19.06.2017

Військовий облік: відповіді на ваші запитання

Ми вже розповідали на сторінках нашої газети1 про новий Порядок організації та ведення військового обліку призовників і військовозобов’язаних, затверджений постановою КМУ від 07.12.16 р. № 9212. У згаданому матеріалі було детально розглянуто порядок організації військового обліку в органах місцевого самоврядування3, проте до редакції стали надходити запитання щодо практичного застосування окремих положень Порядку. Зокрема, читачів турбує питання взаємодії з військкоматами та строки подання відповідної звітності щодо обліку призовників та військовозобов’язаних.

1 Див. «Місцеве самоврядування», № 1 за січень 2017 р., с. 34.

2 Далі за текстом — Порядок.

3 Далі за текстом — ОМС.

Військовий облік в ОТГ

Як ви знаєте, відповідно до ч. 4 ст. 34 Закону України від 25.03.92 р. № 2232-XII «Про військовий обов’язок та військову службу»4 персонально-первинний облік призовників і військовозобов’язаних передбачає облік відомостей щодо призовників та військовозобов’язаних за місцем їх проживання. У сільській місцевості, а також у містах і селищах, де відсутні військові комісаріати, облік ведеться ОМС. На практиці виникає запитання, наприклад, коли утворилася об’єднана територіальна громада з адміністративним центром у селищі, в якому є військовий комісаріат, — чи має виконавчий комітет вести облік призовників та військовозобов’язаних у всіх населених пунктах об’єднаної територіальної громади? Відповідь міститься саме у ч. 4 ст. 34 Закону № 2232, адже в ній визначено, що ОМС веде облік призовників та військовозобов’язаних у тих містах і селищах, де відсутні військові комісаріати. Отже, у такому випадку виконавчий комітет має вести такий облік у всіх населених пунктах, що входять до цієї об’єднаної територіальної громади, окрім селища, яке є її адміністративним центром (якщо в ньому є військовий комісаріат). Тобто для цілей ведення військового обліку має значення не вся територія, на яку поширюється компетенція ОМС (сільської, селищної, міської ради, їх виконавчих комітетів), а населені пункти (село, селище, місто), у яких безпосередньо є (або немає) військові комісаріати.

4 Далі за текстом — Закон № 2232.

Обов’язки ОМС

Обов’язки ОМС щодо виконання правил військового обліку передбачені у ст. 38 Закону № 2232.

Так, зокрема, відповідно до ч. 1 цієї статті в адміністративно-територіальних одиницях, де немає військових комісаріатів, відповідні ОМС зобов’язані на вимогу військових комісаріатів:

1

сповіщати призовників і військовозобов’язаних про їх виклик до військових комісаріатів, забезпечувати своєчасне прибуття за цим викликом

2

у семиденний строк повідомляти районні (міські) військові комісаріати про прийняття на роботу (навчання) та звільнення з роботи (навчання) призовників і військовозобов’язаних

Окрім цього, згідно з ч. 2 ст. 38 Закону № 2232 виконавчі органи сільських, селищних, міських рад, що здійснюють реєстрацію місця проживання чи перебування осіб, зобов’язані:

1

здійснювати реєстрацію за місцем проживання або перебування чи зняття з реєстрації призовників, військовозобов’язаних та резервістів лише в разі наявності в їхніх військово-облікових документах позначок військових комісаріатів відповідно про зняття з військового обліку або про перебування на військовому обліку за місцем проживання або перебування

2

надавати районним (міським) військовим комісаріатам допомогу у прийнятті допризовників на військовий облік, проведенні призову громадян на військову службу (збори), контролі за виконанням ними правил військового обліку та виявленні громадян із числа призовників і військовозобов’язаних, які порушують ці правила

3

надсилати у двотижневий строк до військових комісаріатів або ОМС, що ведуть військовий облік, відомості про осіб, які отримали громадянство України і повинні бути взяті на військовий облік

До того ж відповідно до ч. 4 ст. 38 Закону № 2232 органи реєстрації актів громадянського стану (якими, зокрема, є ОМС) зобов’язані в семиденний строк повідомити районні (міські) військові комісаріати про:

1

зміну призовниками і військовозобов’язаними прізвища, імені та по батькові, одруження (розлучення)

2

випадки реєстрації смерті призовників або військовозобов’язаних та вилучення військово-облікових документів, пільгових посвідчень

3

інші дані

Робота з призовниками та військовозобов’язаними

Перш за все маємо керуватися нормами п. 33 Порядку. Відповідно до них у разі отримання розпорядження районного (міського) військового комісаріату щодо оповіщення призовників і військовозобов’язаних про їх явку на призовні дільниці (пункти попереднього збору) для їх приписки до призовної дільниці, призову на військову службу або на збори військовозобов’язаних виконавчі комітети сільських, селищних та міських рад:

1

відбирають картки первинного обліку зазначених у розпорядженні осіб

2

здійснюють оповіщення зазначених у розпорядженні призовників і військовозобов’язаних за місцем їх проживання під їх особистий підпис у картках первинного обліку.

Примітка. У разі відсутності призовників і військовозобов’язаних за місцем їх проживання доводять вимогу про виклик до відома власників будинків, у яких вони проживають

3

письмово повідомляють районному (міському) військовому комісаріату про результати оповіщення та виконання вимог законодавства призовниками і військовозобов’язаними та власниками будинків

4

забезпечують контроль за прибуттям призовників і військовозобов’язаних за викликом районного (міського) військового комісаріату

5

звертаються до органів Національної поліції щодо громадян, які ухиляються від виконання військового обов’язку, для їх розшуку, затримання і доставки до районного (міського) військового комісаріату

Інколи стається так, що неможливо сповістити окремих зазначених у розпорядженні призовників та військовозобов’язаних за місцем їх проживання. У такому випадку фахівці рекомендують у письмовому повідомленні військовому комісаріату вказувати об’єктивні причини неоповіщення окремих осіб та всі вжиті виконавчим комітетом заходи.

Картка первинного обліку

Багато запитань виникає з приводу заповнення Картки первинного обліку, форму якої затверджено додатком 8 до Порядку. Вона заповнюється в точній відповідності до записів військово-облікових документів.

2. Військовий ідентифікаційний номер

наразі не заповнюється через відсутність Реєстру військовозобов’язаних

5. Місце проживання (перебування)

зазначається місце реєстрації.

Примітка. Якщо місце реєстрації/нереєстрації та місце фактичного проживання не співпадають — зазначається і місце реєстрації, і місце фактичного проживання