2 Порядку № 100.

Але чи для всіх держслужбовців вона застосовується? Адже у фахівця держоргану (9 група оплати праці), розташованого на території одного чи декількох районів, міст обласного значення, посадовий оклад не змінився. Його розмір залишився на рівні грудня-2015 і дорівнює 1723 грн.

За усними роз’ясненнями фахівців Мінсоцполітики, спеціальні норми з розрахунку середньої зарплати повинні застосовуватися для усіх без винятку держслужбовців, які залишилися з цим держстатусом після 01.05.2016 р. Таким чином, норму про зміну структури зарплати держслужбовців і підвищення посадових окладів потрібно розглядати в цілому для такої категорії, а не індивідуально щодо кожного працівника. Ми згодні з цією думкою, адже в самому Порядку № 100 визначено, що у разі зміни структури зарплати з одночасним підвищенням посадових окладів працівникам органів державної влади та органів місцевого самоврядування згідно з актами законодавства період до зміни структури зарплати виключається з розрахункового періоду. Саме тому саму норму про зміну структури та підвищення посадових окладів застосовуємо в цілому щодо держслужбовців, а ось порядок розрахунку середньої зарплати — індивідуально щодо кожного держслужбовця.

Для повного розуміння, звичайно ж, потрібна офіційна позиція фахівців Мінсоцполітики в цьому питанні. Сподіваємося, що відповідне роз’яснення незабаром з’явиться, про що ми обов’язково повідомимо вам на сторінках нашого видання.

Підсумуємо: з 01.05.2016 р. при розрахунку середньої заробітної плати для оплати періодів згідно з Порядком № 100 (наприклад, відпустки) усіх працівників, які мають статус держслужбовців та оплата праці яких здійснюється на підставі постанови № 292, період до зміни структури виключається з розрахункового періоду.

Таким чином, розрахунковим періодом при розрахунку середньої зарплати відповідно до Порядку № 100 буде період починаючи з травня 2016 року.

Якщо ж зміна структури з одночасним підвищенням посадових окладів відбулася в періоді, коли працівник не працював, а за ним зберігалася або не зберігалася середня зарплата, то середню зарплату обчислюють виходячи з виплат, передбачених працівникові за новими умовами оплати праці.

ДЕРЖСЛУЖБОВЕЦЬ → ПРАЦІВНИК, ЯКИЙ ВИКОНУЄ ФУНКЦІЇ З ОБСЛУГОВУВАННЯ

Не всі держслужбовці у зв’язку з набуттям чинності Законом № 899 зберегли свій статус. Деякі посади, які згідно із Законом № 3723 вважалися посадами держслужби, перейдуть до категорії посад працівників, які виконують функції з обслуговування (далі — працівник з обслуговування). Такий «перехід» є зміною істотних умов праці. Він позначиться на оплаті праці та гарантіях для працівників, які продовжили роботу з новим статусом посади. Зауважимо: оплата праці працівників держорганів, які виконують функції з обслуговування, у 2016 році проводиться згідно з постановою № 268-2016 (див. «Бюджетна бухгалтерія», 2016, № 16).

Працівники, які раніше були держслужбовцями, але згідно із Законом № 889 мають бути переведені на посади працівників з обслуговування, мають у запасі 2 місяці «на подумати»: переходити на нову посаду працівника з обслуговування чи звільнятися. На цей період у такого працівника зберігається його колишня зарплата та інші гарантії (наприклад, цей період зараховується до стажу держслужби, за який надається щорічна основна відпустка тривалістю 30 календарних днів).

У разі, якщо цей працівник піде у відпустку в цей період, для нього потрібно проводити розрахунок за загальними правилами Порядку № 100. Таким чином, спеціальні норми Порядку № 100, про які йшлося вище, на нього не поширюються, оскільки в 2-місячному періоді у нього не змінюються посадовий оклад і структура його зарплати.

Держслужбовець може дати свою згоду на переведення на посаду працівника з обслуговування до закінчення двомісячного строку попередження або відразу після закінчення цього строку. Після цього такий працівник переводиться на іншу посаду, а саме на посаду працівника з обслуговування.

