20.03.2017

Ведення військового обліку в установі: як оплатити працю відповідального спеціаліста

Військовий облік призовників і військовозобов’язаних обов’язково повинні вести установи, підприємства, держоргани, органи місцевого самоврядування. Зараз його ведення здійснюють за новими правилами. Проте окремі аспекти залишилися непорушними — ведення військового обліку покладають на окремого спеціаліста або спеціаліста кадрової служби. Чи змінився підхід в оплаті праці за ведення військового обліку з приходом нових правил його організації? Про це розповімо далі.

ДОКУМЕНТИ СТАТТІ

Положення № 15 — Положення про застосування стимулюючих виплат державним службовцям, затверджене постановою КМУ від 18.01.2017 р. № 15.

Положення № 377 — Положення про військовий облік військовозобов’язаних і призовників, затверджене постановою КМУ від 09.06.94 р. № 377.

Порядок № 921 — Порядок організації та ведення військового обліку призовників і військовозобов’язаних, затверджений постановою КМУ від 07.12.2016 р. № 921.

Постанова № 268 — постанова КМУ «Про упорядкування структури та умов оплати праці працівників апарату органів виконавчої влади, органів прокуратури, судів та інших органів» від 09.03.2006 р. № 268.

Постанова № 1298 — постанова КМУ «Про оплату праці працівників на основі Єдиної тарифної сітки розрядів і коефіцієнтів з оплати праці працівників установ, закладів та організацій окремих галузей бюджетної сфери» від 30.08.2002 р. № 1298.

Спершу зазначимо, що в питанні ведення військового обліку за місцем роботи з 19.12.2016 р. слід керуватися новим Порядком № 921. Із зазначеної дати не застосовується Положення № 377, оскільки воно втратило силу.

У п. 10 Порядку № 921 зазначено кількість штатних одиниць, що вводиться для ведення військового обліку в держорганах, органах місцевого самоврядування (далі — ОМС) або в установах, на підприємствах. Кількість таких співробітників залежить від чисельності призовників і військовозобов’язаних у перелічених відомствах та установах. Якщо у виконкомах сільських, селищних, міських рад, в установах, організаціях, на підприємствах введено двоє або більше працівників, відповідальних за ведення військового обліку, їх об’єднують в окремий військово-обліковий підрозділ (відділ, сектор, групу тощо). Про це зазначено в абз. 2 п. 12 Порядку № 921.

Резюмуємо: за наявності в держоргані, ОМС або в установі, на підприємстві більше 500 призовників і військовозобов’язаних до їх штату вводиться посада працівника, відповідального за ведення військового обліку. Причому здійснення цієї функції — його основний обов’язок. А ось кількість таких посад (працівників) залежить від чисельності призовників і військовозобов’язаних, військовий облік щодо яких зобов’язане вести відомство/роботодавець.

Посадовий оклад працівника, відповідального за ведення військового обліку, установлюють на рівні посадового окладу спеціаліста кадрової служби (п. 13 Порядку № 921).

Проте на практиці кількість призовників і військовозобов’язаних, як правило, становить менше 500 осіб. Як бути в такому разі? У п. 11 Порядку № 921 зазначено: за наявності на військовому обліку в держорганах, ОМС, в установі, на підприємстві менше 500 призовників і військовозобов’язаних обов’язки з ведення військового обліку покладаються на посадову особу кадрового підрозділу або служби управління персоналом. Тобто, по суті, у такому разі веденням військового обліку займається кадровик.

При цьому п. 11 Порядку № 921 передбачає і встановлення кадровикам з функціями з ведення військового обліку доплати в розмірі до 50 % посадового окладу.

Увага! Доплата за ведення військового обліку не належить держслужбовцям.

Про це зазначено в п. 11 Порядку № 921. Як стимулюючі виплати за додаткове навантаження у зв’язку з веденням військового обліку держслужбовцям можуть виплачувати надбавку за інтенсивність праці або надбавку за виконання особливо важливої роботи згідно з Положенням № 15, премії згідно з Положенням про преміювання, затвердженим у держоргані.

