22.06.2020

Законодавчі прогалини під час інспекційних відвідувань Держпраці

У 2020 році українське суспільство отримало вже третю оновлену версію порядку проведення інспекційних відвідувань, за яким інспектори праці з початку цього року розпочали свої перевірки. Оновлений Порядок № 823 здійснення державного контролю за додержанням законодавства про працю було затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 31.12.2019 р. № 1132. Однак, на жаль, оновлений Порядок № 823 містить старі та нові неврегульовані моменти, так сказати, «дірки», які викликають запитання та суперечності вже під час перевірок. Тож у цій статті проаналізуємо основні законодавчі прогалини під час інспекційного відвідування.

ДОКУМЕНТИ СТАТТІ

КЗпП Кодекс законів про працю України.

Порядок № 823 Порядок здійснення державного контролю за додержанням законодавства про працю, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 21.08.2019 р. № 823.

СТРОКИ «ПІДГОТОВКИ» ДО ІНСПЕКЦІЙНОГО ВІДВІДУВАННЯ

Заходи державного контролю за додержанням законодавства про працю здійснюються у формі інспекційних відвідувань, що проводяться інспектором праці відповідного територіального органу Держпраці (п. 2 Порядку № 823).

Інспекційне відвідування може тривати не більше 10 днів (п. 9 Порядку № 823).

Однак, інспектор праці має право збирати інформацію та документи ще до початку інспекційного відвідування шляхом проведення аналізу наявної (доступної) інформації про стан додержання об’єктом відвідування законодавства про працю (п. 6 Порядку № 823).

Інспектор праці збирає матеріали інспекційного відвідування, до яких залучаються:

а) документи, отримані інспектором під час підготовки до проведення інспекції,

б) наказ та направлення на проведення інспекційного відвідування,

в) документи, отримані під час самого інспекційного відвідування (фото-, відео-, аудіофіксації, відповіді від органів державної влади, документи, отримані від роботодавця,

г) документи, надані роботодавцем на вимогу інспектора праці з урахуванням зауважень на Акт та письмові пояснення.

Документи, одержані під час підготовки до проведення інспекційного відвідування, що містять інформацію про порушення об’єктом відвідування вимог законодавства про працю, долучаються до матеріалів інспекційного відвідування.

Водночас строків на «підготовку до інспекції» законодавством не передбачено.

Враховуючи, що інспектор праці не обмежений будь-якими строками на підготовку до інспекційного відвідування, то підготовка + інспекційне відвідування може тривати явно більше ніж 10 днів.

ПРИПИСИ ВиНОСЯТЬСЯ ПЕРЕДЧАСНО

Відповідно до п. 24 — 26 Порядку № 823 у разі наявності порушень вимог законодавства про працю, зафіксованих актом, після розгляду зауважень об’єкта відвідування до нього (у разі їх надходження) інспектор праці проводить аналіз матеріалів інспекційного відвідування, за результатами якого виносить припис та вживає заходів до притягнення винної у допущенні порушень посадової особи до встановленої законом відповідальності.

Відповідно до п. 18 постанови № 823, якщо об’єкт відвідування не погоджується з викладеною в акті інформацією, акт підписується із зауваженнями, які є його невід’ємною частиною. Зауваження можуть бути подані об’єктом відвідування не пізніше трьох робочих днів після дня підписання акта. Письмова вмотивована відповідь на зауваження надається інспектором праці не пізніше ніж через три робочих дні з дати їх надходження.

Відповідно до п. 21 Порядку № 823 припис вноситься об’єкту відвідування не пізніше ніж протягом наступного робочого дня після підписання акта (відмови від підписання), а в разі наявності зауважень — наступного дня після їх розгляду.

Аналіз положень Порядку свідчить про те, що інспектор праці виносить припис не раніше ніж керівник об’єкта відвідування підпише Акт, а у разі наявності зауважень до нього — після розгляду цих зауважень та проведення аналізу матеріалів інспекційного відвідування.

За фактом припис інспектор праці виносить відразу в день складання Акта. Це суперечить праву роботодавця оскаржити припис та зупинити проведення інспекційного відвідування.

ЗУПИНЕННЯ ІНСПЕКЦІЙНОГО ВІДВІДУВАННЯ

Відповідно до п. 26 постанови № 823 подання в установлений строк скарги тимчасово припиняє виконання припису або вимоги інспектора праці.

Скарга розглядається у 30-денний строк після дня її надходження, якщо інше не встановлено законом. За результатами розгляду скарг приписи, вимоги інспектора праці можуть бути скасовані повністю або в окремій частині.

На час розгляду скарги рішенням керівника або заступника органу контролю проведення інспекційного відвідування зупиняється.

Отже, з аналізу вказаної норми випливає, що на час розгляду скарги на припис, керівник відповідного територіального управління Держпраці зобов’язаний прийняти письмове рішення про зупинення інспекційного відвідування. Отже, подальший розгляд справи про притягнення до фінансової відповідальності неможливий, поки скарга не розглядається.

Але фактично рішення про зупинення приймаються з урахуванням того, що інспекційне відвідування закінчилося в день складання Акта.

СТРОК ПЕРЕДАЧІ МАТЕРІАЛІВ

Після складання Акта та розгляду зауважень, поданих роботодавцем до Акта, інспектор праці проводить аналіз матеріалів інспекційного відвідування, за результатами якого вносить припис та вживає заходів до притягнення винної у допущенні порушень посадової особи (директора) до адміністративної відповідальності за ст. 41 КУпАП (п. 24 Порядку № 823).

Після цього інспектор праці передає уповноваженій посадовій особі (керівнику) всі матеріали інспекційного відвідування, включаючи Акт, для подальшого вирішення питання про притягнення до фінансової відповідальності роботодавця за ст. 265 КЗпП.

Строків для передання справи інспекційного відвідування до керівника законодавством на сьогодні не передбачено.

Раніше було встановлено строк 10 днів з дати складання Акта для прийняття рішення про накладення штрафу (п. 3 Порядку № 509 (в редакції станом на 16.05.2017 р.). Але з 30.08.2019 р., після внесених в Порядок № 509 змін, строк для передачі інспектором праці матеріалів керівнику з Порядку зник.

Отже, саме ця стадія має нормативну прогалину в строках для притягнення до відповідальності.