Якщо надалі такий працівник піде у відпустку, то для нього не потрібно застосовувати спеціальні норми Порядку № 100 щодо розрахунку середньої зарплати, оскільки зміна в посадовому окладі та структурі його зарплати відбудеться внаслідок його переведення на іншу посаду. Для цього працівника застосовуються загальні правила Порядку № 100 для розрахунку середньої зарплати.

Отже, при розрахунку середньої зарплати працівникові «держслужбовець — працівник з обслуговування» спеціальні норми для розрахунку середньої зарплати не застосовуються.

СЛУЖБОВЕЦЬ → ПРАЦІВНИК З ОБСЛУГОВУВАННЯ

З 1 травня 2016 року оплата праці працівників з обслуговування здійснюється на підставі постанови № 268-2016. До цієї категорії працівників тепер належать, у тому числі, службовці держорганів. Нагадаємо, що до 01.05.2016 р. оплата їх праці провадилася згідно з постановою № 268-2006.

Таким чином, у працівників, які раніше були службовцями, а з 1 травня 2016 року стали працівниками з обслуговування, змінилася «оплатна» нормативка: раніше — постанова № 268-2006, а з 1 травня 2016 року — постанова № 268-2016.

Як ми сказали вище, абз. 7 і 8 п. 2 Порядку № 100 поширюється на усіх працівників держорганів, в яких відбулася зміна структури заробітної плати з одночасним підвищенням посадових окладів.

У цілому посадові оклади працівників з обслуговування згідно з постановою № 268-2016 підвищилися. Знову ж таки, як і у випадку з держслужбовцями, щодо окремих посад працівників з обслуговування посадовий оклад після 01.05.2016 р. залишився на тому самому рівні, що й у грудні 2015 року, а саме 1723 грн. Ідеться про такі посади: стенографіст II категорії, оператор комп’ютерного набору II категорії, архіваріус, експедитор органів прокуратури, експедитор судів, експедитор, оператор копіювальних і розмножувальних машин.

Розберемося, чи змінилася структура зарплати працівників, які були службовцями, а стали працівниками з обслуговування.

Порівняємо, чи змінилися виплати, що належать службовцю — працівникові з обслуговування, та принцип їх розрахунку до і після 1 травня 2016 року (див. таблицю далі).

Оплата праці згідно з

постановою № 268-2006

постановою № 268-2016

Посадовий оклад

Розмір встановлений у додатку 55 (п.п. «а» п.п. 1 п. 2)

Розмір встановлюють згідно із затвердженою постановою схемою посадових окладів (п.п. 1 п. 2)

Надбавка за вислугу років

Встановлювалася у відсотках до посадового окладу (п. 2 постанови № 1049)*

Встановлюють у відсотках до посадового окладу (п. 4)*

* Відсоток надбавки визначається залежно від стажу, що надає право на отримання вказаної надбавки.

Надбавка за високі досягнення у праці або виконання особливо важливої роботи

Розмір надбавки становить до 50 % посадового окладу з урахуванням надбавки за вислугу років

Розмір надбавки становить до 50 % посадового окладу з урахуванням надбавки за стаж роботи в держорганах (п.п. 1 п. 2)

Премія

Розмір визначають залежно від особистого вкладу в загальні результати роботи в межах фонду преміювання, створеного в розмірі не менше 10 % посадових окладів і економії фонду оплати праці (п.п. 3 п. 2)

Розмір залежить від особистого вкладу в загальні результати роботи в межах фонду преміювання, створеного у розмірі 20 % загального фонду посадових окладів на рік та економії фонду оплати праці (п.п. 2 п. 2)

Як бачимо, жодних змін у структурі заробітної плати працівників, які були службовцями, а після 01.05.2016 р. — працівниками з обслуговування, немає. Тому для них норми абз. 7 і 8 п. 2 Порядку № 100 при розрахунку середньої заробітної плати не застосовуємо, а керуємося загальними.

