22.05.2017

Актуальне запитання. Про надання субсидії ОСББ

Чи справді мешканці будинку, де створено об’єднання співвласників багатоквартирного будинку (ОСББ), мають право на отримання субсидії та якими нормативно-правовими актами це закріплено? Наше ОСББ звернулось до управління соціального захисту населення з приводу отримання відшкодування витрат за надані пільги та субсидії на оплату витрат з управління багатоквартирним будинком та комунальних послуг. Стосовно списку документів, які ми отримали, виникло питання щодо правомірності подання копій протоколу загальних зборів співвласників про визначення переліку та суми внесків (платежів) співвласників та акта приймання-передачі будинку. Чи дійсно їх треба подавати?

Зауважимо, що відповідно до вимог чинного законодавства субсидії надають населенню для відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг, придбання скрапленого газу, твердого та рідкого пічного побутового палива незалежно від того, на чиєму балансі перебуває багатоквартирний будинок та яка в ньому форма управління. Для всіх мешканців будинку, де створено ОСББ, діє однакова процедура звернення для отримання субсидії.

Постановою КМУ від 13.11.13 р. № 860 (далі — Постанова № 860) визначені особливості для надання пільг і субсидій для відшкодування витрат на утримання будинків і споруд та прибудинкових територій мешканцям житлових будинків, в яких створено ОСББ (чи житлово-будівельні кооперативи).

При наданні субсидій ОСББ чи житлово-будівельним кооперативам застосовують розмір внесків, що спрямовуються на утримання будинків і споруд та прибудинкових територій (із розрахунку на 1 кв. м загальної площі квартири), визначений загальними зборами ОСББ.

Такий показник не може бути більшим за найвищий тариф на послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій, установлений відповідним органом місцевого самоврядування для будинків такої самої поверховості, а за їх відсутності — не більше найвищого тарифу на такі послуги, установленого відповідним органом місцевого самоврядування. Останнім КМУ рекомендував подавати щомісяця інформацію про встановлені ними найвищі тарифи на послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій у розрізі поверховості будинків управлінням праці та соціального захисту населення районних, районних у м. Києві державних адміністрацій, структурним підрозділам із питань праці та соціального захисту населення виконавчих органів міських, районних у містах (у разі створення) рад. Така рекомендація закріплена у п. 3 Постанови № 860, але вона не є обов’язковою.

Для вирішення проблеми з урахуванням передачі багатоквартирних будинків безпосередньо ОСББ або управителю КМУ прийняв постанову від 28.12.16 р. № 1022 «Про затвердження Порядку визначення граничного розміру витрат на оплату послуги з управління багатоквартирним будинком, витрат на управління багатоквартирним будинком, виходячи з якого надаються субсидії населенню». Детально про зазначений документ ми писали у лютневому номері газети за 2017 рік на с. 75.

Щодо другого питання, відповідь можна знайти у листі Мінрегіону від 14.04.17 р. № 7/9-4067 (далі — Лист).

Компетентний орган наголошує, що ОСББ вважається утвореним з дня його державної реєстрації. Це підтверджується ст. 6 Закону України від 29.11.01 р. № 2866-III «Про об’єднання співвласників багатоквартирного будинку» (далі — Закон № 2866).

Мінрегіон наголосив, що:

— для фінансування самозабезпечення ОСББ, про яке йдеться у ст. 22 Закону № 2866, співвласники сплачують відповідні внески і платежі в розмірах, установлених загальними зборами ОСББ;

— до виключної компетенції загальних зборів ОСББ відноситься, зокрема, питання визначення порядку сплати, переліку та розмірів внесків і платежів співвласників, підтвердження чого можна знайти у ст. 10 Закону № 2866.