Утім, навіть і іншим спеціалістам (не держслужбовцям), одним з обов’язків яких є ведення військового обліку, не завжди належить доплата, передбачена Порядком № 921.

Якщо посадова інструкція спеціаліста кадрової служби містить обов’язок з ведення військового обліку, то доплата, передбачена п. 11 Порядку № 921, такому кадровику не виплачується. Пояснюється це тим, що в цьому випадку спеціаліст кадрової служби при веденні військового обліку виконує свої безпосередні обов’язки, зазначені в посадовій інструкції, і отримує відповідну оплату, що вже враховує здійснення зазначеної функції.

При цьому наявність у посадовій інструкції спеціаліста кадрової служби обов’язку з ведення військового обліку цілком обґрунтована. Річ у тім, що до обов’язків за посадою «інспектор з кадрів» входять, зокрема, функції з ведення обліку особового складу установи, формування та ведення особових справ працівників (у тому числі й заповнення особових карток). Тоді як однією із складових ведення військового обліку і є заповнення розділу про військовий облік особової картки працівника.

Якщо посадова інструкція спеціаліста кадрової служби або іншого працівника не передбачає ведення військового обліку, то йому допустимо встановити доплату в розмірі до 50 % посадового окладу. Конкретний розмір доплати за ведення військового обліку (у граничному розмірі — до 50 % посадового окладу) визначає керівник залежно від фактичної чисельності призовників і військовозобов’язаних, що й визначає навантаження відповідного спеціаліста з цього завдання.

Підкреслимо: доплата за ведення військового обліку не передбачена галузевими нормативно-правовими актами з оплати праці. Отже, доплата за ведення військового обліку працівникам бюджетної сфери і посадовим особам ОМС може бути встановлена тільки в межах фонду оплати праці і після виплати надбавок і доплат, передбачених галузевими нормативно-правовими актами.

Якщо посада спеціаліста з «військово-обліковими» функціями є вакантною.

Тут розглянемо ситуацію, коли посада спеціаліста з ведення військового обліку або спеціаліста з кадрової служби (чи іншого працівника) з функціями з ведення військового обліку є вакантною.

У такому разі «звичайні» бюджетники можуть скористатися способами з виконання обов’язків за вакантною посадою — суміщення професій (посад) або збільшення обсягу виконуваних робіт. Нагадаємо про припис п.п. «а» п.п. 3 п. 3 постанови № 1298, на підставі якого затверджено всі галузеві нормативні документи з оплати праці працівників за Єдиною тарифною сіткою: доплата в розмірі до 50 % посадового окладу (тарифної ставки) установлюється працівникам за виконання обов’язків тимчасово відсутніх працівників, суміщення професій (посад), розширення зони обслуговування / збільшення обсягу виконуваних робіт.

Тоді як посадовим особам ОМС постановою № 268 не передбачено встановлення доплат за суміщення професій (посад) і збільшення обсягу виконуваних робіт. Їм може виплачуватися надбавка за високі досягнення у праці або за виконання особливо важливої роботи (крім керівних працівників і спеціалістів апарату сільських, селищних рад та їх виконавчих органів) і премія як захід заохочення за виконання обов’язків з ведення військового обліку з причини вакантності посади, за якою покладено таке завдання.

Висновки:

— За наявності на військовому обліку більше 500 призовників і військовозобов’язаних вводиться посада спеціаліста з ведення військового обліку. За такою посадою посадовий оклад установлюють на рівні посадового окладу спеціаліста кадрової служби.

— Якщо на військовому обліку значиться менше 500 призовників і військовозобов’язаних, то обов’язки з ведення військового обліку покладають на спеціаліста кадрової служби. Йому здійснюють доплату за ведення військового обліку тільки в тому випадку, якщо обов’язок з ведення військового обліку не зафіксований у його посадовій інструкції.

— Держслужбовцям не виплачують доплату за ведення військового обліку.