Справедливості ради зауважимо, що деякі службовці усе ж таки втратили право на надбавки, які їм були належні згідно з постановою № 268-2006. Наприклад, ідеться про надбавку за знання та використання в роботі іноземної мови. З 1 січня 2016 року працівникам з обслуговування цю надбавку не платять.

Знову ж таки такі надбавки мали суворо індивідуальний характер. І якщо зміну структури потрібно розглядати в цілому щодо працівників, які були службовцями, а після 01.05.2016 р. стали працівниками з обслуговування, то зміни структури не відбулося.

На підставі цього можна говорити про те, що спеціальні норми щодо розрахунку середньої зарплати відповідно до Порядку № 100 для працівників, які були службовцями, а з 01.05.2016 р. стали працівниками з обслуговування, не застосовуються.

«ОБСЛУГОВУЮЧІ» РОБІТНИКИ

Жодних змін у структурі заробітної плати робітників, які обслуговують держоргани, не відбулося. Для них лише диференціювали розміри «схемних» посадових окладів залежно від кваліфікаційних розрядів і складності виконуваних робіт. З 1 травня 2016 року «схемні» оклади складають від 1450 до 1718 грн., тобто не менше мінзарплати, встановленої законом з 01.05.2016 р.

Тому для таких працівників при розрахунку середньої зарплати використовуйте загальні норми Порядку № 100. Не забудьте і про коригування заробітку: зарплату в розрахунковому періоді потрібно помножити на коефіцієнти підвищення посадових окладів. Таким чином, заробіток у розрахунковому періоді необхідно «підтягнути» до травневого.

Отже, висновок: спеціальні норми Порядку № 100 поширюються тільки на держслужбовців, оплата праці яких здійснюється згідно з постановою № 292.

Тепер розглянемо, як ці норми застосовувати на практиці, тобто як обчислювати середній заробіток.

ЯК РАХУВАТИ?

Для наочності розрахунок розглянемо на прикладах.

Приклад 1. Держслужбовець перебував у відпустці у травні 2016 року: розраховуємо відпускні.

Посадовий оклад держслужбовця (головного фахівця) з 1 травня 2016 року становить 2585 грн. Інші обов’язкові виплати: надбавка за ранг — 200 грн., надбавка за вислугу років — 18 % (6 років держслужби — 465,30 грн.).

З 16 травня 2016 року головний спеціаліст пішов в щорічну відпустку тривалістю 14 к. дн.

З 1 травня 2016 року при розрахунку середньої зарплати для оплати періоду відпустки держслужбовцям слід враховувати спецнорми Порядку № 100. Абзацом 7 п. 2 цього Порядку передбачено, що період до зміни структури з одночасним підвищенням посадових окладів виключають з розрахункового періоду.

У наведеному прикладі держслужбовцю була надана відпустка у травні 2016 року. Розрахунковим періодом є травень 2015 року — квітень 2016 року. З травня 2016 року оплата праці здійснюється за зміненою структурою та підвищеними окладами. Отже, період до зміни слід виключити з розрахункового періоду. Виходить, що із розрахунку виключають усі місяці розрахункового періоду і даних для розрахунку «середньої» немає.

Щоб правильно знайти середню зарплату для такого випадку, слід керуватися нормами абз. 8 п. 2 Порядку № 100. Так, у разі, коли зміна структури зарплати з одночасним підвищенням посадових окладів держслужбовців відбулася в періоді, протягом якого за працівником зберігалася середня зарплата, а також коли зарплата в розрахунковому періоді не зберігається, обчислення середньої зарплати провадиться з урахуванням виплат, передбачених працівникові згідно з умовами оплати праці, встановленими після підвищення посадових окладів.

Оскільки держслужбовцю була надана відпустка у травні 2016 року, тобто у періоді, коли відбулася зміна структури зарплати з одночасним підвищенням посадових окладів, середньоденну зарплату обчислюють виходячи з виплат, передбачених працівникові за новими умовами оплати праці. Розрахуємо її:

3250,30 грн. х 12 міс. : (366 к. дн. - 10 к. дн.) = 109,56 грн.,

де 3250,30 — зарплата за місяць за новими умовами оплати праці (2585оклад + 200ранг + 465,30вислуга);

12 — кількість місяців за умовний 12-місячний розрахунковий період;

366 — кількість календарних днів за 12 місяців;

10 — кількість святкових і неробочих днів в умовному 12-місячному розрахунковому періоді.