Висновок компетентного органу з урахуванням зазначених вимог зводиться до наступного. Для здійснення відшкодування витрат за надані пільги і субсидії на оплату витрат з управління багатоквартирним будинком та комунальних послуг громадянам, які проживають у будинках, в яких утворено та діють ОСББ, об’єднанням дійсно треба подати до управління соціального захисту населення копію документа про його державну реєстрацію та витяг із рішення (протоколу) загальних зборів співвласників про визначення переліку та розмірів внесків і платежів співвласників.

На нашу думку, це цілком логічно. Адже без таких документів управління соціального захисту населення не зможе здійснити розрахунок розміру субсидії, що надається.

Щодо необхідності подання копії акта приймання-передачі будинку до управління соціального захисту населення. Щоб розібратись, необхідно звернутись по допомогу до вимог Закону № 2866 та Порядку списання з балансу багатоквартирних будинків, який затверджено постановою КМУ від 20.04.16 р. № 301.

Наголосимо: колишній балансоутримувач багатоквартирного будинку або особа, яка здійснювала управління багатоквартирним будинком до створення об`єднання, у тримісячний строк з дня державної реєстрації об’єднання забезпечує передачу його примірника технічної та іншої передбаченої законодавством документації на будинок, а також документа, на підставі якого багатоквартирний будинок прийнято в експлуатацію, технічного паспорта і планів інженерних мереж.

У разі відсутності документації на багатоквартирний будинок колишній балансоутримувач багатоквартирного будинку або особа, яка здійснювала управління багатоквартирним будинком до створення об`єднання, протягом півроку з дня державної реєстрації об’єднання відновлює її за власний рахунок.

Тобто співвласники отримують примірник технічної документації, а балансоутримувач списує зі свого балансу будинок. До такого висновку дійшов і Мінрегіон у Листі. Як бачимо, акт подавати непотрібно.

Важливо зазначити й таке.

На думку Мінрегіону, для ОСББ, утворених після набрання чинності Законом України від 14.05.15 р. № 417-VIII «Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку» (далі — Закон № 417), необхідним є надання до управління соціального захисту населення:

— витягу з рішення (протоколу) загальних зборів співвласників про забезпечення утримання та експлуатації багатоквартирного будинку самостійно шляхом самозабезпечення або обрання управителя, іншого виконавця послуг з визначенням певної дати;

відмови співвласників багатоквартирного будинку від послуг з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій, які надає виконавець таких послуг;

копії листа-звернення ОСББ до виконавця послуг з повідомленням про прийняте рішення.

Чому це важливо?

Мінрегіон наголошує, що законодавством України не передбачено окремої норми щодо строку, необхідного для розірвання споживачами договору про надання послуг. Цей строк мав бути визначений договором про надання відповідних послуг між споживачем та виконавцем послуги.

Якщо протягом дії договору про надання послуг з управління багатоквартирним будинком, укладеного за результатами конкурсу, співвласники ухвалять рішення про зміну форми управління багатоквартирним будинком або про обрання іншого управителя, вони мають право достроково розірвати такий договір, попередивши про це управителя, призначеного на конкурсних засадах, не пізніш як за два місяці до дня розірвання договору (абз. 4 ч. 5 ст. 13 «Прикінцеві та перехідні положення» Закону № 417).

Мінрегіон пропонує застосовувати саме цю норму при прийнятті рішення загальними зборами співвласників про забезпечення утримання та експлуатації багатоквартирного будинку самостійно шляхом самозабезпечення та припинення договорів з надання відповідних житлово-комунальних послуг з певної дати.

Окрім цього, у листі є ще один цікавий момент, на який треба звернути увагу.

На думку Мінрегіону, відшкодування ОСББ витрат за надані пільги і субсидії має здійснюватись з дня, який визначено загальними зборами як початок здійснення самозабезпечення або обрання управителя, іншого виконавця послуг. Вказана дата має кореспондувати з датою припинення дії договорів про надання послуг з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій між споживачами та виконавцями послуг.

З цієї ж дати виконавці таких послуг втрачають право на відшкодування витрат за надані пільги і субсидії у зв’язку з припиненням дії договорів про надання житлово-комунальних послуг зі споживачами.