Сума відпускних становитиме:

109,56 грн. х 14 к. дн. = 1533,84 грн.

Приклад 2. Держслужбовець перебував у відпустці у травні 2016 року: розраховуємо матдопомогу.

Держслужбовцю надана щорічна основна відпустка з 16 травня 2016 року з виплатою грошової допомоги у розмірі середньомісячної заробітної плати при наданні такої відпустки.

Візьмемо за основу умови оплати праці держслужбовця, наведені у прикладі 1.

Згідно з абз. 8 п. 2 Порядку № 100 якщо зміна структури зарплати з одночасним підвищенням посадових окладів відбулася в періоді, коли за працівником зберігалася середня зарплата, а також коли середня зарплата в розрахунковому періоді не зберігається, обчислення середньої заробітної плати провадиться з урахуванням виплат, передбачених працівникові згідно з умовами оплати праці, встановленими після підвищення посадових окладів. Отже, середню зарплату необхідно розраховувати виходячи із зарплати працівника, що дорівнює 3250,30 грн. (2585оклад + 200ранг + 465,30вислуга).

Оскільки грошову допомогу при наданні щорічної основної відпустки виплачують у розмірі середньомісячної зарплати, то сума такої допомоги, нарахованої у травні 2016 року, дорівнюватиме 3250,30 грн.

Приклад 3. Держслужбовець у травні 2016 року перебував у відпустці «за свій рахунок», у червні йде в щорічну відпустку: розраховуємо відпускні.

Посадовий оклад держслужбовця (головного фахівця) з 1 травня 2016 року становить 2585 грн. Інші обов’язкові виплати: надбавка за ранг — 200 грн., надбавка за вислугу років — 18 % (6 років держслужби — 465,30 грн.).

Протягом усього травня 2016 року працівник перебував у відпустці без збереження заробітної плати згідно з п. 7 ч. 1 ст. 25 Закону про відпустки. З 01.06.2016 р. йому надана щорічна основна відпустка тривалістю 30 календарних днів.

Згідно з абз. 7 п. 2 Порядку № 100 період до зміни структури з одночасним підвищенням посадових окладів виключають з розрахункового періоду. У наведеному прикладі відпустка надана у червні 2016 року і розрахунковим періодом є червень 2015 року — травень 2016 року. Місяці з червня 2015 року по квітень 2016 року виключають з розрахункового періоду. Тобто в розрахунковому періоді залишається травень 2016 року.

Але у травні у працівника немає заробітку із законної причини (відпустка без збереження зарплати, надана згідно зі ст. 25 Закону про відпустки).

У загальному випадку такий період також виключають з розрахункового періоду (абз. 6 п. 2 Порядку № 100). А у разі, коли в розрахунковому періоді немає заробітку не з вини працівника, середньоденну зарплату обчислюють виходячи з установленого посадового окладу (абз. 3 п. 4 Порядку № 100).

Але ми маємо справу зі спецнормами, вказаними в абз. 7 і 8 п. 2 Порядку № 100, для розрахунку середнього заробітку в разі зміни структури заробітної плати з одночасним підвищенням посадових окладів працівників держорганів.

Абзац 8 цього пункту пропонує обчислювати середньоденну зарплату виходячи з виплат, передбачених умовами оплати праці, встановленими після підвищення посадових окладів також і в тому випадку, коли в розрахунковому періоді заробіток не зберігався.

Таким чином, якщо в розрахунковому періоді немає заробітку, середньоденна зарплата обчислюється виходячи із загального заробітку за місяць, установленого за новими умовами оплати праці.

Розрахуємо середньоденну зарплату:

3250,30 грн. х 12 міс. : (366 к. дн. - 9 к. дн.) = 109,25 грн.,

де 3250,30 — зарплата за місяць за новими умовами оплати праці (2585оклад + 200ранг + 465,30вислуга);

12 — кількість місяців за умовний 12-місячний розрахунковий період червень-2015 — травень-2016);

366 — кількість календарних днів за 12 місяців;

9 — кількість святкових і неробочих днів згідно зі ст. 73 КЗпП в умовному 12-місячному розрахунковому періоді.

Сума відпускних становитиме:

109,25 грн. х 30 к. дн. = 3277,50 грн.

Приклад 4. Держслужбовець іде у відпустку в липні 2016 року (з червня йому встановили надбавку за інтенсивність праці): розраховуємо відпускні.

Посадовий оклад держслужбовця (головний спеціаліст) з 1 травня 2016 року складає 2585 грн. Інші обов’язкові виплати: надбавка за ранг — 200 грн., надбавка за вислугу років — 465,30 грн. (18 % від посадового окладу за стаж держслужби більше 6 років). З 1 червня йому також установлена надбавка за інтенсивність праці у розмірі 40 % посадового окладу (1034 грн.). Держслужбовець іде в щорічну відпустку тривалістю 30 календарних днів з 04.07.2016 р.

Згідно з абз. 7 п. 2 Порядку № 100 період до зміни структури зарплати з одночасним підвищенням посадових окладів виключається з розрахункового періоду. Оскільки відпустку надають у липні 2016 року, то в розрахунковому періоді залишаються місяці травень — червень 2016 року. У розрахунку братиме участь нарахована зарплата за ці місяці.

Визначимо середньоденну зарплату:

(3250,30 грн. + 4284,30 грн.) : (31 к. дн. - 3 к. дн. + 30 к. дн. - 2 к. дн.) = 134,55 грн.,

де 3250,30 — зарплата, нарахована за новими умовами оплати праці у травні 2016 року (2585оклад + 200ранг + 465,30вислуга);

4284,30 — зарплата, нарахована за новими умовами оплати праці в червні 2016 року (2585оклад + 200ранг + 465,30вислуга + 1034надбавка за інтенсивність);

31 і 30 — кількість календарних днів у травні та червні відповідно;

3 і 2 — кількість святкових і неробочих днів згідно зі ст. 73 КЗпП у травні і червні 2016 року відповідно.

Сума відпускних становитиме:

134,55 грн. х 30 к. дн. = 4036,50 грн.

Приклад 5. Держслужбовець іде у відпустку в липні 2016 року (у червні працівник хворів): розраховуємо відпускні.

Посадовий оклад держслужбовця (головного фахівця) з 1 травня 2016 року становить 2585 грн. Інші обов’язкові виплати: надбавка за ранг — 200 грн., надбавка за вислугу років — 18 % (6 років держслужби — 465,30 грн.).

З 1 липня 2016 року він іде у відпустку тривалістю 30 календарних днів.

У травні — червні 2016 року йому було нараховано 6169,06 грн., у тому числі:

— у травні: зарплата за відпрацьований час — 2394,96 грн. і лікарняні — 523,80 грн.;

— у червні: зарплата за відпрацьований час — 3250,30 грн.

Згідно з абз. 7 п. 2 Порядку № 100 період до зміни структури зарплати з одночасним підвищенням посадових окладів виключається з розрахункового періоду. Оскільки відпустку надають з 1 липня 2016 року, то в розрахунковому періоді залишаються місяці травень — червень 2016 року. У розрахунку бере участь нарахована зарплата за ці місяці, а також лікарняні, нараховані за дні хвороби у травні.

Загальна сума заробітку, що бере участь у розрахунку, становить:

2394,96 + 523,80 + 3250,30 = 6169,06 (грн.).

Визначимо середньоденну зарплату:

6169,06 грн. : (31 к. дн. - 3 к. дн. + 30 к. дн. - 2 к. дн.) = 110,16 грн.,

де 31 і 30 — кількість календарних днів у травні та червні відповідно;

3 і 2 — кількість святкових і неробочих днів згідно зі ст. 73 КЗпП у травні та червні 2016 року відповідно.

Сума відпускних становитиме:

110,16 грн. х 30 к. дн. = 3304,80 грн.